Мета: розкрити зміст і головну думку казки; зацікавити творчою спадщиною братів Грімм; удосконалювати навички виразного, вдумливого читання, переказу фольклорних творів; розвивати усне мовлення школярів; виховувати працелюбність та доброту, шанобливе ставлення до культури інших народів.
Обладнання: портрети братів Грімм, збірки їхніх творів, ілюстрації до них.
Теорія літератури: народна казка, конфлікт, герої-персонажі.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
— У народі завжди вірили, що працьовита й добра людина отримує винагороду за своє праведне життя й стає щасливою. Тому про це в різних народів складено безліч казкових історій. Є така казка й у збірці братів Грімм, називається вона «Пані Метелиця». Через що сумувала героїня, чому раділа, чому не залишилася жити в доброї господині, ми дізнаємося, ознайомившись із цим твором.
І кожен має зрозуміти, чому, читаючи цю казку, ми, сучасні люди, уболіваємо за героїню, засмучуємось або відчуваємо полегшення, коли історія завершується добре для доброї людини, а зла й вередлива — справедливо покарана.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
1. Розповідь учнів про відомих збирачів фольклору
2. Переказ самостійно прочитаних казок братів Грімм
3. Визначення в казках головного конфлікту, реального та фантастичного
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
1. Виразне читання казки братів Грімм «Пані Метелиця» з коментарями
вчителя та поясненням незнайомих і малознайомих слів та виразів
Пасербиця — нерідна дочка для одного з подружжя;
гидка — негарна;
попелюшка — та дівчинка, яка виконує найбруднішу роботу в домі;
починок — намотані на паличку нитки;
мачуха — нерідна мати, дружина батька;
лаяти на всі заставки — сварити дуже голосно й образливо;
знепритомніла — утратила свідомість;
відлягло від серця — заспокоїлася;
пряжене — тушковане, приготоване на слабкому вогні;
бракує — не вистачає;
брама — ворота з надбудовою;
цямрина — частина колодязя, що виступає над землею;
терен — колючий чагарник;
загадувати роботу — давати завдання щось зробити;
гадаючи — думаючи.
2. Обмін враженнями про прочитане
Що вам найбільше сподобалося в казці? Чому?
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Поєднайте означення з особами та предметами, які вони характеризують:
VI. Домашнє завдання
Навчитися виразно читати й переказувати казку «Пані Метелиця»; зробити ілюстрації.
VII. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити одне з речень:
«Німецька казка «Пані Метелиця» нагадує мені…»;
«Найкраще читав (читала) (працював (працювала)) на уроці…»;
«Мені здається, що ця казка…».