Мета: продовжити знайомство учнів з байками Л. Глібова; вчити аналізувати його програмові твори, визначити ідейно-тематичне спрямування, пояснювати алегоричні образи; поглибити знання про байку, її особливості; розвивати образне мислення, відчуття художньої довершеності творів, уміння помічати деталі; логічно й послідовно аргументувати свої міркування; виховувати усвідомлення важливості самокритичного погляду на різноманітні людські вади, почуття поваги до українського гумору, народного слова; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет Л. Глібова; учнівські реферати про життя і творчість видатного байкаря, малюнки школярів до його творів; дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань. Бесіда за питаннями
Дайте визначення байці як літературному жанру.
Чому для байки характерна алегорична спрямованість?
Чим байка відрізняється від інших жанрів гумористичних творів?
Чому байка актуальна в сьогоднішньому житті?
Які людські вади викриває і таврує Л. Глібов у своїх творах?
Поясніть, у чому різниця між іронією і гумором.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання Л. Глібова «Щука» (1858 р.)
зображення суду (його несправедливість і залежність від панівних класів) над Щукою, яка чинила різноманітну шкоду в ставку його мешканцям і отримала вирок повернутися знову до річки Загадки про героїв твору
Смугаста, зубаста,
По воді шугає,
Рибок шукає Прийшла вона із довгим віником
На бесіду із нашим півником.
Схопила півня на обід,
Тай замела мітлою слід
В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має,
Їй на місці не сидиться.
Як зовуть її? …
Л. Глібова «Муха й Бджола» (1864–1872)
зображення зустрічі Мухи й Бджоли, в якій кожна висловила свого життя та покритикувала іншу.
Хто над нами
Догори ногами?
Цей дім на ніжках,
Внизу віконце,
Дім багатоквартирний,
Лише зверху мирний Коло вуха завірюха,
А у вусі ярмачок.
Обминуть його зумій,
В нім живе …
Заповніть таблицю «Порівняльна характеристика героїв байки Л. Глібова «Муха й Бджола». Скласти та оформити в зошитах з літератури цитатний план до байок «Щука», «Муха і Бджола».