Є. Дудар. Сучасний письменник-гуморист. «Слон і мухи»

Мета:  ознайомити школярів з життєвим і творчим шляхом сучасного письменника-гумориста Є. Дудара; проаналізувати його твір «Слон і мухи», пов’язуючи його із сучасним життям; розвивати вміння визначати головну думку твору; грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження, робити висновки; формувати кругозір, світогляд в учнів; виховувати почуття пошани до сучасного письменника-гумориста, критичне ставлення до хвальків, ледарів, базік.

Тип уроку:  засвоєння нових знань.

Обладнання:  портрет Є. Дудара, бібліотека-виставка творів письменника, учнівські малюнки до сатиричної оповіді «Слон і мухи», дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Виконання тестових завдань «Український гумор і сатира».

1. Хто з письменників-гумористів зайвий у логічному ланцюжку: Л. Глібов, С. Руданський, П. Глазовий, О. Вишня, С. Олійник.

а) всі зазначені письменники є гумористами. б) С. Руданський; в) Л. Глібов; г) С. Олійник і П. Глазовий.

2. Найулюбленішим жанром О.Вишні-гумориста є:

а)  усмішка; б) співомовка; в) пародія; г) комедія.

3. Гумор — це:

а) невеличкий віршований, прозовий чи драматичний твір з комічним сюжетом; б) різновид комічного, відображення смішного в життєвих ситуаціях і людських характерах; в) драматичний твір, у якому засобами гумору та сатири викриваються негативні суспільні та побутові явища; г) художній троп, який виражає глузливо-критичне ставлення митця до предмета зображення.

4. Сатиричним є твір:

а) С. Руданського «Запорожці у короля»; б) С. Олійника «Чудо в черевику»; в) П. Глазового «Найважча роль»; г) В. Cамійленка «Патріоти».

5. Художній троп, який виражає глузливо-критичне ставлення митця до предмета зображення:

а) антитеза; б) гіпербола; в) алегорія; г) іронія.

6. Яке із прислів’їв розкриває ідейний зміст твору В. Cамійленка «Патріоти»?

а) «Менше слів, а більше діла»; б) «Кожна жаба своє болото хвалить»; в) «Порожня бочка голосніше дзвенить»; г) «Моя хата з краю і я нічого не знаю».

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 2 бала.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Інформація про Є. Дудара (матеріал для вчителя)

1.1. Життя і творчість.

Євген Михайлович Дудар народився 24 січня 1933 р. в с. Озерис Зборівського району Тернопільської області. «Батько був невгамовний, мати теж. Як у таких батьків міг народитися лінивий син?» Після закінчення Львівського університету приїхав у Київ працювати в журналі «Перець». Заслужений діяч мистецтв України (1993), лауреат літературної премії ім. О. Вишні (1985), лауреат міжнародної премії ім. П. Орлика (1995), лауреат премії ім. М. Годованця (1997), лауреат премії ім. П. Сагайдачного (2000). Автор понад двадцяти книг і численних публікацій у періодиці.

Окремі його твори перекладалися багатьма мовами світу. Він є чудовим публічним виконавцем своїх творів. Понад десять тисяч виступів, творчих вечорів, радіо- і телезустрічей — це ще одна яскрава і не менш вагома сторінка творчого доробку відомого сатирика.

Є. Дудар — художній керівник Всеукраїнського фестивалю гумору і сатири «Вишневі усмішки».За боротьбу своїми творами проти тоталітарних режимів Є. Дудара нагороджено «Золотою медаллю Т. Шевченка» (Спілка визволення України, Австралія, 1990).

1.2. Висловлювання Є. Дудара.

–  «Загалом люди повинні бережливо ставитися до природи, для своїх же нащадків».

–  «Мені потрібно, щоб душа вільно розповсюджувалася у далеч.»

–  «Головне не лінитися».

