Мета: допомогти учням розкрити образ головного героя, його ідейно-художні особливості, специфіку втілення; розвивати навички характеризування героїв, аналізування філософських та морально-етичних ідей, що в них утілені, уміння вести дискусії; виховувати любов до літератури, естетичні смаки.
Оснащення: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Краса душі надає чарівності навіть непоказному
тілу, точнісінько так, як потворність
душі покладає на найчудовішу статуру
і на найпрекрасніші члени тіла якийсь особливий
відбиток, який викликає в нас незрозумілу відразу.
Г. Лессінг
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
У ч и т е л ь. «Краса душі надає чарівності навіть непоказному тілу, точнісінько так, як потворність душі покладає на найчудовішу статуру і на найпрекрасніші члени тіла якийсь особливий відбиток, який викликає в нас незрозумілу відразу»,— писав німецький
філософ Г. Лессінг (звернення до епіграфа уроку). І це твердження якнайточніше відображає суть головного героя роману О. Уайльда «Портрет Доріана Грея», його духовну деградацію. Над проблемою «прекрасне-потворне» ми й працюватимемо сьогодні на уроці.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІV. Формування вмінь та навичок
1. Евристична бесіда
♦ Яким і ким був Доріан для Безіла до зустрічі з лордом Генрі?
♦ Зачитайте епізод про те, яким побачив Генрі портрет Доріана, прокоментуйте його.
♦ Яка мрія з’являється в юнака?
♦ Чим є мистецтво для головних персонажів твору?
♦ Чому портрет так вражає Доріана? Чому почуття радості в героя змінюється на почуття страху?
♦ За що Доріан покохав актрису Сибілу Вейн і чому швидко розчарувався в ній?
♦ Коли й чому у Грея виникло бажання сховати портрет?
2. Творчо-практична робота
♦ Зобразіть графічно (або словесно) сходинки падіння (деградацію особистості) Доріана Грея, зробіть висновки.
Очікувані відповіді
• Усвідомлення героєм своєї вроди, страх її втратити, а разом з цим — і любов людей, їх захоплення ним.
• Розрив із Сибілою Вейн, яку він покохав як актрису з її театральними мовою, жестами, костюмами, пристрастями, а не як реальну людину, дівчину.
• Захоплення книгою, що розбудила в ньому нездорові марення та мрії.
• Пересичення, розпуста.
• Убивство Безіла, доведення до самогубства Алана Кемпбела.
• Відчуття постійного страху, манія переслідування після зустрічі з братом Сибіли — Джеймсом Вейном.
• Убивство власної совісті, душі.
Висновок. Людина без совісті, без душі не може існувати. Духовний світ, замкнений на самому собі, бідний і не може розвиватися. Краса і злочин — поняття несумісні.
♦ Визначте зміни, художні деталі, що відбулися в «портреті-душі» Доріана Грея після його вчинків та дій.
3. Проблемне питання
♦ Хто, на вашу думку, винен у трагедії Доріана Грея? Що є «світлом», а що — «темрявою» у його долі?
Очікувані відповіді
Перш за все, сам герой, адже у нього був вибір — «іти сходинками вниз чи вгору»; лорд Генрі, який прищепив юнакові — недосвідченій людині, небезпечні думки, «розбудив» і «підігрів» темні пристрасті в його душі; суспільство, яке спостерігало за його моральним падінням; «отруйні» книги і та ін.
4. Міні-диспут «Чи може Краса бути «моральною» або «аморальною»?»
1) Вступне слово вчителя (або ведучого)
Ф. Достоєвський говорив, що краса врятує світ. Герої О. Уайльда й сам автор у передмові так висловлюється про красу:
• «Краса є прояв Генія — та навіть вище за Генія»;
• «Краса — це одна з великих істин світу»;
• «Краса — поза всякими сумнівами, їй дано божественне право на верховенство»;
• «Краса… не така тлінна, як Думка»;
• «Для мене Краса є дивом із див».
Стендаль писав, що «краса є лише обіцянкою щастя».
• То що ж таке Краса, як вона співвідноситься з Моральністю, Добром та іншими загальноприйнятими морально-етичними категоріями? (Припущення учнів.)
2) Складання «асоціативного куща» до слова «Краса»
Крилатість, казка, колорит, кульмінація
Радість, романтизм
Алюзія, аналогія
Сила, символ, синтез, стиль
Апогей
Примітка. Можливий також такий варіант «асоціативного куща».
3) Слово вчителя (або ведучого) з елементами бесіди
Як бачимо, поняття про красу й асоціації, пов’язані з цим словом, у кожного різні. Мабуть, не існує абсолютної краси. Це категорія відносна, для кожної епохи, нації, категорії вона може бути своя.
Згадаймо казку «Дюймовочка» — як Жук відрекомендував приятелям свою наречену і якою була їх реакція…
Отже, сама по собі краса не може бути ані моральною, ані аморальною. Зовнішність обов’язково пов’язана з внутрішньою сутністю, намірами й діями.
♦ Якщо вважати синонімами слова вродливий, хороший, щасливий, то чи може бути хорошою людина, яка живе в гармонії із собою і в розладі з іншими хорошими людьми?
♦ Чи можна бути щасливим, коли навколо багато нещасних?
♦ Чи можна насолоджуватися життям, відмежовуючись від біди й проблем?
Над цими питаннями варто поміркувати ще не одноразово.
V. Домашнє завдання
Уміти характеризувати образ Доріана Грея, розмірковувати про співвідношення й значення краси та моралі в житті людей.
VI. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
• Образ Доріана Грея примусив мене замислитися над…