Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художні особливості роману, його проблематику та сюжет; розвивати навички сприйняття великого епічного твору як єдиного цілого, визначення ключових епізодів та їх коментування, висловлювання власних думок, їх обґрунтування; виховувати кращі людські якості на засадах загальнолюдських цінностей.
Оснащення: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
У ч и т е л ь. Дев’ятнадцяте століття, Франція, орлеаністи, республіканці, президенти, монархи, збирачі податків… Як це стосується нас, сучасних людей? Кому, крім, скажімо, істориків, це цікаво? Вважаю, що цікаво, і не лише науковцям-історикам. Інститут сім’ї існує й досі. Автор постійно наголошує на тому, що багато рис характеру людини передається у спадок від предків. Виявляється, від нашого здоров’я, темпераменту, лінії поведінки,
моральних принципів, дій залежатиме, якими будуть наші нащадки, що вони отримають у духовний, фізичний спадок. Це накладає величезну відповідальність на людей. Тому вчитаймося уважніше у твір Е. Золя та спробуймо осягнути його найважливіші ідеї-істини.
III. Оголошення теми й мети уроку
IV. Актуалізація опорних знань
Складання «сюжетного ланцюжка» IV–V частин роману Золя «Кар’єра Ругонів»
Очікувані відповіді
Частина IV: Антуан, позашлюбний син Аделаїди, повертається з довгої військової служби, але нічого не отримує від брата за продану садибу → Антуан ходить містом і ганьбить П’єра → Ругони відкупляються від Антуана → Антуан одружується з працьовитою,
але негарною зовні дівчиною Фіною, живе на її утриманні, а потім експлуатує дітей → помирає сестра Антуана Урсула, потім гине її чоловік; найменшого їх сина Сільвера віддають бабусі Аделаїді → ніжна, мовчазна любов бабусі (тьоті Діди) й онука → Антуан хоче налаштувати племінника проти П’єра Ругона, який їх обікрав → пройшла чутка, що у місто йдуть повстанці → Ругон ховається у матері, Антуан збирається його заарештовувати → повстанці займають місто → владу міста ув’язнюють → Сільвер, віднімаючи карабін у жандарма, поранив його.
Частина V: Сільвер і М’єтта йдуть із повстанцями далі → дівчина з гордістю несе прапор, юнак підтримує її → молоді люди відчувають одне до одного сильну та чисту любов → історія М’єтти, її знайомство й дружба із Сільвером → зустрічі на колишньому цвин-
тарі → Паскаль іде із загоном повстанців як лікар → солдати нападають на повстанців → М’єтту вбивають, вона падає з прапором → Сільвера заарештовують жандарми
V. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу
Евристична бесіда, виконання завдань пошуково-дослідницького характеру
♦ Які нові думки, враження з’явилися у вас після прочитання цієї частини твору?
♦ Що скажете про розвиток сюжетної лінії Антуана Маккара? Чи трапляється в наш час, щоб дружина утримувала чоловіка?
♦ Як, на вашу думку, змінилася відтоді природа людини?
♦ Що постійно підкреслюється у взаєминах Сільвера і М’єтти?
♦ Чи через власні переконання загинула М’єтта, чому вона приєдналася до повстанців? Які символічно-містичні моменти ви помітили?
♦ Чому такі, як Антуан, підтримували республіканців, революціонерів?
♦ Які описи вам запам’яталися найбільше? Порівняйте батальні сцени у Л. Толстого та
Е. Золя.
♦ Доповніть схему родоводу Ругон-Маккарів, розпочату на минулому уроці.
VI. Закріплення набутих знань, умінь та навичок
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
♦ Визначте проблеми часу й вічні, порушені в романі Золя «Кар’єра Ругонів».
Очікувані відповіді
VIІ. Домашнє завдання
Дочитати роман до кінця, знати його зміст, уміти переказувати та аналізувати.
VIIІ. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
• Мені запам’яталося (мене вразило)…
• Я замислився (-лася) над питанням…