Мета: пояснити особливості будови опису предмета; формувати вміння трансформувати одержану інформацію, відтворюючи її вибірково зі збереженням стилю вихідного зразка; формувати вміння використовувати мовні засоби з дотриманням норм літературної мови; уточнювати та збагачувати словниковий запас учнів; розвивати логічне й образне мислення, увагу, пам’ять, відчуття слова.
Обладнання: підручник, глечики для опису, вишиті рушники
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
ІІІ. Сприйняття матеріалу
* Робота з підручником
*Пояснення вчителя.
МАТЕРІАЛ ДЛЯ ПОЯСНЕННЯ
Опис – це висловлювання, у якому йдеться про ознаки предмета. Ці ознаки постійні або одночасні. В описі йдеться про ознаки всього предмета та про ознаки його частин. До опису можна поставити одне з таких питань: який? яка? яке? які?
Те, що описано за допомогою слів, завжди можна зобразити за допомогою інших засобів: олівців, фарб, фломастерів тощо або ж зафіксувати за допомогою фотоапарата.
Опис предмета може бути складений у науковому чи в художньому стилі.
Мета наукового опису – забезпечити точність інформації про розмір, форму, вагу, колір предмета тощо.
Мета художнього опису – створити образ предмета, викликати до нього певне ставлення.
Науковий опис здебільшого стислий, усі слова в ньому вживаються тільки в прямому значенні. У художньому описі використовуються художні засоби: епітети, порівняння та ін.
*Прочитати. Який із поданих описів складено в науковому стилі, який – в художньому? Чому ви так думаєте?
1. Гетьманський бунчук – це держак довжиною до двох з половиною метрів, увінчаний кулею (маківницею), з якої звисала пасма кінського волосся. Виготовлялись вони з білого кінського волосся та червоних мотузок. Гетьманські бунчуки були білого, чорного та червоного кольорів, крім того, з них звисали по дві посріблені китиці.
З довідника
2. Корячок – кухлик невеличкий, трохи видовженої форми, простенький. Він виготовлений з нефарбованого дерева. Стінки має м’які й опуклі. Корячок прироблений до довгої жердини. Він немов припрошує подорожнього: «Зупинися, спочинь, напийся води з кринички!» Кухлик-корячок увесь якийсь домашній, лагідний та привітний.
За О. Данченко
3. Очіпок має форму циліндричної шапочки з плескатим дном. На задній частині, що приходиться на потилицю, очіпок має розтин на шнурівці. Очіпки виготовляли з бавовняної матерії, з шовку, з оксамиту і навіть з дорогої парчі. За кольором очіпки бували різні: сині, зелені, червоні, білі, у дуже старих бабусь чорні. У молодих господинь очіпки бували вишивані.
За О. Воропаєвим
4. На зарослій зозулиним льоном купинці стоїть отакенне грибище – красноголовище! Шапка на ньому перебакирилась, завбільшки вона буде не менше полумиска, а ніжка завтовшки з мою руку. Цей гриб – староста, отаман над красноголовцями.
За М. Стельмахом
*Прочитати. До якого стилю ви віднесли б поданий текст? Чому? які типи мовлення поєднано в тексті?
Чудовий витвір ремісників
Численні знахідки вчених розповідають про інтенсивне економічне та культурне життя Подолу XIV – XVIII ст.. Вироби з глини, скла, з кольорових та чорних металів свідчать про високу майстерність подільських ремісників. Багато знахідок привізних товарів, іноземні монети вказують на жваву торгівлю Києва та його широкі міжнародні зв’язки.
Одна з найцікавіших знахідок – глек XVIІ ст.. Його знайдено на глибині 3 м під час розкопок на місці будівництва критого Житнього ринку. Глек чорного кольору, поверхня його ретельно залощена. На стінках глека – випуклий хвилястий орнамент. У верхній частині носик глека з’єднаний з краєм горла невеликою перемичкою з виступом у вигляді дзьоба птаха. Тому такі глеки в документах XVIІ ст.. називали «воронцями».
Знайдений на Подолі глек-воронець є найбільшим з досі відомих.
За Г. Івакіним
ІV. Робота над описом предмета ( учні працюють на чорновичках).
V. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія. Продовжити речення.
На сьогоднішньому уроці я зрозумів , навчився….
VІ. Домашнє завдання. Дописати твір-опис предмета.
Автор: Оксана