Ч. Діккенс — видатний англійський письменник-романіст. Повість «Різдвяна пісня у прозі»

Мета: зацікавити біографією і творчістю Ч. Діккенса; ознайомити з історією створення повісті, з особливостями «різдвяних» оповідань; вчити аналізувати прочитане; розвивати допитливість, уміння слухати й виступати з власним повідомленням; виховувати прагнення розуміти інших людей.

Обладнання: портрети Ч. Діккенса, виставка творів письменника, різдвяний віночок, схеми.

Тип уроку: первинне ознайомлення з матеріалом.

Ці радісні дні — дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині

дні в усьому календарі, коли люди, наче за мовчазною згодою,

вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх —

навіть у бідних та знедолених — таких людей, як вони самі.

Ч. Діккенс

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Бесіда

– Що ви знаєте про Різдво?

– Коли і чому виникло це свято?

– Коли відзначають Різдво в різних країнах?

– Як святкують Різдво у нас та в інших країнах?

– Які символи Різдва вам відомі?

У ч и т е л ь. Ч. Діккенс, який дуже любив свято Різдва, вважав: «Ці радіснідні — дні милосердя, доброти, всепрощення…» (читання епіграфа).

ІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Ознайомлення з біографією письменника (за матеріалами підручника)

2. Розповідь учителя про особливості «різдвяних» творів Ч. Діккенса

— До створення «Різдвяних повістей» Діккенс приступив уже зрілим майстром — поява цих творів припадає на 40-і рр. ХІХ ст., тобто на друге десятиріччя його творчої діяльності.

На момент виходу першої з них («Різдвяна пісня у прозі», 1843) Діккенс користувався заслуженою славою не лише у себе на батьківщині, у «старій добрій Англії», а й по той бік Атлантики, у Сполучених Штатах Америки.

Різдвяний цикл Діккенса складається з п’яти повістей: «Різдвяна пісняу прозі» (1843), «Дзвони» (1844), «Цвіркун за вогнищем» (1845), «Битва життя» (1846), «Одержимий» (1848).

Діккенс дуже любив різдвяні свята. Він бачив у них прояв природної доброти та життєлюбства народу, простих, але щирих веселощів, без яких життя бідняків було б ще злиденнішим і сумнішим.

Письменник сприймав Різдво як свято домашнього вогнища, тому воно було особливо дорогим для нього. Діккенс любив веселе відкрите вогнище каміну, біля якого у різдвяний вечір збиралася сім’я, любив затишок кімнат, прикрашених гілками омели або гостролисту,— особливо привабливий узимку, коли надворі йде сніг, гуркоче вітер і згущається морозний туман. Любив він і традиційний ритуал цих свят — веселі ігри і танці до чи після вечері з обов’язковим пудингом.

«Різдвяні повісті» Ч. Діккенса є досить значними за обсягом. Сам автор об’єднав їх під спільним заголовком «Christmas Books» («Різдвяні книги»). Сучасні англійські дослідники відносять їх до типу «long short story» — «довгого короткого оповідання» (еквівалент розгорнутої новели або повісті).

Особливістю різдвяного оповідання є процес душевної трансформації героя або героїв, відмова від фальшивих цінностей в ім’я цінностей істинних, гуманістичних, вічних.

За умовою жанру на подібну трансформацію давалася лише одна ніч. Зате ця ніч була Різдвяна, адже саме в цей час обов’язково відбуваються чудесні пригоди та перетворення.

3. Бесіда за змістом І строфи «Різдвяної пісні в прозі»

Схема «Три зустрічі»

– Розкажіть, що ви дізналися про Скруджа і Марлі. Що їх поєднувало?

– Хто завітав до Скруджа напередодні Різдва? Як реагував на вчинки цих героїв Скрудж?

– Що здивувало Скруджа, коли він повернувся додому? (Замість колотушкивін побачив обличчя Марлі, свого колишнього компаньйона.)

– Як виглядав Марлі? Зачитайте опис із тексту «Пісні…» (Від слів «То булаМарлеєва тінь…» до слів «…Марлеєве підборіддя»)

Виразне читання діалогу Скруджа і Марлі

(від слів «Заломивши руки, Скрудж упав навколішки» до слів «Для свого ж блага запам’ятай все, що відбулося з тобою сьогодні»)

– Навіщо з’явився дух Марлі до колишнього компаньйона? (Нагадати про те, що призначення людини на землі — робити добро, допомагати іншим. А якщо цього не зробити за життя, доведеться мучитися через неможливість щось змінити після смерті. Але тоді вже буде запізно. Якби Марлі знав, що чекає на нього після смерті, він жив би інакше, а тепер хоче попередити про це Скруджа, щоб дати йому шанс врятуватися.)

– Простежте, які почуття охоплюють Скруджа під час зустрічі з другом Марлі.

У ч и т е л ь. Черствий і безжалісний Скрудж не вірив у привидів, але розповідь Марлі вплинула на нього, і він, за одну ніч переживши почуттів більше, ніж, можливо, за декілька років життя, все ж не наважується назвати все, що сталося з ним, «дурницями». Герой починає замислюватися над своїм життям.

 

ІІІ. Підбиття підсумків уроку

– Які факти з біографії Ч. Діккенса вам запам’яталися?

– Назвіть твори про Різдво, написані Ч. Діккенсом.

– Ваше враження від образу Скруджа.

– Як ви гадаєте, чи зможе цей герой змінитися на краще?

IV. Домашнє завдання

Прочитати ІІ, ІІІ, IV строфи «Різдвяної пісні у прозі».



Залишити коментар


5 − п'ять =