Мета: повторити й узагальнити вивчене, допомогти учнямусвідомити новаторські риси у творчості драматурга, художні особливості п’єси; розвивати аналітичне, образне мислення, уміння висловлювати свої думки та толерантно їх відстоювати, наводячи цитати й приклади з тексту; виховувати повагу до людської гідності, прагнення до самовдосконалення.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.
Т ип уроку: систематизація й узагальнення вивченого.
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності учнів
У ч и т е л ь. «Чоловік і жінка, немов цар і цариця, увінчані кожен своєю короною. І він, і вона правлять своїм світом посеред роду людського. У кожного з них — свої особливі права. Чоловік — це зовнішній бік світу, а жінка — внутрішній, прихований; чоловік завойовує і підкоряє, а жінка як невичерпне підземне джерело, яке дає силу дереву життя», — говорив мудрець Еліягу Кі. Ми можемо із цим погоджуватися чи не погоджуватися, але всі, напевне, визнають ту істину, що чоловік і жінка — рівноправні представники роду людського, які не можуть обійтися одне без одного. Тому несправедливо, коли хтось когось уважає істотою нижчого сорту,рангу. Це довела ібсенівська героїня Нора, яка, не зважаючи на традиції та існуючу мораль, різко виступила проти приниження її особистості. «Ляльковий дім» їй не підійшов. Про це та багато іншого — сьогодні на уроці.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Повторення, систематизація й узагальнення вивченого
1. Повідомлення вчителя (або учня) про прототип Нори
— В образу Нори є цілком реальний прототип. Це дансько-норвезька письменниця Лаура Кілер (1849–1932). Під впливом ібсенівської п’єси «Бранд» 19-річна дівчина написала книжку «Дочки Бранда», яка вийшла 1869 року під псевдонімом. Ібсен познайомився з Лаурою і порадив їй зайнятися літературою; між ними зав’язалася дружба. Лаура одружилася з любові, але її неврівноважений чоловік болісно сприймав нестачу грошей. Дружина намагалася захистити його від матеріальних проблем і, коли він захворів, звернулася по допомогу до свого багатого батька, однак той відмовив дочці. Тоді вона, таємно від усіх, позичила гроші в одному з норвезьких банків, а поручився за неї впливовий друг. Коли не стало й цих грошей, Лаура позичила знову, але не змогла повернути борг вчасно. У відчаї жінка хотіла видати фальшивий вексель, та вчасно схаменулася. Згодом про все довідався чоловік, який спочатку співчував Лаурі, а потім під впливом родичів, друзів та знайомих різко змінив ставлення до дружини й почав вимагати розлучення. Дітей у неї відібрали, а її оголосили психічно хворою. (Пізніше, на прохання чоловіка, Лаура повернулася і в сім’ю, і в літературу.)
Нора і Лаура мають багато спільного, але є й істотна різниця: Нора сама йде з дому, сама протиставляє себе суспільству — це її свідоме рішення.
2. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Які повороти сюжету можливі (інші ситуації, відмінні від авторської)?
3. Творча робота. Розробка нових сюжетних ліній п’єси «Ляльковий дім» (у парах)
4. Розв’язання проблемних питань та завдань
· У чому полягає символічність назви п’єси Г. Ібсена «Ляльковийдім»?
· Розшифруйте ланцюжок «дочка → лялька-жінка → людина-борець».
· Доведіть, що «Ляльковий дім» — соціально-психологічна драма.
· Визначте риси «нової драми».
5. Слово вчителя
— Внесок Г. Ібсена в розвиток театру надзвичайно вагомий і розмаїтий, тож не дивно, що під його впливом перебували як представники соціально-критичного театру (Г. Гауптман, Б. Шоу, Д. Голсуорсі), так і драматурги-символісти (М. Метерлінк). Виник навіть термін «ібсенізм». Проте Ібсен став новатором не лише в драматургії. Він був сміливим мислителем, який не боявся переоцінювати загальновизнані ідеали. М. Бердяєв, відомийросійський філософ, підкреслював радикалізм і максималізм його сумнівів: «Ібсен із геніальною гостротою відчув і поставив проблему особистої долі та проблему конфлікту творчості й життя». Цілком закономірно, що ім’я Ібсена завжди згадують поряд з іншими володарями думок і порушникамиспокою того часу.
IV. Домашнє завдання
Підготуватися до бесіди з позакласного читання; підготувати повідомлення (індивідуально) про сценічну історію п’єси; прочитати п’єсу А. П. Чехова «Вишневий сад».
V. Підсумки уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Закінчіть речення:
· Я зрозумів (зрозуміла)…
· Сімейне щастя в родині Хельмерів, на мою думку, не склалосятому, що…
· Новаторство Ібсена полягає в тому…