Мета: допомогти учням усвідомити зміст, ідейно-художні особливості оповідання Ф. Кафки та його стилю; розвивати навички роботи з текстом, удосконалювати вміння учнів формулювати та обґрунтовувати своє ставлення до прочитаного; сприяти вихованню найкращих моральних якостей.
Обладнання: портрет письменника, його власні малюнки, таблиця «Грегор Замза», видання твору. (Ф. Кафка категорично заборонив робити ілюстрації до твору.)
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
— Відомий французький драматург ХХ ст. Ежен Йонеско писав: «Я відкрив Кафку доволі пізно. Перше, що я прочитав (це було “Перевтілення”), вразило мене… Я тільки відчував за всім цим щось жахливе, що може статися з кожним із нас, хоч це й представлено в цілком ірреальній формі… я зрозумів, що кожен із нас може стати чудовиськом, що в кожному з нас причаїлася така можливість. Чудовисько здатне вилізти назовні в будь-який момент. І тоді з нами відбудеться перевтілення. Інакше кажучи, чудовисько, що причаїлося всередині нас, здатне перемогти. Адже людська юрба, цілі нації періодично втрачають людську подобу: війни, повстання, погроми, різанина, колективні злочини, диктатура, репресії. І це частина тих форм, у яких виявляється наша потворність…» Про ці проблеми ми й поговоримо на уроці.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
· Розкажіть про кафкіанський світ, життя, переконання і творчість письменника.
· Поясніть зізнання Кафки: «…Я живу у своїй родині більш чужий, аніж найчужіший».
IV. Формування вмінь і навичок
1. Евристична бесіда за змістом твору
· Грегор Замза — головний герой твору. Що з ним трапилося?
· Що вражає в його перевтіленні? (У душі залишився людиною, яка мислить, страждає.)
· Як ми дізнаємося про події у творі? (Через передачу думок самого героя, фіксацію потоку свідомості)
· Ким був Грегор до перетворення?
· Який це тип людини, на ваш погляд? («Маленької» людини, сірої, непримітної)
· Як ставився Грегор до своєї родини, що він для неї робив?
· А як поставилися до Грегора його рідні? Як змінювалися їхні стосунки з часом? (Грегор усе більше турбувався, переживав за сім’ю, а його рідні все більше його ненавиділи, бо він їх обтяжував.)
· Що спонукає Грегора піти з життя?
· Що, на ваш погляд, найстрашніше у творі? (Ніхто з близьких не співчуває нещасному.)
· Чи мав герой шанси на спасіння? (У казці — так, у творі Кафки — ні, бо героя оточують байдужі, жорстокі люди.)
· У чому суть іронії письменника? Чи зменшує вона трагічну силу страждань Грегора? («Комаха» бореться за суто людські привілеї: духовне життя, соціальний статус, власну гідність. Це надає комічної тональності боротьбі. Але іронія поєднана з глибоким трагізмом у зображенні людського існування.)
2. Спостереження над текстом новели
Бесіда
· Яка головна метафора твору? (Перетворення людини на комаху, чудовисько)
· Чому автор зберігає розміри людського тіла героя після перевтілення? (Величина тіла — величина душі. Пригніченість, зневіра, відчай, зацькованість — це від комахи; розуміння близьких, любов до них, спогади дитинства, юності — це від людини. Залишаючи Грегорові розмір тіла людини, Кафка ніби дає шанс йому на повернення до колишнього стану, яке могло б, напевне, статися завдяки любові й терпінню ближніх, але не сталося. У жорстокому світі самотня людина-комаха приречена на загибель.)
· Які художні деталі використовуються у творі? Поясніть їхню роль. (Позолочена рамка на малюнку дами — фальш світу, що про нього мріє герой; висока конторка, на якій сидить шеф, — символ влади та відстані між начальником та підлеглим; гігантська багатоніжка із кволими лапками — німий відчай зрадженого життя та ін.)
· У чому полягає притчевість новели? (Ця новела — засторога від жорстокості, бездушності, нетерпимості та байдужості.)
3. Визначення ролі деталей в оповіданні (у групах)
· Завдання для 1-ї групи. Дібрати цитати про інтер’єр, який оточує Грегора, зробити висновки.
· Завдання для 2-ї групи. Визначити, які кольори зустрічаються у творі, які переважають; пояснити їхнє символічне значення.
· Завдання для 3-ї групи. Визначити роль музики у творі.
4. Колективна характеристика головного героя Грегора Замзи
Грегор Замза
Події | Риси характеру |
· Комівояжер Грегор Замза з невідомих причин перетворився на комаху. Він сприйняв своє перевтілення покірно, мислить і відчуває, як людина й прагне це довести родичам.
· Покірний Грегор-комаха збунтувався, коли з його кімнати почали виносити меблі. Він намагався захистити власне право на людське існування й гідність, але зазнав поразки. · Почувши гру сестри на скрипці, Грегор покинув своє сховище, щоб показати, що він зберіг здатність відчувати музику, прекрасне. Але родина сприймає його дії вороже |
Працьовитий, сумлінний, відповідальний, турбується про родину, має гідність, покірний, чутливий до прекрасного |
Висновки. Грегор Замза — «маленька людина», безсила перед жорстокістю світу і його абсурдністю, але до кінця зберігає шляхетність, гідність та інші найкращі людські якості.
V. Закріплення знань, умінь і навичок
Моделювання ситуації (у групах)
Створіть модель долі сучасної людини, яка опинилась у ситуації, що нагадує символічну картину перевтілення в новелі Ф. Кафки. (Хворий на СНІД чи іншу невиліковну заразну хворобу; людина з алкогольною, наркотичною чи ігровою залежністю тощо)
VI. Домашнє завдання
Знати зміст оповідання Кафки «Перевтілення». Уміти його аналізувати.
Визначити й записати риси індивідуального стилю письменника.
VII. Підсумки уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
· Найбільше мене вразило…
· Я вважаю ситуацію з «перевтіленням»…