–  «Українська земля дивовижно багата на гумор і гумористичні таланти. Але в час глобальних комунікацій вирішальне значення має те, у якій бік лобіювати і пропагувати. Часто телевізійні канали здаються каналізацією…»

–  «Гумор — це мистецтво, і воно має бути не тільки етичне, але й естетичне».

–  «Дурість стає попереду, щоб її всі побачили, а розум стає позаду, щоб побачити всіх».

–  «Творчість має бути не фальшивою».

–  «Має бути честь, совість і гідність митця. Інакше закиданий тими грішми, в них і здохнеш, вибачте».

–  «Для мене немає табу, для мене підлота — скрізь підлота, я її битиму і серед своєї братії, і серед чужої, для мене немає обмежень, я знаю, що мушу воювати проти хвороби».

1.3. Джерело для написання творів гумористом.

«Із чистого життя. Коли працюю на присадибній ділянці, спілкуюсь з людьми, виникає задум… Постійно ношу в кишені маленький диктофон, і якщо є цінна думка, миттєво її зафіксовую, щоб не забути. Ввечорі сідаю за стіл, засередився — і є свіженька гумореска.

 

2. Ідейно-художній аналіз сатиричної оповіді Є. Дудара «Слон і мухи»

2.1. Виразне читання твору.

2.2. Демонстрація учнівських малюнків до сатиричної оповіді.

2.3. Тема: зображення симпозіуму Мух на спині у Слона, де кожна з них намагалася обґрунтувати думку про своє первинне походження.

2.4. Ідея: висміювання глухостей, улесливості, хвалькуватості Мух.

2.5. Основна думка: «Не робіть з Мухи Слона».

2.6. Жанр: сатирична оповідь.

2.7. Композиція.

Експозиція: зображення Мух на симпозіум для обговорення питання щодо походження приказки «Не робіть з Мухи Слона».

Зав’язка: критичне ставлення Мух до Слона.

Кульмінація:  висновок Мух — «…ніякого Слона в природі ніколи не було і нема!»

Розв’язка: Мухи не бачили Слона, бо симпозіум проходив на його спині.

2.8. Словникова робота.

Симпозіум (лат.  symposium) — збори з будь-якого наукового питання.

Оратор — людина, яка вміє яскраво висловити свою думку під час виступу.

2.9. Обговорення змісту твору. Бесіда за питаннями:

–  Згадайте про приказку як жанр усної народної творчості. (Приказка — це образний вислів чи мовний зворот, який влучно характеризує людину, її вчинки, явища життя і т. ін. Або пан, або пропав)

–  Що вам відомо про Муху як істоту? Як її відобразив у своїх творах Л. Глібов (акровірш «Що за птиця?», байка «Муха і Бджола»)?

–  З якою метою зібралися Мухи на симпозіум? (Щоб обговорити питання про походження приказки «Не робіть з Мухи Слона)

–  Чим Слон не подобався Мухам? («По-перше, він не може літати. По-друге, не вміє дзуміти») Чи можна виправдати їх думку? Відповідь вмотивуйте.

– Чи траплялася у вас життєва ситуація, коли можна було застосувати приказку «Не робіть з Мухи Слона»? Якщо так, то стило перекажіть її.

– Як мухи характеризували Слона? («Це істота неповоротка. Не пристосована зовсім для життя…») Чи підтримуєте ви їх думку?

–  З якою промовою виступила найсерйозніша Муха? На підставі чого ґрунтується її думка? («Що ми, справді, робимо із Слона Муху. Що ми роздуваємо: Слон та Слон! Я не бачу ніякого Слона. І вважаю, що ніякого Слона в природі ніколи не було і нема!»)

–  З приводу чого учасники симпозіуму залишилися задоволеними заходом?

–  Чому Слон не розігнав симпозіум Мух, який відбувався на його спині? Як це його характеризує?

– Що і кого намагається висміяти Є. Дудар у творі?

2.10. Завдання до твору.

