Мета: допомогти учням розкрити філософсько-символічне наповнення сюжету твору, окреслити його художню своєрідність; розвивати й удосконалювати навички проблемного аналізу твору, асоціативне й образне мислення; виховувати прагнення протистояти несприятливим обставинам життя, чинити мужній опір недосконалості світу й ніколи не втрачати людської гідності.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
У ч и т е л ь. «Сила книжок Хемінгуея в чуйній і вимогливій людяності. У нього свій світ… Його книжки не розслаблюють, атмосферу в них навіть не назвеш похмурою, бо їм притаманна напружена радість боротьби, боротьби за людину, яку можна вбити, але не можна здолати»,— пише дослідник творчості письменника Д. Затонський. Про героя, що залишається Людиною в межовій ситуації, і йтиметься на уроці.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Розповіді учнів про життєвий і творчий шлях Е. Хемінгуея, складання його психологічного портрета
2. Складання основних тез поетики й стилю письменника
3. Обмін враженнями про прочитану повість «Старий і море», складання «сюжетного ланцюжка»
Можливий варіант «сюжетного ланцюжка»
Старий рибалка Сантьяго рибалив на Гольфстрімі →84 дні поспіль повертався без здобичі →40 днів із ним виходив у море хлопець Маноліно, але батьки звеліли йому покинути нещасливого рибалку →Маноліно провідував Сантьяго: годував його, розважав → старий вірив, що йому пощастить →удосвіта на 85 день Сантьяго вирушив у море →раптом клюнула величезна риба →три дні й ночі риба тягла човен, а Сантьяго, долаючи втому, голод і біль, у порізаних долонях тримав жилку, на якій була риба, то натягуючи, то відпускаючи →нарешті риба втомилася й випірнула із води, вона була більшою за човен →Сантьяго подолав рибу і прив’язав до човна →на рибу напали акули — рибалка боронив здобич від них, але хижаки об’їли рибу до кісток →доплив до берега, знесилений, дійшовши до халупи, заснув →рибалки зачудовано розглядали величезний кістяк риби й розуміли, що старий переміг рибу небаченого розміру →старому снилися леви на березі моря →Маноліно пишався своїм старшим другом.
IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
1. Інтерактивний прийом «Мозговий штурм»
Визначте тематику й проблематику повісті «Старий і море».
Очікувані відповіді
Теми та проблеми: людина і природа; внутрішнє наповнення життя, що обумовлює почуття людської гідності, самовідчуття людини; сенс життя; наступність поколінь; людина серед людей, людські спільноти.
2. Слово вчителя
— У повісті йдеться про боротьбу старого рибалки з велетенською морською рибою — марліном. Така, здавалося б, проста історія, але як зумів її розповісти Хемінгуей!
З побутової точки зору в повісті все логічно, причиново обумовлено, і межі реального світу ніде не порушуються. Розміри марліна не перевищують меж можливого, у самій рибі немає нічого містичного чи «фатального». Підкреслено реальний характер мають і всі дії старого, хлопчика Маноліно та інших персонажів, усі деталі побуту теж реальні.
Отже, сюжет твору досить «життєподібний». Але згадаймо про «теорію айсберга» Хемінгуея. Основний філософський зміст твору прихований, «під водою». І виражається він у тих проблемах, які ми щойно визначили.
Мова в повісті йде не тільки про старого чи хлопчика, але й про людину та людство. Те, що відбувається з рибалкою, виявляється важливим для людей загалом, незалежно від роду занять. Сама убогість «реквізиту» ніби підкреслює загальнолюдське значення повісті, що розкриває основи людського існування. Саме тому кожне слово тут важливе, насичене значенням.
Письменник стежить за кожним порухом свого героя, за плином кожної думки в його свідомості. Старий утілює долю людини серед стихії. Сантьяго оточують море, риби, зірки, небо. Усе наповнене символами. Море для нього — жінка, а зорі — сестри. Та й риба — не просто реальна риба, у ній прихована сила, що пронизує увесь світ. В образі Сантьяго символічно зливаються людина і світ.
Можливо, це перший твір Хемінгуея, у якому людина щаслива, бо відчуває примирення з життям. Те, що в самотнього Сантьяго є хлопчик, якого він любить, хлопчик, який буде продовжувати його справу, робить фінал повісті оптимістичним. Людина непереможна, вона здатна вистояти й подолати всі перешкоди. А тому символічним стає сновидіння старого: молоді леви — спогади про молодість, мандри до Африки. Його сон пильнує Маноліно. Юність поруч із ним — в образі хлопчика і в образі левів.
Повість-притча вимагала особливого художнього втілення. Тому її уривчастий, лаконічний ритм змінюється повільними, розгорнутими пейзажними картинами, як, наприклад, описи нічного і вранішнього моря.
Характерні для повісті монологи старого сповнені мудрості та спокою. Завдяки незвичайній майстерності автора, ця історія-притча стала, за словами У. Фолкнера, «поезією, перекладеною мовою прози».
V. Закріплення знань, умінь і навичок
Літературний диктант
1) Скільки днів поспіль повертався старий рибалка без вилову? (84)
2) Ким був Маноліно для Сантьяго? (Учнем, другом)
3) Яку спортивну гру любили Сантьяго і хлопчик і вболівали за її лідерів? (Бейсбол)
4) Як називався ресторанчик, у якому обідали рибалки, а М аноліно носив із нього старому їжу? («Тераса»)
5) Де жив старий рибалка? (У бідній халупці з пальмового листя)
6) Яку рибу використовували рибалки для приманювання великих риб? (Сардини)
7) Який сон часто снився старому? (Африка, леви)
8) Скільки днів тривав двобій із рибою? (Три)
9) Із ким розмовляв старий Сантьяго в човні? (Із самим собою, із пташкою, рибою, акулами)
10) Що їв рибалка в морі? (Сиру рибу)
11) Хто постійно переслідував човен рибалки і як той на це реагував? (Акули; бився, відганяв як міг)
12) Що пообіцяв Маноліно старому й чому? (Що виходитиме з ним у море, щоб багато чого навчитися.)
VI. Домашнє завдання
Знати зміст твору, уміти його аналізувати, характеризувати героїв.
VII. Підсумки уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
· Повість Е. Хемінгуея “Старий і море” справила на мене…