Дж. Толкін — автор книжок «Гобіт, або Туди і Назад» та «Володар перснів»

Мета: ознайомити з фентезі як різновидом фантастичної літератури та його першим найяскравішим представником; розширити кругозір учнів, розвивати вміння орієнтуватися в літературних напрямках і течіях, критично ставитися до літературнокінематографічної та телевізійної продукції; виховувати допитливість, любов до книги, естетичні смаки.

Обладнання: портрет письменника, видання його творів, ілюстрації до них, фрагменти кінофільмів за сюжетами його книг.

Теорія літератури: літературний напрям, фентезі, фантастична література.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань

1. Слово вчителя

— Пеппі Довгапанчоха, з якою ми познайомилися на минулих уроках, за висловами багатьох, має «сонячну душу». Тож назвіть промінчики-риси її характеру. (Добра, справедлива, сильна, весела, фантазерка, вразлива, доброзичлива, схильна до пригод, працьовита, кмітлива)

2. Усний або письмовий твір-пам’ятка «Як стати “справжньою леді”»

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Мотивація навчальної діяльності школярів

— Багато хто з вас та ваших батьків захоплюються фільмами, книгами,

у яких чимало містики, магії та чаклунства. Така література називаєтьсяфентезі (від англ. фантазія, вигадка). Її творці поринають у світ необмеженої

фантазії, пишучі про чарівний світ. Але він має спільне з нашим реальним

життям — прояви добра, зла, любові, дружби, вірності, відповідальності за

долю слабших істот, якими є люди порівняно з космічними або потойбічними,

чарівними силами. Засновником літературного різновиду — фентезі — вважають видатного англійського вченого і письменника Джона Рональда Ройла

Толкіна. Про нього та про його творчість ми й говоритимемо на сьогоднішньому уроці.

IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1. Самостійне опрацювання статті про Дж. Т олкіна

(с. 289–290 — за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко)

2. Обмін враженнями, евристична бесіда

Чи подобається вам фентезі? Чим саме?

Твори яких письменників ви читали з цієї літератури? Які фільми переглядали?

Як ви гадаєте, чи не шкодить людині захоплення фентезі? Доведіть свою думку.

3. Виразне читання уривків із творів Дж. Толкіна, перегляд уривків із фільмів

4. Обмін враженнями про прочитане

Який епізод із побаченого та почутого запам’ятався? Чому?

Чи є повчальними такі твори для дітей? Доведіть свою думку.

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Відновіть вислів видатного німецького письменника Генріха Гейне, відповідно переставивши слова, і пов’яжіть їх із темою уроку.

перепон, вона, не, Зненацька, знає, оживає, казка

(Зненацька оживає казка,

Вона не знає перепон…)

Прочитайте вірш Ш. Перро в перекладі М. Терещенка.

(Правильні овали по колу, з’єднані лініями)

(…Вважають часто, що дружити

Лиш можна в щасті завсігди;

Та справжня дружба, що не вбити

Її нічим серед біди…)

Який зв’язок цього віршованого уривка з провідними думками творів фентезі?

VI. Домашнє завдання

Переглянути фільми, передивитися (або прочитати) книги про Гаррі Поттера; підготувати повідомлення.

VII. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учням пропонується закінчити одне з речень:

«На уроці я зрозумів (зрозуміла)…»;

«Мені запам’яталося…»;

«Я змінив (змінила) свою думку щодо…».



Схожі матеріали:

Залишити коментар


+ п'ять = 10