Мета: поглибити знання учнів про лірику О. Пушкіна; формувати читацькі навички дослідницького характеру, уміння формулювати та висловлювати власні судження, аналізувати ліричні твори; сприяти формуванню гуманної особистості.
Обладнання: портрет О. Пушкіна, гроно на тему «Пушкін».
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування на їх основі умінь та навичок.
…І думи в голові хвилюються безсонні,
І рими легко так назустріч їм ідуть,
І пальці до пера вже тягнуться в розгоні,
Перо — до аркуша, і вірші потечуть.
О. Пушкін. «Осінь» (уривок)
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Гронування на тему «Пушкін»
Робота ведеться на дошці й у зошитах: учні по черзі виходять до дошки, записують слово-асоціацію та коротко коментують його.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
У ч и т е л ь. Пушкіна ще у двадцятирічному віці було визнано першим, тобто найкращим поетом Росії. І в російській столиці, і в степах України, і на Кавказі, і в Криму, і в Одесі, і в степах Молдавії — усюди, де поет побував за чотири роки південного заслання, він зустрічав хоробрих офіцерів і чарівних жінок, які знали його вірші напам’ять. Чим же вірші Олександра Пушкіна хвилювали та чарували, викликаючи бажання вивчити їх, щоб тим самим залишити у своєму серці? Про лірику поета, її жанрово-тематичне розмаїття ми говоритимемо сьогодні. (Учні записують тему, а після коментарів учителя — і епіграф уроку в зошити.)
ІІІ. Робота над темою уроку
1. Робота в групах
Основні мотиви лірики О. Пушкіна
Завдання для групи 1
Прочитайте та проаналізуйте вірші «До моря», «Осінь», «Зимовий ранок»; підготуйте повідомлення.
Орієнтовна схема аналізу вірша «Осінь»
1) У якій частині вірша йдеться про цілющий та такий, що дарує натхнення, вплив осені на поета?
2) Які кольори осені називає Пушкін у своєму вірші? Які асоціації вони викликають? Чи можливо намалювати пушкінську осінь?
3) Як ви зрозуміли зміст 12-тої частини? Чи пов’язаний зміст цієї частини з тим, про що йшлося у попередніх частинах? Яка функція крапок у цій частині?
4) Що сприяє емоційності поезій Пушкіна?
5) Якими є характерні особливості написання поезії?
Орієнтовна схема аналізу вірша «До моря»
1) Якою є форма вірша?
2) Якою є композиція вірша?
3) Що ви можете сказати про систему образів твору? Як розвиваються почуття та думки у творі?
4) Визначте ідею вірша, сформулюйте своє судження про думки автора.
Завдання для групи 2
Прочитайте та проаналізуйте вірші «Я вас любив…», «Я мить чудову пам’ятаю…», «Мадонна»,визначте ідею кожного вірша; підготуйте повідомлення.
Орієнтовна схема аналізу віршів
1) Визначте тему кожної частини та тему вірша взагалі.
2) Визначте сюжетну лінію вірша й засоби, якими вона зображена.
3) Визначте систему образів вірша.
4) Визначте способи створення образів.
Завдання для групи 3
Прочитайте та проаналізуйте вірші «Пам’ятник», «Пророк», «Поету», визначте ідею кожного вірша; підготуйте повідомлення.
Орієнтовна схема аналізу віршів
1) Укажіть основний образ поезії.
2) За допомогою яких художніх засобів він створюється?
3) Яким, на думку автора, є призначення поета?
Завдання для групи 4
Прочитайте та проаналізуйте вірші «Вольність», «До Чаадаєва», «19 жовтня 1827»; підготуйте повідомлення.
Орієнтовна схема аналізу вірша «Вольність»
1) Якою є основна тема вірша?
2) Якою є система образів твору? Що ви можете сказати про головний образ-хвилювання? Визначте, які події вплинули на появу цього образу.
3) Визначте ключові фрази вірша, його ідею.
4) Якою є форма написання вірша?
Орієнтовна схема аналізу вірша «До Чаадаєва»
1) Яке почуття пронизує вірш, як це почуття пов’язане з адресатом?
2) Якою є основна думка вірша? Визначте ідею вірша?
3) Знайдіть елементи російського романтизму у вірші.
Примітка. Під час презентації результатів роботи учні виразно читають поезії, запропоновані для аналізу (якщо є можливість, напам’ять).
2. Узагальнення
Робиться колективно і записується учнями в зошити.
ІV. Рефлексія
1. Виразне читання напам’ять віршів О. Пушкіна
2. «Мікрофон»
Учні стисло висловлюються на тему «Якого Пушкіна я відкрив для себе».
V. Домашнє завдання
Випереджувальне завдання для 3–4 учнів: підготувати виразне читання поезій М. Лермонтова (можна напам’ять).