Мета: познайомити учнів з біографією Ш. Петефі, навчати аналізувати учнів поетичний твір; розвивати зв’язне мовлення; виховувати повагу до подвигу людини.
Обладнання: портрет Ш. Петефі, збірка віршів поета, музичний запис мелодії угорського народного танцю — чардашу, карта світу.
Тип уроку: первинне ознайомлення з матеріалом.
И там, где скачут взмыленные кони,
Гремят орудия, где борется народ,
Там звучный голос Шандора Петефи
Свободы песнь бессмертную поет.
Л. Беньямин
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
— Зараз ви прослухаєте музичний фрагмент народного танцю одного з європейських народів. Спробуйте відгадати, яким народом була створена ця музика, і дізнаєтеся, у якій країні жив і творив відомий поет Шандор Петефі. (Звучить чардаш.)
— Ця країна — Угорщина. Про її славнозвісного сина йтиме мова сьогодні на уроці.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Повідомлення учня-«географа» про сучасну Угорщину
Столиця Угорщини — Будапешт. Населення — 10,4 млн чоловік.Національний склад населення: угорці (мадьяри) — 88 %, цигани — 3 %, німці — 2,5 %, словаки, хорвати, румуни. (Робота з картою) Угорщина — це держава у Центральній Європі. На півночі межує зі Словакією, на північному сході — з Україною, на сході — з Румунією, на півдні має кордон із Сербією, Хорватією й Словенією, на заході — з Австрією. Загальна площа — 93 тис. кв. км. Державна мова — угорська, поширені також англійська, німецька, російська мови. Парламентська республіка з президентською формою управління.
— Не випадково ми заговорили про Угорщину, тому що понад усе на світі Ш. Петефі любив свою Батьківщину, заради неї жив і творив, заради неї віддав своє життя.
2. Ознайомлення з біографією поета (за матеріалами підручника)
3. Робота з текстом вірша «Коли ти муж…»
1) Виразне читання поезії вчителем
2) Словникова робота
Муж — мужчина.
Демосфен — давньогрецький оратор і політичний діяч.
3) Бесіда
– Що означає для автора бути мужнім? Наведіть приклади з тексту.
Знайти життєву путь (знайти себе, своє покликання і дотримуватися його).
Творити у вирі битви (бути людиною творчою й сміливою).
Вміти правду боронити (думати про справедливість, про бідних і беззахисних).
Зуміти заради правди зламати життя своє (ризикувати своїм життям, пожертвувати собою).
Боротися й страждати, але своєї волі не віддати (бути незалежним, вільним, не продаватися).
– Як можна пояснити девіз ліричного героя «Голодний, але вільний»? Чи жив
за цим девізом сам поет?
– Визначте тему та ідею вірша.
Тема — це те, про що розповідається у творі.
Ідея — головна думка твору.
Відповідь
Тема — розповідь про те, що, на думку поета, означає бути мужнім.
– Подумайте: цей заклик стосується лише чоловіків чи всіх людей? Ідея — заклик до людини бути мужньою, сміливою, чесною, справедливою, вільною, бути готовою захищати правду і волю зі зброєю в руках, покласти за них своє життя. Таке життя не буде легким, але воно буде гідним звання Людини. Автор закликає людей цінувати не комфорт і багатство, а волю, правду, справедливість, хоча іноді здобути їх можна лише дорогою ціною власного життя.
– Які образи зустрічаються в поезії? Муж, лялька на шворках, пес недолугий, гроза, меч, дуб, трава.
– Які художні засоби вам відомі?
Епітети — художнє означення.
Порівняння — зіставлення одного явища з іншими за спільною ознакою.
Метафора — перенесення ознак чи дії одного предмета на інший за подібністю.
Знайдіть ці художні засоби в тексті вірша.
Епітети — мужній, кволий, сміливий, навісна.
Порівняння — замовкни, як змовкає гроза за краєм гір; будь дубом, який гнеться під вітром, як трава.
Метафори — пес недолугий — доля; лялькою на шворках в руках долі не будь; будь дубом, котрого буря з корінням вирива.
З якою метою вони використовуються у вірші? (Роблять поезію образнішою, яскравішою, мову вірша — точнішою, виразнішою.)
IV. Підбиття підсумків уроку
«Мікрофон»
Сьогодні на уроці ми:
– дізналися про життя і творчість Ш. Петефі;
– прочитали вірш «Коли ти муж…»;
– працювали над визначенням теми та ідеї поезії;
– пригадали визначення художніх засобів;
– вчилися знаходити у тексті епітети, метафори, порівняння.
V. Домашнє завдання
Порівняти вірш Ш. Петефі «Коли ти муж…» і поезію Р. Бернса «Чесна бідність».
Індивідуальне завдання: учневі-Петефі підготувати розповідь про діяльність Ш. Петефі під час революції 1848 р.