Мета: допомогти учням усвідомити трагізм долі митця, силу мистецтва й кохання у творі; розвивати усне зв’язне мовлення, образне й логічне мислення, культуру почуттів, уміння висловлювати думки та враження; виховувати шанобливе ставлення до одвічних людських цінностей, прагнення до щирості й гармонічних взаємин.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстративні матеріали, таблиці.
Тип уроку: формування вмінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
У ч и т е л ь. Крім усіх згаданих у романі М. Булгакова «Майстер і Маргарита» тем, проблем та ідей, надзвичайно важливим є утвердження цінності творчості й кохання та їхньої рятівної сили в долях майстра і Маргарити, у долі людини взагалі. «За мною, читачу! Хто сказав тобі, що немає на світі справжнього, вірного, вічного кохання?» — звертається до нас письменник, і ми прямуємо за ним.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Формування вмінь і навичок школярів
1. Пошуково-дослідницьке завдання (у парах)
· Заповніть таблицю. Дослідіть етапи життя майстра, стан його душі, моральні якості, доберіть цитати.
(Учні самостійно працюють упродовж 7–10 хв. Під час відповідей на дошці заповнюється загальна таблиця.)
Орієнтовна відповідь
|
Етапи життя |
Стан душі, моральні якості |
Цитати |
| 1. Життя в Москві | Самотність, відчуження | … |
| 2. Виграш ста тисяч | Реалізація прагнення до незалежності, свободи творчості | |
| 3. Зустріч із Маргаритою | Сильне й несподіване почуття, що раптово виникло | |
| 4. Романтичне кохання
майстра і Маргарити |
Відчуття безмежного «сімейного» щастя | |
| 5. Написання роману про
Понтія Пилата |
Бажання знайти істину, утвердження цінності добра й справедливості | |
| 6. Спроба видати роман | Наївність | |
| 7. Поява «друга» Алоїзія
Могарича |
Довірливість | |
| 8. Цькування та переслідування майстра літературними критиками, владою | Страх | |
| 9. Хвороба майстра | Фізична і моральна слабкість | |
| 10. Спалення рукопису | Відчай, відступництво | |
| 11. Втеча героя | Визнання своєї поразки | |
| 12. Порятунок, наданий
«вищими» силами |
Спокій |
Порівняйте цитати до характеристики Єшуа й майстра, зробіть висновки.
| Єшуа | Майстер |
| «…я не пам’ятаю своїх батьків»
«я не маю постійної оселі…» «Я один на світі» |
«У мене немає більше прізвища… Я відмовився від нього, як і взагалі від усього в житті»; «Жив історик самотньо, не маючи рідних і майже не маючи знайомих у М оскві» |
| «Я мандрую з міста до міста» | «Я ось, наприклад, хотів об’їхати всю земну кулю» |
| «— Чи знаєш ти якусь мову, крім арамейської?
— Знаю, грецьку» |
«Я знаю п’ять мов, крім рідної…» |
Висновки. Майстер і Єшуа схожі не лише обставинами і способом життя, а й прагненням віднайти шлях до істини, повернути людям віру в добро та справедливість. Але суспільство, засноване на тоталітарних законах (доба давньої римської імперії початку нашої ери, сталінський режим) не потребує проповідників істини. Єшуа і майстер, як і їхні ідеї, приречені на цькування та переслідування до повного фізичного знищення. Єшуа гідно долає всі моральні випробування, а майстер занепадає духом, припиняє боротьбу за роман і навіть спалює твір. Але майстер не зрікається самої ідеї служіння істині, тому, урешті-решт, заслуговує якщо не на прощення, то на спокій.
Свідченням великої сили мистецтва є спасіння спаленого роману майстра — «рукописи не горять».
2. Евристична бесіда
· Як виникає кохання майстра й Маргарити? Можливе таке кохання в реальному житті чи це «наслання Боже», «подарунок долі»?
· На які жертви йде героїня заради свого коханого? (Маргарита назавжди залишає спокійне, матеріальне забезпечене життя, чоловіка, від якого бачила тільки добро, хоч між ними й не було справжньої любові; укладає угоду з дияволом, стає відьмою і навіть жертвує життям.)
· Поясніть «ланцюжок» станів Маргарити, описавши епізоди її життя.
Засмучена → збентежена → рішуча → «вільна від усього» → розлючена → тактовна → чарівна → сильна → знесилена → перелякана → відчайдушна → горда → милосердна.
· У чому милосердя Маргарити? (Пожаліла дитину, випросила у диявола прощення для Фріди)
· У чому сила Маргарити? (У її самовідданому, до самозречення, коханні до майстра)
3. Слово вчителя
— Як відомо, прототипом Маргарити стала Олена Сергіївна, третя дружина М. Булгакова, яка була його музою, другом, редактором і ангелом-охоронцем. Отже, історія кохання майстра і Маргарити має деякі автобіографічні риси.
IV. Домашнє завдання
Уміти характеризувати образи майстра і Маргарити, висловлювати своє ставлення до них.
V. Підсумки уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
· Я вражений(-а) тим…
Категорія:
Мітки: