Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художні особливості твору, провідні теми й мотиви, сюжет; розвивати навички опанування змісту великих епічних творів, виокремлення головного та деталей, їх коментування та оцінювання; виховувати інтерес до літератури, естетичні смаки.
Оснащення: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
У ч и т е л ь. Знайомство з новим письменником, новою книгою — це завжди маленьке відкриття. Відкриття минулого, що невидимими нитками тягнеться до нас, у сьогодення, і має, безперечно, щось спільне, яке єднає нас у людство. Твори Золя непрості,
часто із досить детальними описами, що втомлюють. Але ми не можемо не відзначити точність спостережень, витонченість побудови, промовистість деталей. Отже, для початку ознайомимося ближче із сюжетом твору Е. Золя і звіримо свої враження.
III. Оголошення теми й мети уроку
IV. Актуалізація опорних знань
1. Виступ учнів із повідомленнями про факти біографії та творчості Е. Золя, про які не згадувалося на попередньому уроці
2. Бесіда
Примітка. Під час бесіди учні пояснюють особливості натуралізму як літературного напряму, основоположником якого є Е . Золя.
3. Складання «сюжетного ланцюжка» I–III частин роману
«Кар’єра Ругонів»
Очікувані відповіді
Опис площі Св. Митра в Плассані → зустріч юнака Сільвера, який збирається йти з повстанцями, зі своєю подругою М’єттою → приєднання юнака і дівчини до озброєних повстанців; М’єтта береться нести прапор; опис міста Плассана, поділеного на три частини:
робітничо-ремісницьку, торговельно-буржуазну та дворянську → походження П’єра Ругона від багатих городників Фуків — матері Аделаїди та найманого робітника Ругона → мати, ставши вдовою, почала зустрічатися з Маккаром — волоцюгою, чим здобула осуд всієї околиці → народження двох позашлюбних дітей →__діти зростали, залишені напризволяще → П’єр мовчки, нібито живий докір, дивився на матір і зводив її з розуму → П’єр перебрав усю владу в домі до своїх рук, відправив Антуана на військову службу, пообіцявши викупити через рік, Урсула вийшла заміж за робітника зі шляпної фабрики й не взяла приданого → загибель контрабандиста Маккара, Аделаїда в горі, переселяється у його хатину → П’єр одружується з Фелісіте Пеш, дочкою торговця олією → П’єр примушує матір продати садибу й землю, бере в неї розписку про одержання п’ятдесяти тисяч франків і забирає гроші собі → П’єр і Фелісіте господарюють, підтримують свою фірму → неможливість розбагатіти злила Фелісіте й спонукала до пошуків можливостей → вкладення Ругонами капіталу в освіту дітей → розчарування → ніхто із синів не зробив кар’єри, не розбагатів → опис синів (Ежен — невдалий адвокат, Паскаль — лікар, Арістид — невдалий студент; одружується; потім журналіст) → Ругони продають свою фірму, хочуть оселитися в новому місті, де живуть багаті комерсанти, але грошей бракує, вони винаймають житло на межі старого (робітничого) і нового кварталу багатіїв → опис жовтої вітальні, яку облаштувала Фелісіте → заздрість до багатого сусіда — збирача податків → життя подружжя Ругонів із мрією швидко розбагатіти; політична історія Плассана — від монархістів до республіканців → таємниця дворянського походження Фелісіте → ставка Ругонів на політичну кар’єру; зібрання в жовтій вітальні → приїзд Ежена з Парижа і його таємна домовленість із батьком → боротьба газети «Незаможний» за участю Арістида проти реакціонерів → Ежен надсилає листи батькові про політичну обстановку, дає інструкції → Фелісіте не допускають до таємниці, вона ображається → дискусії у жовтій вітальні → Фелісіте таємно читає листи сина, щоб бути у курсі всього → політичні події в Парижі 1851 року — державний переворот, самопроголошення імператором Наполеона III (племінника Бонапарта), боротьба з республіканцями → повстання республіканців, страх буржуа.
V. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу
1. Евристична бесіда. Виконання завдань пошуково-дослідницького характеру
♦ Яке враження склалося у вас від твору, що запам’яталося найбільше, вразило?
♦ Накресліть родовід сім’ї Ругон-Маккарів. (Примітка. Його можна доповнювати на наступних уроках. Можна також позначити і спадковість — кому що від кого передалося.)
♦ Які висновки ви можете зробити щодо характеру П’єра Ругона та його найближчого оточення?
♦ Що можна сказати про Францію цього періоду?
♦ Чи помітна авторська позиція?
VI. Закріплення набутих знань, умінь та навичок
Проблемні питання
♦ Які риси натуралізму як літературного напряму ви помітили у творі? Чи дійсно твір за стилем, напрямом відрізняється від інших творів реалістичних напрямів, зокрема творів
О. де Бальзака?
♦ Які провідні теми й мотиви ви визначили б у творі?
VII. Домашнє завдання
Прочитати другу третину твору «Кар’єра Ругонів» (частини IV–V), переказувати, виокремлювати ключові епізоди й коментувати їх.
VIII. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
• Твір «Кар’єра Ругонів» згадується ще в циклі романів Е. Золя «Походження», тому що…
• На мою думку, роман до нашого часу…