Мета: ознайомити учнів зі сторінками життєвого й творчого шляху письменника; періодами життя, пов’язаними з Україною; розкрити універсальність задуму «Людської комедії», тематику, проблематику, своєрідність творів епопеї; розвивати навички роботи з біографічним матеріалом та складання хронологічної таблиці; закріпити знання,_з теорії літератури; виховувати зацікавленість учнів до творчого спадку письменника.
Тип уроку: засвоєння знань.
Обладнання: портрети О. де Бальзака, виставка текстів творів, схема будови «Людської комедії» (на дошці).
Хід уроку
І. Оголошення теми і мети
II. Мотивація пізнавальної діяльності
Слово вчителя. На попередніх уроках ми почали знайомство з творчістю письменників-романістів XIX століття. Визначне місце у світовій літературі належить Оноре де Бальзаку. Саме цей «Наполеон у прозі» широко змалював життя тогочасної Франції, прагнучи розкрити закони людського життя. Хоча герої його творів жили майже два століття тому, але їхні проблеми актуальні й для нас. Це ті твори, що хвилюватимуть, приваблюватимуть не одне наступне покоління.
ІІІ.Актуалізація пізнавальної діяльності
1. Бесіда.
— Назвати основні тенденції розвитку літератури XIX століття.
— Скласти логічний ланцюжок епічних творів, дати кожному жанру коротку характеристику, навести відповідні приклади.
2. Словникова робота.
З’ясування значень понять: епопея, цикл творів, етюд, сцена.
3. Скласти порівняльно-узагальнюючу таблицю «Просвітницький реалізм, критичний реалізм».
Реалізм | Конфлікт | Герой | Художня діяльність | Прийоми зображення
людини |
XVIII стліття: просвітницький
реалізм
|
Між СТИХІЙНИМ
і раціональним у суспільстві та людині |
обдарована, розумна, практична
людина |
умовно
правдоподібна ситуація або природні обставини |
людина
Ідеалізується як носій розуму |
XIX
століття: критичний реалізм
|
суспільні і
особистісні противорічя, людина ісуспільство |
Типовийпредстав-
ник свого часу, що прагнесамоствер- дження |
типове
повсякденне життя |
соціальність,психізм |
IV. Сприйняття’навчального матеріалу
1. Літературний салон. Життєвий і творчий шлях письменника.
Завдання. За повідомленнями учнів скласти:
а) хронологічну таблицю до життя і творчості Бальзака;
б) блок-схему «Людської комедії».
Історик-бібліограф. 20 травня 1799 року — народження майбутнього письменника в сім’ї судового чиновника в місті Тур, що на півдні Франції.
Бібліограф Бальзака. Дід письменника був неписьменним хліборобом, його прізвище було Бальна. Батько Оноре «відредагував» його на Бальзак. А самому письменнику,, довелось докласти багато сил та енергії, щоб приєднати до прізвища частку «де».
Історик-бібліограф. 1807 рік — початок навчання у Вандомському колежі.
Бібліограф Бальзака. Дуже скрутно доводилося незграбному товстуну в колежі, де були суворі звичаї. Його вважали ледарем, часто майбутній письменник відвідував карцер. Рятували книги багатої бібліотеки закладу. Та довго хлопчик витримати не міг. Він захворів, і батьки забрали його додому (на той час вони жили в Парижі). Там він закінчив своє навчання. У цей час в Оноре прокидається письменник, він мріє про творчість, але батьки бачать сина юристом.
Історик-бібліограф. 1891-1821 роки — випробування сил на літературній ниві.
Бібліограф Бальзака. Родина вирішила провести сімейний іспит на звання письменника. Іспит провалено, синові запропоновано «забути про літературу», бо історична трагедія, що мала стати шедевром, виявилася, на погляд сім’ї, нічого не вартою.
Та Бальзак не здається, він пише «чорні» романи, намагається також стати комерсантом, заробити гроші. Але все марно. Він «заробив» борги, з якими розрахувався тільки в кінці життя. Історик-бібліограф. 1829-1830 роки — публікація історичного роману «Шуани, або Бретань 1799», низка повістей: «Дім кішки, що грала в м’яч», «Вендетта» тощо.
1831 рік — філософська повість «Шагренева шкіра».
