Мета: повідомити про особливості байки як літературного жанру, пригадати імена і твори відомих байкарів; ознайомити з відомостями про Езопа — першого байкаря, з байками «Вовк і Ягня», «Крук і Лисиця», «Мурашка і Цикада»; розкрити поняття «байка», «алегорія», «езопова мова»; розвивати увагу, логічне мислення; прищеплювати любов до байки.
Обладнання: Д. Веласкес «Портрет Езопа», збірка байок Езопа.
Тип уроку: первинне ознайомлення з матеріалом.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
– Розпочати урок сьогодні я хочу з однієї історії, яка трапилася дуже давно.
ЧЕРЕПАХА І ЗАЄЦЬ Черепаха і заєць сперечалися, хто з них швидший. Призначили вони для змагання час і місце і розійшлися. Та заєць, розраховуючи на свою природну швидкість, не став бігти, а розлігся біля дороги та й заснув. А черепаха розуміла, що рухається вона повільно, і тому бігла без зупинки. Так вона обігнала сплячого зайця і здобула перемогу.Нерідко праця перевершує природні здібності, якими нехтують ті, хто нимиволодіє.
Бесіда
– Як називається твір, який ви прослухали? (Байка)
– Чому ви так вирішили? (Герої — тварини, твір повчає читача.)
— Правильно, ви слухали байку «Черепаха і заєць», автором якої є відомий давньогрецький байкар Езоп. Ця байка навчає людину поважати природніздібності та не забувати, що без старанної праці досягти чогось у житті майженеможливо.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Засвоєння літературознавчих термінів
Байка — це коротке оповідання сатиричного й повчального характеру,у якому висміюються людські вади та недоліки суспільного життя. Байка найчастіше складається з двох частин: оповіді й моралі, повчання, заради якого і складалася байка. Мораль може знаходитися як на початку твору, так і в кінці його. Іноді мораль як окрема частина твору буває відсутня, але,спираючись на зміст байки, завжди можна самостійно зробити повчальний висновок.
Героями байок можуть бути не тільки люди, але й тварини, рослини, предмети, наділені певними рисами. Одним із найпоширеніших художніх засобів, що використовуються в байці, є алегорія.
Алегорія — це зображення абстрактного поняття або явища через конкретний образ. Наприклад, серце — алегорія кохання, образ богині Феміди — алегорія правосуддя.
2. Повідомлення про життя і творчість найпершого байкаря — Езопа
Майже всі народи світу мають свої байки, і серед них є багато схожих на сюжети, запозичені в Езопа, хоча і складено їх у різних краях, за різних часів і різними мовами. 3. Читання байок Езопа
1) Байка «Вовк і Ягня»
Виразне читання байки
Бесіда
– Назвіть героїв байки.
– Охарактеризуйте їх поведінку. (Вовк звинувачує Ягня у різних гріхах, тоді як бідне Ягня ні в чому не винне.)
– Які риси характеру уособлюють у собі Вовк і Ягня? (Вовк уособлює лицемірство, хижість, безсоромність, силу; Ягня — беззахисність, тендітність, чесність, слабкість)
– Прочитайте мораль байки. («Навіть справедливий захист не має сили для
тих, хто заповзявся чинити кривду»)
– Як ви її розумієте?
– Чи знаєте ви приклади з життя, до яких можна було б застосувати цю мораль?
2) Байка «Крук і Лисиця» Виразне читання байки
Бесіда
– Визначте тему байки. (Лисиця за допомогою лестощів виманює м’ясо у Крука.)
– Які риси уособлюють герої твору? (Лисиця — хитрість, лестивість, розум, підступність; Крук — нерозумність, довірливість, наївність)
– Яка мораль байки? («Ця байка стосується нерозумної людини»)
– Сформулюйте ідею твору. (Треба відрізняти щирих людей від улесливих, не бути занадто довірливим й об’єктивно оцінювати себе і свої можливості.)
3) Байка «Мурашка і Цикада» Виразне читання байки
Бесіда
– З яких частин складається байка?
– Які риси уособлюють Мурашка та Цикада? (Мурашка — старанність,працелюбність, поміркованість; Цикада — легковажність, непередбачливість, несумлінність)
– Яка мораль цієї байки? («Не слід зневажати нічого, щоб згодом не довелосяшкодувати».)
Як ви її розумієте?
– Сформулюйте пораду Цикаді, яку ви могли б їй дати.
ІІІ. Підбиття підсумків уроку
– Що таке байка?
– Дайте визначення алегорії.
– Що таке езопова мова?
– Чим уславився Езоп?
– Чого навчають прочитані вами байки Езопа?
IV. Домашнє завдання
1) Прочитати байку Езопа «Хліборобові діти», підготувати її переказ, визначити тему та ідею; вивчити визначення байки, алегорії, езопової мови.
2) Підготувати повідомлення про життя та творчість французького байкаряЖана де Лафонтена.
3) Прочитати байки І. Крилова «Мартышка и очки», «Стрекоза и муравей»,«Слон и Моська», «Лебедь, щука и рак», «Кот и повар».
Індивідуальне завдання: учням-«літературознавцям» підготувати повідомлення про життя та творчість Ж. де Лафонтена.