О. Пушкін, його казки

Мета: ознайомити з поняттям «літературна казка», з творчістю О. Пушкіна — видатного російського поета, шанувальника народної казки; розвивати навички виразного читання й переказу казок, уміння давати оцінку явищам людського життя, учинкам людей;  озширювати кругозір учнів; виховувати естетичні смаки, любов до художньої літератури.

Обладнання: портрети О. Пушкіна, збірки його казок, ілюстрації до них.

Теорія літератури: літературна казка, прозовий та віршований твори.

Хід уроку

I. Аналіз виконання контрольних робіт

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Мотивація навчальної діяльності школярів

— Знайомство з новим письменником, новим твором схоже на невелику подорож до іншої країни, під час якої усвідомлюєш, що люди на нашій землі хоча й різні, проте найбільше в житті цінують добро, любов, чесність, справедливість; вони здатні мріяти і намагаються втілити мрії в життя. Красиве, дотепне,сповнене фантазії, вигадки, творчої уяви художнє слово дуже поважають у народі. Отже, наша заочна подорож — до Росії, де познайомимося з одним із найвидатніших її поетів — Олександром Сергійовичем Пушкіним.

IV. Актуалізація опорних знань

Бесіда

Який твір називається народною казкою?

Які запитання та завдання з підручника видалися вам найцікавішими?

Чому? Як ви відповіли на запитання і як виконали завдання?

V. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу

1. Вікторина за казками О. Пушкіна

— Прослухайте уривки й скажіть, з яких вони казок:

1) На девичник собираясь,

Вот царица, наряжаясь

Перед зеркальцем своим,

Перемолвилася с ним:

«Я ль, скажи мне, всех милее,

Всех румяней и белее?»

(«Сказка о мёртвой царевне и о семи богатырях»)

2) Пошёл поп по базару

Посмотреть кой-какого товару.

Навстречу ему Балда

Идёт, сам не зная куда.

(«Сказка о попе и работнике его Балде»)

3) Петушок мой золотой

Будет верный сторож твой:

Коль кругом всё будет мирно,

Так сидеть он будет смирно;

Но лишь чуть со стороны

Ожидать тебе войны, <…>

Вмиг тогда мой петушок

Приподымет гребешок.

(«Сказка о золотом петушке»)

4) Жил старик со своею старухой

У самого синего моря;

Они жили в ветхой землянке

Ровно тридцать лет и три года.

Старик ловил неводом рыбу,

Старуха пряла себе пряжу.

(«Сказка о рыбаке и рыбке»)

5) В синем море звёзды блещут,

В синем море волны плещут;

Туча по небу идёт,

Бочка по морю плывёт.

(«Сказка о царе Салтане…»)

2. Слово вчителя

— Звісно, ці чудові казки добре відомі багатьом із вас ще з дитинства, є улюбленими для багатьох поколінь дітей.

Казкові історії про злу мачуху та добру пасербицю, про вередливу стару, яка хотіла багато і, урешті-решт, залишилася ні з чим, про заздрісних сестер, про білочку в кришталевому будиночку, яка гризе золоті горішки, та багато інших розповідала Олександру Сергійовичу Пушкіну його няня Орина Родіонівна. Як майстер-ювелір, поет обробив ці народні казки, надав їм витонченої поетичної форми й видав світові справжні діаманти, що стали окрасою не лише російської, а й світової літератури.

3. Робота з підручником

Читання статті підручника про О. Пушкіна вголос або самостійно.

4. Бесіда за запитаннями

Хто вплинув на розвиток поетичних здібностей Олександра, прищепив йому

любов до літератури, усної народної творчості?

Де навчався О. Пушкін і як це вплинуло на його подальше життя?

Як пов’язане ім’я О. Пушкіна з Україною?

Як увічнило людство пам’ять про геніального поета?

VI. Закріплення знань, умінь та навичок учнів

Інсценування уривка з казки О. Пушкіна «Сказка о царе Салтане…» підготовленими заздалегідь учнями.

VII. Домашнє завдання

Вивчити основні дані з біографії О. Пушкіна.

Індивідуальне завдання: прочитати поему «Руслан і Людмила» повністю.

VIII. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учням пропонується закінчити одне з речень:

«Найяскравішим моментом на уроці для мене було…»;

«Найкращим читцем на уроці, на мою думку, був (була)…»;

«Казки О. Пушкіна — це…».



Залишити коментар


− 3 = шість