Мета: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст казки; розвивати навички співвіднесення казкових подій із реальними; уміння аналізувати образи героїв за їхніми вчинками та моральними якостями; виховувати працьовитість, чесність та інші моральні якості, що становлять загальнолюдські цінності.
Обладнання: портрети братів Грімм, збірки їхніх казок, ілюстрації до них; сигнальні кружечки із зображенням емоцій.
Теорія літератури: конфлікт, народна казка, образ-персонаж, план твору.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
— З давніх-давен люди розуміли, що невтомна праця — це джерело їхнього
добробуту, самого життя. Тому змалку привчали дітей до праці. Спочатку за допомогою казок, ігор, а потім і доручаючи різні нескладні господарські справи.
Прикладом такої повчальної казки є «Пані Метелиця», з якою ви ознайомилися. Оскільки ми вивчаємо художній твір, то на сьогоднішньому уроці спробуємо визначити своєрідність його конфлікту, охарактеризувати образи героїв
і відповісти на запитання, чому для дочки та пасербиці одна й та сама пригода
завершилася зовсім по-різному.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
1. Робота в парах
Учні по черзі ставлять по 4–5 запитань одне одному щодо змісту казки й відповідають на них.
2. Виразне зачитування улюблених епізодів із казки «Пані Метелиця»
з обґрунтуванням вибору
3. Огляд ілюстрацій (різних художників та учнівських) із коментуванням
IV. Формування вмінь та навичок учнів
1. Інтерактивна вправа «Вислови свої емоції»
Відповідно до змісту висловлювання вчителя учні піднімають сигнальні кружечки із зображенням різних емоційних станів або відтворюють це мімікою.
Пасербиця порізала ниткою пальці до крові.
Мачуха почала лаяти пасербицю.
Дівчинка впала у криницю й опинилася на чудовій луці.
Дівчинка допомогла печі й витягла з неї хліб, щоб не згорів.
Дівчинка добре вибивала подушки, й тому на світі йшов сніг.
На пасербицю за її невтомну працю й доброту пролився золотий дощ.
Ледащиця сиділа біля криниці й пряла.
Рідна дочка мачухи вже другого дня почала лінуватися, не працювала як слід у пані Метелиці.
Смола так пристала до ледащиці, що та не відмилася, скільки й жила на світі.
2. Слово вчителя
— Щоб запам’ятати художній твір, уміти його переказувати, виділяти основне, необхідно навчитися складати план. Для цього слід поділити казку на смислові частини (нерідко вони відповідають абзацові) та дати їм заголовки.
У плані бажано не вживати поряд однакові слова, пункти плану не мають збігатися із заголовком твору. Речення повинні бути невеликими, але змістовними, відображати суть того, про що йдеться у відповідній частині тексту. Вони будуть слугувати вам опорою під час переказу твору.
3. Колективне складання плану казки
Орієнтовний план
1) Удова та дві її доньки.
2) Праця пасербиці.
3) Покарання мачухи.
4) Допомога печі та яблуні.
5) Служба в пані Метелиці.
6) Винагорода за працю.
7) Шлях ледащиці до пані Метелиці.
8) Зведена сестра на службі.
9) Заробіток ледачої дочки.
4. Заповнення таблиці-характеристики героїв казки
(за варіантами, колективно або в групах) (див. Додаток на с. 42)
5. Інтерактивний прийом «Мозковий штурм»
Визначте своєрідність конфлікту казки «Пані Метелиця».
Очікувана відповідь
Боротьба між добром і злом виявляється в різному ставленні її героїв до праці та інших людських цінностей і чеснот, до старших, до матеріальних (як дочка й мати) та духовних і моральних цінностей (як пасербиця).
V. Закріплення знань, умінь та навичок
1. Розв’язання проблемних питань
— Ми говоримо: «Казка братів Грімм “Пані Метелиця”» — і разом із тим:
«”Пані Метелиця” — народна казка». Чому так?
Очікувана відповідь
«Пані Метелицю» дійсно склав німецький народ, але записали й обробили казку німецькі вчені — брати Грімм.
— Яким чином казка пов’язана з нашим реальним життям? (Кожна людина повинна працювати, бути щирою та доброзичливою, щоб досягти успіху.)
2. Визначте, які прислів’я характеризують пасербицю, а які — удовину
дочку або обох героїнь (див. Додаток на с. 42)
VI. Домашнє завдання
Підготувати інсценування діалогів за казкою «Пані Метелиця»; навчитися характеризувати героїв та робити висновки.
Додатково прочитати російську народну казку «Морозко» та українську народну казку «Дідова дочка та бабина дочка».
VII. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити одне з речень:
«На уроці я дізнався (дізналася) нове те, що…»;
«Найталановитішим учнем (ученицею), на мою думку, був (була)…»;
«Мені сподобалося…».