С. Руданський «Пан та Іван в дорозі», «Запорожці у короля»

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю С. Руданського, співомовкою як літературним жанром; домогтися розуміння учнями викривального пафосу програмових творів; виробляти вміння характеризувати героїв співомовки; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість; вміння грамотно висловлювати власні думки, робити відповідні висновки, узагальнення; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття пошани, поваги до творчості С. Руданського, гумору як ознаки духовного здоров’я людини; пунктуальність, раціональність у використанні навчального часу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет С. Руданського, бібліотечка його творів, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда за питаннями:
Що свідчить про соціальну спрямованість того чи іншого твору? Наведіть приклади вже відомих вам творів. (В. Симоненко «Цар Плаксій та Лоскотон», О. Пчілка «Сосонка», В. Винниченко «Федько-халамидник», С. Черкасенко «Малий горбань» та ін.)
З якою метою автори у своїх творах використовують гумор?
Які риси характеру вам імпонують, а які — неприємні?
Чого вчать твори художньої літератури? СТЕПАН ВАСИЛЬОВИЧ РУДАНСЬКИЙ (1834–1873)
Степан Васильович Руданський народився 6 січня 1834 року у селі Хомутинцях Вінницького повіту на Поділлі. У багатодітній сім’ї росло ще двоє синів і одна дочка, а також виховувався молодший брат батька. Розмовляли у попівській хаті, звичайно, українською мовою.
Навчаючись у бурсі, Руданський досить добре освоїв давню грецьку, латинську та старослов’янську мови, викладанню яких там приділялася велика увага.
На семінарські роки припадає і початок безпосередньо творчої роботи
Руданського. Тут написані перші оригінальні ліричні поезії («Сиротина я безродний», «Ти не моя», «Мене забудь», «Пісня») «Не дивуйтесь, добрі люди», переклад з польської мови популярного романсу «Чорний колір» та шість балад.
Чесно і самовіддано пропрацював Руданський на скромній посаді міського лікаря Ялти, багато зробивши у справі охорони здоров’я простого народу. Ця його праця, яка нерідко вимагала справжньої мужності, так і не дістала визнання й оцінки з боку сильних світу цього. Під час епідемії холери Руданський тяжко захворів і 3 травня 1873 року помер.
Пройшло понад сто років з дня смерті Руданського, але й сьогодні він продовжує чарувати нас задушевністю своїх ліричних поезій, веселим і водночас вражаючим сміхом гуморесок. Справдилось сподівання поета, що його після смерті читатимуть мільйони одномовців. Своєю творчістю Руданський справді заслужив «на найдорожчий у світі титул — титул народного поета».
С. Руданського «Пан і Іван в дорозі» (15 квітня 1858 р.)
зображення подорожі по світу двох різних за соціальним походженням героїв (пан та Іван), які намагалися перехитрити один одного. 1) Пан — «поганий», підступний, хитрий, ненажерливий, намагався повсякчас принизити й обдурити Івана.
2) Іван — витриманий, розумний, мудрий, практичний, працьовитий, винахідливий, здатний до крадіжки чужого майна.
За якими ознаками можна розрізнити героїв, побачивши їх і поспілкувавшись. (Іван — у свитині, пан — у чемерці; у розмові різні погляди на поле (землю): Іван орав і засівав би її; пан збудував би місто (палац, крамниці, перекупки з булками))
Підготувати міні-доповідь «Козаки у творах С. Руданського», прочитати твори, дібрати прислів’я про козаків, опрацювати зміст співомовок С. Руданського «Гуменний», «Добре торгувалось».


Залишити коментар


1 + два =