Урок розвитку навичок виразного читання напам’ять вірша Ш. Петефі «Коли ти муж, будь мужнім…»

Мета: вдосконалювати навички виразного читання; працювати над інтонацією, логічним наголосом; навчати особливостей прочитання ліричного твору на прикладі поезії Ш. Петефі «Колити муж…»; виховувати культуру мовлення.

Обладнання: картки з позначками для складання партитури вірша, текстпоезії.

Тип уроку: вдосконалення вмінь, навичок; розвиток мовлення.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

Читання відповіді на запитання «Що таке справжня мужність?»

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Бесіда

– Чим відрізняються один від одного читець, слухач і критик? (Відповіді учнів.)

— Сьогодні ви спробуєте себе в кожній з цих ролей. Ви будете виразно читати вірш, уважно слухатимете декламації однокласників та висловлюватиме свою думку щодо правильності, відповідності до партитури прочитаного напам’ять.

– Які якості необхідно мати читцеві, слухачеві й критику?

2. Слово вчителя

— Величезна роль слова у житті людини:

Есть слова — словно раны, слова — словно суд,—

С ними в плен не сдаются и в плен не берут.

Словом можно убить, словом можно спасти,

Словом можно полки за собой повести.

Словом можно продать, и предать, и купить,

Слово можно в разящий свинец перелить.

В. Шефнер

Але щоб повести за собою полки, треба це слово промовити так, щоб ніхто не залишився байдужим. Як це зробити, ми дізнаємося сьогодні на уроці виразного читання.

ІІІ. Робота над темою уроку

1. Підготовка до виразного читання. Робота з текстом

1) Бесіда

– Який настрій передає автор у своєму вірші? (Бадьорий, впевнений, оптимістичний)

– Чи змінюється настрій ліричного героя протягом вірша? (Ні, він залишається таким самим.)

– В якому ритмі потрібно читати цей вірш? (У середньому темпі, не швидко й не повільно)

– Яке почуття хотів передати у поезії автор? (Впевненість у своїх переконаннях, прагнення змінити життя інших людей)

Висновки. Завдання читача — передати почуття гордості поета за справжніхчоловіків, прагнення автора — переконати слухача у справедливості своїх ідеалів, допускаючи навіть категоричність у висловленні своєї думки, ствердити оптимістичний погляд на майбутнє.

Читати треба енергійно, бадьоро, впевнено.

2) Складання партитури 1-ї строфи вірша

3) Подальше складання партитури

2. Виразне читання поезії за складеною партитурою

Коментар. Учні уважно слухають виступи однокласників, висловлюютьпропозиції щодо якості декламації. Можна залучити школярів до оцінюваннячитання однокласників (учитель враховує аргументовану точку зору учнів),уміння по-своєму «бачити» вірш і показувати це.

Можна запропонувати зіграти «образ» у вірші. Для цього підготувати елементи костюма, декорації. Наприклад, читати поезію можна з імпровізованим вогнем (Прометей), з водою чи мечем (Геракл), з прапором (борці за свободу), зі штурвалом (Дік Сенд). Інші учні будуть відгадувати ім’я героя.

IV. Підбиття підсумків уроку

«Мікрофон»

Продовжте речення:

– Сьогодні на уроці я навчився (-лась)… .

– Мені найбільше спободалось… .

– Було цікаво (нецікаво, важко, легко)…

V. Домашнє завдання

Вивчити вірш Ш. Петефі «Коли ти муж…» напам’ять. Розпочати читати роман Р. Стівенсона «Острів скарбів».



Залишити коментар


× один = 9