Бібліограф Бальзака. 28 лютого 1832 року — у цей день відбувся переворот у житті письменника. Він отримав листа з Одеси, в якому йшлося про його твори, з підписом «Іноземка». Бальзака зацікавив цей лист глибиною виказаних думок і він відповів. Почалося листування. Іноземкою була російська піддана Евеліна Ганська. Після зустрічі восени 1833 року починається унікальний роман у листах. Приїжджаючи до села Верхів’я поблизу Бердичева (саме там розташований був маєток Ганської), Бальзак відкривав для себе Україну: «Я бачив справжні степи! Там починалися землі України — землі гарні й масні… і простеляються вони аж до Чорного моря». Після відвідин Києва письменник називає його Північним Римом.
Найбільша мрія Бальзака — одружитися з Евеліною. Восени 1848 року письменник їде до Верхів’я, щоб узяти шлюб (чоловік Ганської помер ще 1833 р.), але царський уряд не дає на те дозволу, оскільки вважає, що одна з найбагатших жінок не повинна виходити заміж за письменника, та ще й іноземця.
Бальзак тяжко захворів. До 1849 року він живе в маєтку Ганської. І тільки навесні 1850 року вони отримують дозвіл на шлюб від імператора. Вінчалися Оноре й Евеліна 14 березня в костьолі Святої Варвари у Бердичеві на Житомирщині. Перший літературознавець. Творчість Бальзака була відома в Україні вже в XIX столітті. Т. Г. Шевченко згадує про нього у своїх творах. Поціновувачами його таланту були І. Франко,
Марко Вовчок, М. Коцюбинський.
20-30-ті роки XX століття стали періодом широкого ознайомлення читачів України з доробком Бальзака завдяки українським перекладам основних творів. З кінця 90-х років XIX століття почалося 10-томне видання творів Оноре де Бальзака українською мовою.
І. Сидоренко, М. Рудницький, Е. Дроб’язка, О. Підмогильний — ось імена найкращих перекладачів творів Бальзака.
Історик-бібліограф. 1824 рік — задум величезного циклу творів, який пізніше дістане назву
«Людська комедія».
18 серпня 1850 року,— пішов із життя великий письменник. Другий літературознавець. Бальзак прожив лише 50 років, а залишив таку велику спадщину.
Спочатку його творчість тяжіла до класицизму («Кромвель»), були спроби й у романтичному напрямі, але уславився Бальзак як реаліст.
Ось що він писав у одному з листів: «Мій твір повинен увібрати в себе всі типи людей, всі суспільні стани, він повинен втілити всі соціальні зрушення так, щоб жодна життєва ситуація, жодне обличчя, жоден характер, чоловічий чи жіночий, жоден спосіб життя, жодна професія не явилися забутими». Саме таке завдання ставив перед собою автор епопеї.
зрілий літературознавець. Письменник сам заявляв: «Привітайте мене. Адже тільки що з’ясувалося, що я — геній». У Бальзака була мрія зобразити широку панораму життя Франції того часу. В одному творі це зробити було неможливо.
Назва циклу «Людська комедія» була взята не випадково, адже саме така назва розкриває «величезний розмах плану».
2. Складання блок-схеми «Людської комедії» (за допомогою учня).
1. Етйзди про звичаї
II. Філософські
III. Аналітичні
Сцени паризького
життя («Розкіш
і злидні куртизанок»);
Сцени політичного життя («Темна
справа»);
Сцени військового
життя («Шуани»);
Сцени сільського
життя («Селяни»)
Тема: прагнення пізнати закономірності дійсності через розкриття суспільного життя Франції.
Висновок письменника: людина сама обирає життєвий шлях, яким їй іти, незважаючи на вплив суспільства.
Побудова: принцип циклічності, більшість персонажів переходять із одного твору в інший.
Головний композиційний принцип — взаємодія різних частин циклу.
Жанр твору — епопея, можна визначити як цикл романів (точніше — творів),
V. Підбиття підсумків
— Яким чином задум і структура твору «знайшли один одного»?
— «Людська комедія» — епопея або цикл творів? (Доведіть свою думку).
VI. Домашнє завдання
І-ІІІ рівні
Дібрати цитати до образу Ґобсека з одноіменної повісті Бальзака.
IV рівень , Підготувати повідомлення:
1) Тема влади грошей у творах:
а) О. Пушкін «Скупий рицар»;
б) Гофман «Малюк Цахес»;
в) М. Гоголь «Мертві душі»;
г) І. Карпенко-Карий «Хазяїн», «Сто тисяч».
2) «Батько Горіо» як визначальний роман відповідно до проблематики й використання принципу «перехідного героя».