Мета. Вчити дітей бачити красиве в природі; розвивати мовлення учнів, вміння зв’язко і послідовно викладати думки; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідного краю.
Обладнання. Портрет К.Білокур, репродукція картини «Жоржини», кросворд «Квіти».
Хід уроку.
І. Активізація опорних знань.
1. Розгадування кросворду «Квіти»
. | . | . | . | . | . | . | . | к | ||
. | . | . | в | . | . | . | . | |||
. | . | і | . | . | . | . | . | . | . | . |
. | . | . | т | . | . | |||||
. | . | . | и | . | . |
Завдання.
1) До сонечка я схожий і сонце я люблю.
До сонця повертаю голівку я свою.
2) Блакитна квітка з народних пісень, ще його називають хрещатим.
3) Перша квітка весни.
4) Квітка що цвіте в кінці літа і в перекладі з латинської означає «зірка».
5) Кущ – символ України.
2.Вчитель. Так, це все квіти. І сьогоднішній урок я почну легендою про квіти.
Легенда
«У далеку давнину, під час війни з чужинцями, в одного з князів забрали в полон єдиного малолітнього сина. Визволити хлопчика ніяк не вдавалося, бо чужинський король охороняв його і виховував як рідного сина. Йшли роки, княжич виріс і поступово забував про те, що з ним сталося. На превеликий жаль, забув він і рідну мову, і рідного батька.
А батько-князь, лишившись один під старість, ніяк не міг забути свого сина і все плекав надію про його повернення додому. Неодноразово за ці роки посилав він своїх служників до чужинського короля з проханням повернути йому сина, але завжди одержував відмову. І тоді вирішив старий князь пробудити в юнака спогад про дитинство. З останнім сподіванням послав він до сина гінця, що привіз йому забавлянки, які той мав в дитинстві, – але парубок їх зовсім не пригадав. Тоді посланець князя заспівав юнакові пісню рідною мовою, але він її не впізнав. Під кінець одержав юнак в подарунок від рідного батька оберемок пахучих квітів і трав, що зросли на його далекій батьківщині. І сталося справжнє диво. В ароматі давно знайомих квітів він впізнав дух рідної землі, згадав дитинство і все, що трапилося з ним багато років тому.
Княжич втік з полону і повернувся до свого старого батька. Так квіти рідної землі подарували людям справжнє щастя, бо дух та аромат батьківщини найдорожчі й найсолодші в світі.»
– Ця легенда стверджує, що квіти починаючи з дитинства, накопичують людині безмежний скарб – потяг краси та любов до рідної землі.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
– Сьогодні на уроці ми будемо писати твір-опис за картиною Катерини Білокур «Жоржини».
ІІІ. Вивчення нової теми.
1.Розповідь про художника.
– Особливим царством краси можна назвати квіти у творах Катерини Білокур. Її картини чарують глядачів щедрістю веселкових барв та радісним світосприйняттям. Твори художниці прикрашають зали багатьох музеїв.
– Пригадайте, що ви знаєте про цю художницю.
Діти розповідають:
– Народилася художниця 7 грудня 1900 року в с. Богданівка Полтавської губернії ( нині це Київська область) у бідній селянській сім’ї.
– Безрадісне було її дитинство. Вчитися в школі їй не довелося. Як була ще хтось з односельців подарував їй букваря. Невдовзі вона сама навчилася читати.
– Книги для читання їй давав сільський вчитель.
– Потайки від усіх вона починала малювати свої картини, використовуючи вуглину з печі і шмат домотканого полотна.
– Без будь-якої освіти, самотужки Катерина Білокур відкрила для себе таємниці живопису.
– Фарби для своїх картин вона виготовляла власноруч з бузини, буряка, калини, цибулі, різних квітів.
– Пензлики вона теж робила сама з тхорячих волосинок, шерсті та вишневих гілочок.
– Пішла з життя в 1961 році, залишивши людям безцінну спадщину своїх дивовижних картин.
2. Розповідь про картину.
Назва цієї картини умовна, бо не зовсім відповідає тому, що зображено. Хоча червоні жоржини дійсно прикрашають композиційний центр твору, поступова художниця додала зображення інших квітів і стовбури дерев. Крім квітів К.Білокур дуже любила малювати і дерева, особливо берези та тополі.
3. Розгляд картини. ( 1-2 хв.)
– Яке враження справила на вас картина?
4. Лексична підготовка.
а) Завдання. Доберіть слова близькі за значенням.
Художниця – ( майстриня, Катерина Білокур, художниця-чарівниця, митець).
Намалювала – (зобразила, написала, створила, нанесла фарби).
Картина – ( репродукція, шедевр, полотно).
б) Завдання. Випишіть кольори , які використала художниця для змалювання квітів.
Жоржини – (темно-червоні)
Мальви – ( рожеві )
Троянди – ( блискуче білі)
Нічна фіалка – (жовта)
Бузок – (блідо-фіолетовий)
Калина – ( червоні кетяги )).
5.Аналіз живописного полотна.
Запитання вчителя:
– Чим відрізняється репродукція від картини?
– Що зображено на картині?
– Яка пора доби зображена, з чого це видно?
– Які кольори використала художниця?
– Що ще зображено на картині?
– Яка квітка є центром композиції?
Фізкультхвилинка
Прокидаються квітки,
Розпускають пелюстки.
Вітерець дихнув тихенько,
Пелюстки гойднув легенько.
Сутеніє, і квітки
Закривають пелюстки.
Тихо засинають
Голівками гойдають.
6.Робота над планом.
Вчитель. Пригадайте, з яких частин складається текст?
Зачин | Хто автор і назва картини? | 1.Гімн квітам. |
Основна частина | Що на ній зображено? Які кольори використала художниця? | 2.Кущики городніх квітів.3.Дві тополі.4. Цариця квітів. |
Кінцівка | Чим ця картина подобається тобі? | 5. Мої враження. |
7.Усний опис репродукції. ( в парах за поданими початками речень)
Перед нами … .
Дві тополі … .
Місячне сяйво … .
Квіти ніби сперечаються … .
Очі відразу … .
Холодна синя … .
Викликає почуття … .
8. Орфографічна підготовка.
На дошці записані слова з орфограмами: оточені, вечірньою, літньої, суперечка, почуття, викликає, темно-червоні, блискучо-білі, тендітні.
9. Запис твору в зошита
ІV. Підсумок уроку.
– Що найбільше вразило в творах К.Білокур?
– Що їй допомогло стати справжньою художницею?
– Якою постала перед вами художниця?
Як бачимо картини художниці-чарівниці справді близькі й зрозумілі всім. Вони захоплюють, дивують, сповнюють серце любов’ю до рідної землі.