С. Руданського «Гуменний» (18 жовтня 1857) Хто такий гуменний? Які обов’язки покладалися на таку людину. Відповідь надайте за допомогою прийому «Доміно».
Які критерії, на ваш погляд, враховувалися паном, коли він призначав людину на посаду гуменного?
Звідкиль повертається дідич.
У зв’язку з чим, на вашу думку, він там перебував?
Чи можна пана вважати освіченим? Відповідь умотивуйте.
Чому дідич особисто не приїхав додому, а викликав до себе гуменного?
Про що мав доповісти Іван хазяїну?
Як охарактеризував гуменний пану загальний стан справ у веденні господарства?
Чим це пояснити? Чому Іван не відразу виклав хазяїну лихі новини?
З чим пов’язано те, що гуменний вирішив розповісти про неприємності дідичу, починаючи з поламаного ножика? Як пан сприйняв цю новину?
Через що трапилося так, що панський кінь мав понести смерть від ножа? Що розповів Іван про пані дідичу? Чому вона померла?
Чому виникла пожежа у панському маєтку? Через що пан не звинуватив гуменного у його недбайливості ведення господарства?
Про що востаннє вирішив запитати хазяїн у підлеглого?
Як він сприйняв почуте про єдине, що у нього залишилося — дочку?
Чим викликано те, що дідич повністю довірився Івану і не перевірив правдивість наданої їм інформації?
Враховуючи жанр твору «Гуменний», доведіть що це співомовка.
Який народний анекдот, приказка або казковий мотив покладений в основу співомовки.
а) «Що ж? Здорова моя пані»
б) «Що діється вдома?»
в) «А з чого ж то сивий загинув?»
г) «Як там бідна дочка?»
д) «Та й його зламали?»
е) «Од пожару? Що такеє?»
є) «То і пані хорувала?»
Грань 1. Хто такий пан?
Грань 2. З якою метою він перебував за границею? Висловіть власні припущення.
Грань 3. Як виглядає герой? Створіть асоціативний портрет.
Грань 4. Що вразило пана з розповідей гуменного?
Грань 5. Яким чином гуменний описав пану жахливу ситуацію вдома?
Грань 6. Висловіть власне ставлення до пана. Запропонуйте аргументи «за» і «проти».
С. Руданського «Добре торгувалось» (29 жовтня 1857 р.) Прочитати твір С. Васильченка «Свекор» скласти питання для обговорення його змісту.