Е. Золя «Кар’єра Ругонів». Шлях сім’ї Ругонів до багатства та влади. Сюжет

Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художні особливості роману, його проблематику та сюжет; розвивати навички сприйняття великого епічного твору як єдиного цілого, визначення ключових епізодів та їх коментування, висловлювання власних думок, їх обґрунтування; виховувати кращі людські якості на засадах загальнолюдських цінностей.

Оснащення: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

У ч и т е л ь. Дев’ятнадцяте століття, Франція, орлеаністи, республіканці, президенти, монархи, збирачі податків… Як це стосується нас, сучасних людей? Кому, крім, скажімо, істориків, це цікаво? Вважаю, що цікаво, і не лише науковцям-історикам. Інститут сім’ї існує й досі. Автор постійно наголошує на тому, що багато рис характеру людини передається у спадок від предків. Виявляється, від нашого здоров’я, темпераменту, лінії поведінки,

моральних принципів, дій залежатиме, якими будуть наші нащадки, що вони отримають у духовний, фізичний спадок. Це накладає величезну відповідальність на людей. Тому вчитаймося уважніше у твір Е. Золя та спробуймо осягнути його найважливіші ідеї-істини.

III. Оголошення теми й мети уроку

IV. Актуалізація опорних знань

Складання «сюжетного ланцюжка» IV–V частин роману Золя «Кар’єра Ругонів»

Очікувані відповіді

Частина IV: Антуан, позашлюбний син Аделаїди, повертається з довгої військової служби, але нічого не отримує від брата за продану садибу → Антуан ходить містом і ганьбить П’єра → Ругони відкупляються від Антуана → Антуан одружується з працьовитою,

але негарною зовні дівчиною Фіною, живе на її утриманні, а потім експлуатує дітей → помирає сестра Антуана Урсула, потім гине її чоловік; найменшого їх сина Сільвера віддають бабусі Аделаїді → ніжна, мовчазна любов бабусі (тьоті Діди) й онука → Антуан хоче налаштувати племінника проти П’єра Ругона, який їх обікрав → пройшла чутка, що у місто йдуть повстанці → Ругон ховається у матері, Антуан збирається його заарештовувати → повстанці займають місто → владу міста ув’язнюють → Сільвер, віднімаючи карабін у жандарма, поранив його.

Частина V: Сільвер і М’єтта йдуть із повстанцями далі → дівчина з гордістю несе прапор, юнак підтримує її → молоді люди відчувають одне до одного сильну та чисту любов → історія М’єтти, її знайомство й дружба із Сільвером → зустрічі на колишньому цвин-

тарі → Паскаль іде із загоном повстанців як лікар → солдати нападають на повстанців → М’єтту вбивають, вона падає з прапором → Сільвера заарештовують жандарми

V. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу

Евристична бесіда, виконання завдань пошуково-дослідницького характеру

♦ Які нові думки, враження з’явилися у вас після прочитання цієї частини твору?

♦ Що скажете про розвиток сюжетної лінії Антуана Маккара? Чи трапляється в наш час, щоб дружина утримувала чоловіка?

♦ Як, на вашу думку, змінилася відтоді природа людини?

♦ Що постійно підкреслюється у взаєминах Сільвера і М’єтти?

♦ Чи через власні переконання загинула М’єтта, чому вона приєдналася до повстанців? Які символічно-містичні моменти ви помітили?

♦ Чому такі, як Антуан, підтримували республіканців, революціонерів?

♦ Які описи вам запам’яталися найбільше? Порівняйте батальні сцени у Л. Толстого та

Е. Золя.

♦ Доповніть схему родоводу Ругон-Маккарів, розпочату на минулому уроці.

VI. Закріплення набутих знань, умінь та навичок

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

♦ Визначте проблеми часу й вічні, порушені в романі Золя «Кар’єра Ругонів».

Очікувані відповіді

VIІ. Домашнє завдання

Дочитати роман до кінця, знати його зміст, уміти переказувати та аналізувати.

VIIІ. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

• Мені запам’яталося (мене вразило)…

• Я замислився (-лася) над питанням…



Залишити коментар


+ шість = 11