Мета: допомогти учням розкрити значення образів роману, утілення в них різних форм естетизму; розвивати навички аналізувати прозові твори, характеризувати героїв; висловлювати свої думки щодо порушених проблем; виховувати любов до літератури, мистецтва, естетичні смаки.
Оснащення: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
У ч и т е л ь. «Людина — коваль свого щастя»,— говорить народна мудрість. Так це чи ні, коли ми поглянемо на уайльдівських героїв? Можливо, є ще «ковалі», які із задоволенням експериментують, підкоряють когось своїй волі та розуму, не замислюючись над наслідками й залишаючись «у тіні»? Про це ми й поговоримо сьогодні на уроці.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІV. Формування вмінь та навичок
1. Робота в групах
І група характеризує образ лорда Генрі.
ІІ група характеризує образ художника Безіла.
ІІІ група характеризує образ автора в романі.
Матеріали для роботи груп
І група. Лорд Генрі та його ідеї.
• «…Впливати на когось — це означає віддавати комусь власну душу».
• «Мета життя — розвиток власного «Я», «якби кожна людина проживала все своє життя повністю й цілковито, даючи вияв кожному почуттю, вираз кожній думці, втілюючи кожну свою мрію…»; «єдиний спосіб позбутися спокуси — піддатися їй»; «яскраві барви, краса, радість життя — ось що має викликати симпатії людини»; «горе — це бридке й відразливе, воно надто гнітить нас»; «співчуття болю — це страшенно щось нездорове»; «страх перед суспільством, що є основою моралі, страх перед Богом, що є таємницею релігії — ось що владарює нами»; «живіть своїм життям!.. Нічого не проминіть, шукайте завжди все нових вражень. І не бійтеся нічого».
• «Повністю реалізувати своє єство — ось для чого існує кожен із нас».
• «Новий гедонізм — ось що потрібно новому вікові»; «Єдина страшна річ на світі — нудьга — це єдиний гріх, за який нема прощення».
Висновок. Стверджуючи вседозволеність, лорд Генрі, на перший погляд, сам ніби нічого неморального не робить — не вбиває, не зраджує, не грабує. Але він отримує величезне задоволення від необмеженої влади над душею Доріана: «Та й самий вплив твій на
іншу людину — як він зачаровує!» У Генрі Уоттона поєднуються байдужість, егоїзм із здоровим глуздом та обережністю, які не дають йому зіпсувати собі репутацію, зашкодити собі. Його називали «принцом парадоксу», і саме цим він привабив молоду людину й зміг на неї так вплинути.
ІІ група. Художник Безіл Холлуорд та його ідеї.
• «Усіма, хто має непересічний розум чи красу, правує фатум»; «краще не виділятися над своїм середовищем»; «за все, чим боги наділили нас, ми дорого заплатимо, заплатимо невимовними муками»; «покаятися ніколи не пізно»; «один тільки Бог бачить душу людську».
• «Митець повинен творити прекрасне, але не повинен у нього нічого вкладати зі свого власного життя. У нашу добу люди тлумачать мистецтво як різновид автобіографії. Ми втратили абстрактне почуття краси. Колись я покажу світові, у чому воно полягає, і хоча б здаля цього світ ніколи не побачить мого портрета Доріана Грея».
Висновок. Художник дуже тонко відчував прекрасне. Знаючи лорда Генрі, він не бажав його знайомства з Доріаном, адже не був упевнений у моральній стійкості того. Безіла називають «подвійним двійником», адже він певною мірою дублює долю самого автора
і водночас відтіняє образ головного героя, є його запізнілим сумлінням. Останнє відвідування будинку Грея завершилося для Безіла трагедією: Доріан, розкривши йому страшну таємницю портрета і вважаючи його винним у всіх своїх бідах, убиває художника.
ІІІ група. Образ автора в романі. О. Уайльд втілив свою філософію в кожному з головних героїв роману. Схематично це можна зобразити так:
Висновок. Відсутні відомості про те, чи є в романі «Портрет Доріана Грея» автобіографічні моменти. Через погляди О. Уайльда на мистецтво («Життя наслідує Мистецтво значно більше, аніж Мистецтво наслідує Життя»), мабуть, їх там і не може бути. І все ж, його естетика і всі її аспекти так чи інакше відбулися в образах дійових осіб роману. Герої твору розмірковують над тими самими проблемами, що й автор («взаємини» Мистецтва, Митця, Краси, Правди та ін.).
2. Повідомлення про роботу в групах
3. Проблемне питання
♦ Які думки автора висловлює (чи підтверджує) Сибіла Вейн? (Тільки в Мистецтві краса. Доріану Грею Сибіла Вейн подобалася лише в різних театральних образах. Коли вона виявила
справжні почуття і з’явилася в природному вигляді, то викликала тільки огиду в героя. Потім це привело дівчину до самогубства, але Доріан, за порадою друга, припинив думати про неї,адже страждання неестетичні.)
V. Домашнє завдання
Характеризувати героїв роману за втіленням у них різних аспектів естетизму.
VI. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
• Моє зацікавлення… співчуття… осуд… викликали такі герої роману…