2.10.1. Скласти інформаційне ґроно щодо характеристики героїв сатиричної оповіді.

2.10.2. Міні-гра. За 2 хвилини навести переконливі аргументи стосовно питання: «Хто є найсильнішим Слон чи Муха?»

2.10.3. Дібрати синонімічні приказки до висловлювання «Не робіть з Мухи Слона».

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Проведення тестового опитування:

1. Вчені Мухи зібралися на:

а) з’їзд; б) конференцію; в) консиліум; г)симпозіум.

2. З приводу чого зібралися Мухи? Шоб:

а) з’ясувати план дій у разі небезпеки; б) визначити кандидатуру найпривабливішої у суспільстві; в)  обговорити походження однієї з приказок; г) вирішити всі нагальні проблеми.

3. Відносно Слона Мухи заявляли, що він:

а) виник після них; б) багато їсть; в) жорстока істота; г) полюбляє жити біля людей.

4. Який недолік Слона критикували Мухи?

а) Ледачість; б) неповоротність;  в) підступність; г) жорстокість.

5. У гумористичній оповіді Є.Дудар називає Мух:

а) мистецтвознавцями; б) філософами; в) ораторами; г) артистами.

6. Висловлювання «Не робіть з Мухи Слона» — це:

а) девіз суспільства; б) приказка; в) прислів’я; г) лозунг.

7. Учену Муху в творі названо:

а) наймудрішою; б) найпривабливішою; в) практичною; г)  найсерйознішою.

8. З приводу чого виникла радість у Мух по закінченні зборів? Бо вони:

а) погодили план дій у боротьбі із Слоном; б) з’ясували, що ніякого Слона в природі нема; в) подружилися із Слоном; г) отримали перемогу в боротьбі із Слоном.

9. Є. Дудар у творі зазначив, що Мухи Слона:

а) «оббріхували»; б)  «поганили»;  в) «висміювали»; г) «ображали».

10. На думку Мух, первинними були:

а)  вони самі; б) люди; в) метелики; г) динозаври.

11. Учасниці зборів прагнули:

а) перекричати одна одну; б) переробити приказку; в) знищити Слона; г) всіх звинуватити.

12. Питання, яке обговорювалося на зборах на думку вченої Мухи, було:

а)  роздутим; б) таким, що потребує подальшого вивчення; в) неактуальним; г) вчасним і необхідним.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

2. Робота на картках

Картка № 1

1. Порівняйте, як зображені Мухи у творі Є. Дудара «Слон і Мухи» і Муха у байці Л. Глібова «Муха і Бджола». Зробіть висновок.

2. З якою метою, на ваш погляд, Є. Дудар використав у своєму творі два контрасних образа — Муху і Слона? Відповідь аргументуйте.

3. Мушині збори відбулися:

а) біля великого куща, за яким стояв Слон; б) на території зоопарку; в) на подвір’ї фермера; г) на спині у Слона.

Картка № 2

1. Дослідіть, які риси характеру Мух притаманні людям. Відповідь обґрунтуйте.

2. Як ви ставитися до Слона? Чим виправдано його мовчання під час проведення симпозіуму?

3. «Слон не вміє джуліти»,— так висловилася Муха — …

а) доповідач; б) співдоповідач; в) оратор;  г) учена.

Картка № 3

1. Яке трактування приказки ви вважаєте вірним? Власну думку доведіть.

2. Чому, на ваш погляд, тема симпозіуму була для Мух актуальною? Наведіть переконливі аргументи, посилаючись на текст твору.

3. Обговорення питання щодо походження приказки проводилося:

а)  у категоричній формі; б) науково обґрунтовано; в) у присутності представників засобів масової інформації; г) у сесійній залі.

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів

VІІІ. Домашнє завдання

Знати ідейний зміст творів Є.Дудара «Лісова казка», «Червона Шапочка», вміти коментувати їхній прихований зміст.



Залишити коментар


+ 1 = три