Мета: допомогти учням визначити джерела таланту поета, простежити духовну силу митця в протистоянні владі; розкрити особливості пастернаківської поетики; розвивати навички виразного читання ліричних творів, їх аналізу, уміння проникати в суть художніх образів митця; виховувати любов до поезії, прагнення до самопізнання та самовдосконалення, естетичні смаки.
Обладнання: портрет письменника, видання творів, ілюстративні матеріали до біографії (малюнки батька та ін.), аудіо запис романсу «Зимова ніч» («Свеча горела…»)
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
Слово вчителя
— Якщо Анну Ахматову називали «російською Сапфо», то Бориса Пастернака, із творчістю якого ми познайомимося сьогодні, — «Гамлетом ХХ століття». Багато випробувань випало на його долю, він жив за тих складних часів, які вимагали від людини міцності духу, мужності протистояти натиску ідеології. Його ліричні роботи стали втіленням трагічного щастя існування людини, наділеної даром поетичного слова, здатної якнайповніше відобразити у творчості всі радощі й тривоги епохи.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Розповідь учнів про А. Ахматову, особливості її творчості
2. Виразне читання учнями віршів поетеси, їх короткий аналіз, висловлення вражень про них
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Прослуховування аудіозапису романсу «Зимова ніч» («Свеча горела…») на слова Б. Пастернака у виконанні І. Сказіної, А. Пугачової або М. Носкова
2. Лекція вчителя
— Лауреат Нобелівської премії (другий у Росії в галузі літератури), якого змусили відмовитися від неї; людина, до якої прихильно ставився Сталін і на яку відкрили карну справу; глибокий лірик, реформатор слова і майстер епічної розповіді, філософських спостережень — усе це Борис Пастернак.
Народився майбутній письменник 1890 року в Москві. Його батько був відомим художником, мати — піаністкою. У родині панувала духовна атмосфера, культ мистецтва. «Я — син художника, мистецтво і великих людей бачив із перших днів і до високого
<…> звик ставитися як до природи, як до живої норми. Соціально… воно для мене від народження було злито з побутом»,— згадував Пастернак. І зазначав: «Що робить художника реалістом, що його творить? Рання вразливість у дитинстві <…> і своєчасна добросовісність у зрілості».
3. Виразне читання вчителем вірша Б. Пастернака «Цей лютий! Час для сліз і віршів…»
· Які відчуття викликає ця поезія? Про що вона? (Про віру в життя,радісне здивування перед красою природи)
4. Продовження лекції учителя
Б. Пастернак у домі батьків зустрічався з письменником Л. М. Толстим, поетом Р. М . Рільке, композитором О. Скрябіним; займався музикою під керівництвом відомих музикантів. 1909 року він вступив на історико-філологічний факультет Московського університету, а через три роки почав студіювати філософію в Марбурзькому університеті в Німеччині. Через рік полишив заняття філософією й поринув у літературну працю. Приєднався до футуристичного угруповання «Центрифуга». Вийшли друком його перші поетичні збірки
«Близнюк у хмарах», «Над бар’єрами», через п’ять років — «Сестра моя — життя». Остання принесла йому славу. Б. Пастернак
прилучається до діяльності творчого об’єднання ЛЄФ (футуристів).
На межі 20–30-х рр. XX ст. побачили світ збірка поезій «Друге народження», три книжки прози: «Охоронна грамота», «Повість», «Повітряні шляхи».
У період творчої кризи Пастернак зайнявся перекладами В. Шекспіра, Й. Ґете, Ф. Шиллера, Кляйста, Р. М. Рільке, П. Верлена, грузинських поетів та ін. «Саме в 36-му році, коли
почалися ці страшні процеси, усе зламалося в мені, і єдність зі світом перейшла в опір йому, якого я не приховував. Я став перекладачем. Особиста творчість закінчилася. Вона знов прокинулася перед війною, можливо, як її передчуття, 1940 року», — писав поет.
1943 року з’являється поетична збірка «На ранніх поїздах». «Радість перемоги у війні давала надію на оновлення життя», — записав Пастернак і почав роботу над романом «Доктор Живаго», який «став утіленням радості творчості, що допомагає долати страх смерті». Публікація цього роману в Радянському Союзі була заборонена. 1957 року він був надрукований в Італії і перекладений багатьма мовами світу. Наступного року Б. Пастернаку було присуджено Нобелівську премію «За видатні досягнення в сучасній ліричній поезії і продовження благородних традицій великої російської прози».
Жорстоке цькування змусило письменника відмовитися від премії. 1960 року він помер, передбачивши долю своїх творів: «Цілком ймовірно, що через багато років після того, як я помру, з’ясується, якими широкими, найширшими основами була спрямована моя діяльність останніх років, чим вона дихала і живилася, чому служила».
5. Виразне читання учнем вірша «Визначення поезії»
Обмін враженнями, бесіда
· Яке із «визначень» поезії вас найбільше вразило, припало до душі?
· Які пори року пов’язані в автора з поезією?
· Як природа зливається з мистецтвом? Знайдіть відповідні рядки.
· Наведіть приклад іронічності.
· Прослідкуйте шлях, яким простує думка поета від дрібних деталей до всеохоплюючої картини Всесвіту.
6. Продовження лекції вчителя
Ранні твори Б. Пастернака написані під впливом символізму та футуризму, які приваблювали його настановою на художній експеримент, на оновлення поетичної мови. Але поет не задовольнявся досягнутим, щоб пережити «друге народження».
Поезія Б. Пастернака вражає глибиною й різноманітністю тем, філософською насиченістю. Провідна тема його лірики — людина та її буття. Природу і творчість, кохання і смерть, красу і трагедію існування — усе митець прагне осмислити поетично. Як поет-філософ він тяжіє до «вічних» тем і мотивів, що символізують, зокрема, і біблійні образи.
7. Виразне читання вчителем поезії Б. Пастернака
«По стіні збігали стрілки…»
Обмін враження, бесіда
· Яке враження справив на вас вірш?
· Які поетичні образи виникли у вашій уяві під час читання?
· Яка головна думка твору?
V. Закріплення знань, умінь і навичок
Творча робота
Створіть схему «психологічного портрета» Б. Пастернака за його біографією та творами.
VІ. Домашнє завдання
Розповідати про життя і творчість Б. Пастернака.
Виразно читати вірші, аналізувати їх.
Вивчити напам’ять вірш одного з поетів «срібної доби» (на вибір).
Повторити вивчений матеріал.
Продовжити роботу над творчим проектом.
VІІ. Підсумки уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
· Особливо мені запам’ятався вірш Б. Пастернака …, тому що …