Мета: повторити, систематизувати вивчене; допомогти учням краще усвідомити художні особливості твору; розвивати навички аналізування великого епічного твору, висловлювання власних думок та обґрунтування їх прикладами з тексту й цитатами, уміння зіставляти літературні явища з явищами життя; виховувати активну громадянську позицію, кращі людські якості.
Оснащення: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього.
Тип уроку: узагальнення, систематизація знань, умінь та навичок. Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
У ч и т е л ь. Науково-природничий експеримент Еміля Золя вдався — ми в усіх подробицях ознайомилися із життям Франції II половини XIX століття, через долю кількох родин пізнали як історію народу, так і шляхи становлення особистості, розвитку її чеснот і вад під впливом природних та суспільних факторів. Сьогодні ми підсумуємо наші пізнавальні, моральні та естетичні здобутки.
III. Оголошення теми й мети уроку
IV. Узагальнення знань, умінь та навичок
1. Літературний диктант ««Так» — «ні»»
Примітка. Відбувається за принципом взаємоперевірки під керівництвом учителя.
1) Еміль Золя — засновник літературного напряму — натуралізму. (Так)
2) Сільвер дотримувався монархічних поглядів, тому виступив проти повстанців. (Ні)
3) М’єтта — молода дружина Сільвера. (Ні)
4) Аделаїда — засновниця роду Ругон-Маккарів. (Так)
5) Фелісіте намагалася таємно управляти своїм чоловіком. (Так)
6) Повстанці з боєм узяли місто Плассан. (Ні)
7) Плассан — це однорідне робітниче місто. (Ні)
8) Ежен повідомляв батька в листах із Парижа про політичні новини та спрямовував його діяльність. (Так)
9) Фелісіте заснувала «жовту вітальню» («салон»), у якій збиралися противники республіканців. (Так)
10) М’єтта загинула, мужньо кинувшись у бій та відстрілюючись. (Ні)
11) П’єр домігся омріяної посади збирача податків та ордена Почесного легіону. (Так)
12) Багато рис героїв, їх поведінку автор пояснює спадковістю. (Так)
2. Виконання завдань пошуково-дослідницького характеру
♦ Поясніть символіку червоного кольору в романі (червоний прапор М’єтти — орденська стрічка — кров на підборах П’єра Ругона — вогник свічки у вікні збирача податків, який помер). (Червоний колір — це кров, пролита за ідеали; це та сама кров, через яку переступили заради досягнення своєї корисливої мети; Фелісіте, постійно дивлячись із заздрістю на багатий дім збирача податків, побажала господареві смерті, щоб зайняти його будинок, і побажання справдилося, Фелісіте відчуває, що цей гріх — на її совісті, але не мучиться від докорів сумління: мети вони з чоловіком досягли, і не важливо, якою ціною.)
♦ Доведіть, що роман Е. Золя «Кар’єра Ругонів» належить до творів літературного напряму — натуралізму.
♦ Визначте, які художні засоби використав автор у цьому пейзажі, якою є їх роль: «Молоді люди зіперлися на поруччя моста й подивились униз. Під їх ногами глухо, безперервно шуміла
Вьорна, що здулася від дощів. Уверх і вниз за течією, між виярками, де пітьма здавалася ще густішою, можна було розгледіти темні силуети прибережних дерев; де-не-де місячний промінь, ковзнувши по воді, залишав за собою струмінь розплавленого свинцю, який коливався, відсвічуючись, як відблиски на риб’ячій лусці. Ці блискітки надавали сірій водяній пелені таємничу чарівність; вони текли разом із нею під неясними тінями листя. Долина здавалася зачарованим, казковим царством, де тіні й світло жили дивним, примарним життям». (Традиційні епітети, порівняння, метафори у своїй звичайній ролі — увиразнити, деталізувати опис; уся картина ніби готує читача до того, що це таємниче царство захопить і закохану пару, понесе за собою у вир страшних соціальних пристрастей; можна
розглядати це і як віддалений контраст «війни» та «миру».)
3. Міні-диспут «Чи не знімає Золя з людини відповідальності за її вчинки, постійно апелюючи до спадковості?»
4. Інтерактивна вправа «Займи позицію та обґрунтуй її» з питання «Чи є вкладення батьків в освіту дітей хорошою інвестицією?»
5. Проблемне питання
♦ Знайомлячись із Францією XIX ст., ми бачимо, що її історія була досить складною, трагедійною. Не оминули французів дві світові війни ХХ ст. Чому ж її рівень серед держав світу є одним із найвищих?
V. Домашнє завдання
Прочитати роман О. Уайльда «Портрет Доріана Грея».
VI. Підбиття підсумків уроку