Мета: допомогти учням засвоїти ідейно-художній зміст, сюжет драматичного твору; розвивати навички виразного читання за особами, переказу драматичнихтворів, виділення ключових епізодів, їх коментування; виховувати інтерес до літератури, аналітичне мислення, естетичний смак.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності учнів
У ч и т е л ь. Давньогрецький драматург Арістофан ще двадцять три століття тому писав про жінок: «Обійтися без них так само важко, як і жити з ними». Сучасні чоловіки із цим, мабуть,
погодяться, а сучасні жінки, напевно, те саме скажуть про чоловіків. Не є секретом, що чоловік і жінка по-різному сприймають світ, по-різному думають і діють. Як же знайти гармонію в їхніх взаєминах, як зробити сім’ю щасливою? Як наповнити родинну оселю добром, радістю та щирими почуттями? Про це йдеться в драмі Г. Ібсена «Ляльковий дім», і про це — наш урок.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Знайомство з героями п’єси, виділення ключових епізодів у дії першій
2. Евристична бесіда
· Яка атмосфера панувала в домі адвоката Хельмера?
· Що видається трохи дивним у взаєминах подружжя?
· Чому Нора просить чоловіка зробити їй різдвяний подарунокгрошима?
· Чи можна вважати Хельмера скупим або економним?
· Як характеризують Нору її взаємини з Крістіною?
· Про що свідчить зізнання фру Лінне щодо того, що їй тепер нема про кого піклуватися?
· Як характеризує Нору її зізнання подрузі про борги?
· Як Нора ставиться до своїх дітей?
· Прокоментуйте висловлювання героїв:
«К р о г с т а д. Закон не цікавиться причинами.
· Н о р а. То поганий, виходить, цей закон…»
· Як Хельмер, за його словами, ставиться до тих, хто схибив у житті?
· Відгук яких ідей звучить у словах Хельмера: «Майже всі, хторано схибив у житті, мали брехливих матерів»?
· Чому Нора злякалася й не допустила до себе дітей?
· Чому, на ваш погляд, автор подає таку деталь: «У кутку, біля піаніно, стоїть обібрана, обтріпана, з обгорілими свічками ялинка», — у той час, коли в домі Нори завжди гарно, затишно?
· Про що свідчать такі деталі й характеристики Хельмера: «Торвальд — великий майстер улаштовувати все витончено й красиво»; «Хельмер учить дружину танцювати тарантелу й мріє про її успіх на вечірці в консула»?
· Чи правда те, що говорить Хельмер дружині: «…Повір, у мене вистачить і мужності, і сили. Побачиш, я така людина, яка може все взяти на себе»?
· Як Нора пояснює хворобу лікаря Ранка?
· Що задумала Нора, почувши погрози Крогстада й роздуми чоловіка щодо нечесності?
· Чому подруга фру Лінне радила Норі розповісти все чоловікові
· й не завадила Крогстаду передати Хельмерові листа зі звинувачуваннями на адресу Нори?
· Чи справді Хельмер — чесна людина?
· Як розкривається характер Хельмера у таких словах і наскільки вони, на ваш погляд, щирі: «Ти любила мене, як дружинаповинна любити чоловіка. Ти не змогла тільки гарненько розібратися в засобах. Але, певне, ти гадаєш, що я менше любитиму тебе через те, що ти не здібна діяти самостійно? Ні-ні, сміло зіприся на мене, я буду тобі порадником, керівником. Я не був би мужчиною, якби саме ця жіноча безпорадність не робила тебе вдвоє милішою в моїх очах. Ти не думай більше про ті різки слова, які вирвались у мене у хвилину першого переляку, коли мені здалося, що все навколо мене рушиться. Я простив тобі, Норо. Клянуся тобі, я простив тобі»?
3. Робота зі схемою «Герої п’єси Г. Ібсена “Ляльковий дім”»
· Доповніть опорну схему, уписавши визначення взаємин між героями.
4. Особливості «нової драми»
· Наведіть приклади зображення автором соціальних відносин та розкриття психології героїв, адже цей твір за жанром є соціально-психологічним.
У ч и т е л ь. Наприкінці ХІХ ст. драматурги-новатори, зокрема й Г. Ібсен, виступали із різким запереченням «добре зроблених п’єс», де головне — закручена інтрига, легко впізнавані, чорно-білі постаті персонажів, стрімкий діалог, багато сліз, сміху, бурхливих
пристрастей. Драматичний конфлікт (зіткнення) знаходився здебільшого в площині «людина — суспільство», «дійсність — фантазія, мрія, уява» та ін.
У драматичних творах нового типу, зокрема ібсенівських, акцент із зовнішньої дії переноситься на внутрішню: на сцені у звичному для театру сенсі майже «нічого не відбувається»; герої майже нерухомі, просто йде розмова, думка протистоїть думці, головною ж є напруження внутрішнє, непомітне оку глядача; зазвичай конфлікт драми Ібсена зав’язується ще до того, як починається власне її дія (так, Нора підписала фіктивний вексель до початку дії I п’єси «Ляльковий дім»); «нові драми» мають відкритий фінал, тобто після закінчення п’єси достеменно невідомо, як саамерозв’яжеться конфлікт.
Примітка. Останній абзац виступу вчителя учні записують у зошити.
V. Закріплення знань, умінь і навичок
Інтерактивний прийом «Мозковий штурм»
· Як вислів Соломона стосується Нори: «Мудра жінка будує свій дім, а безумна своєю рукою руйнує його»? Яка, на вашу думку, героїня — мудра чи безумна? Чому Нора не зізналася чоловікові ні відразу, ні потім?
VI. Домашнє завдання
Повторити зміст дій II і III п’єси, уміти переказувати й аналізувати події твору.
VII. Підсумки уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Закінчіть речення:
· Мене вразило…
· Я не думав(-ла), що драматичний твір може…
· Проблема сім’ї — це…