Мета: ознайомити із життям Ш. Бодлера і особливістю його поезії; розвивати навички визначати індивідуальний стиль поета, аналізувати поетичні твори, висловлювати своєї думки про них; виховувати любов до поезії; естетичні смаки.
Оснащення: портрет письменника, видання творів, ілюстрації до біографії.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
♦ Розкажіть про традиції й новаторство в поезії В. Вітмена.
♦ Поділіться своїми враженнями від його поезій.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
У ч и т е л ь. Шарль Бодлер… Його називали «королем поетів, справжнім Богом», «апостолом сучасності» й аморальною людиною, богохульником. Про його твори сперечалися і сперечаються донині літературознавці, поети, пересічні читачі. Усесвітнє визнання прийшло до поета лише через сто років після того, як його не стало.
Письменник залишив по собі поетичний світ, де душа веде одвічний поєдинок із собою, але ніколи не зупиняється у постійних пошуках незнаної і прекрасної Таїни. Спробуємо й ми долучитися до цієї таємниці.
ІV. Оголошення теми й мети уроку
V. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу
1. Слово вчителя (міні-лекція з елементами бесіди)
Шарль Бодлер — поет, політичний діяч, журналіст, мистецтвознавець, неперевершений перекладач новел Едгара По. Бунтівний за характером, він почав творити на нових творчих та естетичних засадах, увів у літературу поняття модерну, який вважають предтечею символізму. Багато поетів наступних часів узяли за взірець його творчість.
Бодлер народився у Парижі 1821 року в родині сенатора. Коли йому виповнилося шість років, помер батько, на 34 роки старший за свою дружину. Мати вийшла удруге заміж за командира батальйону, який знав лише казармені методи виховання.
Шарля віддають до інтернату королівського коледжу, що спричиняє його конфлікт із батьками. Через три роки він уже навчається в Парижі, у коледжі Людовика Великого. Здобувши бакалавра, відмовляється продовжувати освіту, заявивши, що хоче стати
письменником. Юнака відправляють в одну з віддалених французьких колоній в Індійському океані — для виправлення. Незабаром Бодлер повертається й дебютує у колективній збірці «Вірші». Згодом виходять збірки його критичних статей «Салон 1845 року» й «Салон 1846 року».
У 1848 році поет бере участь у повстанні Паризької комуни. Працює редактором демократичної газети.
У 1857 році світ побачив головну книжку бодлерівських поезій — «Квіти зла». Того ж року над цією збіркою відбувся суд. На автора й видавців наклали штраф, а з книжки вилучили шість поезій.
У наступні роки Шарль Бодлер продовжує плідно працювати: виходять друком збірки його критичних статей, удруге видано «Квіти зла» (1861), друкуються вірші у прозі «Паризький сплін», збірка «Уламки» та «Нові квіти зла».
У 1867 році Ш. Бодлера не стало.
♦ Що ви можете сказати про характер поета? (Бунтівник, романтик, митець-новатор та ін.)
Шарль Бодлер, як і В. Вітмен, став «поетом однієї збірки». Літературознавці розглядали «Квіти зла» як пов’язані між собою ліричні тексти і навіть як сюжетну поему. Книга має посвяту, вступ і складається із шести циклів, об’єднаних за проблемно-
тематичним принципом.
«Тут є таємна архітектура, план, розрахований мудрим і вольовим поетом… Це не стільки вірші, скільки поетичне творіння найстрогішої єдності. З погляду мистецтва та естетичного враження вони програли б, якби не були прочитані в тій послідовності, як їх
розташував автор»,— пише друг поета д’Орвіллі.
Про своє творіння поет говорить: «У цю жорстоку книгу я вклав усе своє серце. Всю свою ніжність, усю свою релігію (вивернуту). Усю свою ненависть…»
І пояснює витоки: «Ще в ранньому дитинстві я мав у своєму серці два протилежних відчуття: жах перед життям та захват від життя»; «лише сягаючи найглибших прірв падіння, уява за законом протилежності запалює свічадо найвищих ідеалів».
А ось відгуки представників наступних поколінь:
• «”Квіти зла” Ш. Бодлера — це квіти, що виросли в нашій суперечливій душі на ґрунті жорстокого ХХ століття» (Олександр Олесь);
• «Книга ця — …душа і життя поета цілком: з його лазуровими мріями, його культом краси, його шаленими пристрастями…Це глибоко символічна біографія поета» (О. Урусов).
Важливе місце в естетичній системі Ш. Бодлера посідав принцип «відповідностей» (таку назву має й одна із його поезій).
Згідно з цим принципом образи та метафори не використовуються для опису конкретних реалій, предметів та фактів, а символічно позначають певні ідеї, універсальні явища буття. Це визначило в бодлерівській поетиці тенденцію до переростання образів
у символи, а також настанову на навіювання читачеві певних настроїв та душевних станів.
2. Словникова робота
Учні (самостійно) за словником визначають поняття «символ», «імпресіонізм», «неоромантизм», «символізм».
3. Виразне читання вірша Ш. Бодлера «Відповідності»
4. Обмін враженнями, евристична бесіда
♦ Як розкривається у цій поезії ідея «відповідностей»?
♦ Розкрийте зміст метафори «ліси символів».
♦ У яких рядках змальована картина всеохопливої гармонії?
♦ Як передаються у творі взаємини людини й природи?
♦ У якій формі написаний вірш? (Сонет)
5. Проміжні підсумки
У ч и т е л ь. Дослідник творчості Гастон Башляр застерігав від сприйняття сонета «Відповідності» як твору пейзажної лірики — його зміст значно глибший. «У двох єдностях — темної ночі та ясного дня — виявляється одвічна подвійність добра і зла. Усе, що є широкого, неоднозначного у темряві ночі і ясному дні, не дає змоги зупинитися або тільки на темряві, або тільки на світлі». Про це ж писав і сам Бодлер: «…весь видимий світ є лише арсеналом образів і знаків, яким уява відводить місце і визначає відносну ціну». Навіть у віршах, де поет справді милується красою пейзажу, він не може позбутися відчуття «темного змісту речей» — «широкого і чорного небуття».
VI. Закріплення набутих знань, умінь та навичок
У ч и т е л ь. Вставте пропущені слова у текст телеграми, яку отримав Бодлер з-за кордону на підтримку його збірки «Квіти зла», з якої французьке правосуддя вилучило кілька віршів: «Я …… браво! З усіх моїх сил браво вашому могутньому талантові. …… вашу
руку. Поет Віктор Гюго». (Слова для довідки: а) несу, вітаю; б) мовчу, роблю; в) кричу, тисну; г) пишу, подаю.)
VIІ. Домашнє завдання
Знати біографію поета, уміти виразно читати, аналізувати поезію Ш. Бодлера.
VIIІ. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
• Поезія Ш. Бодлера для мене виявилася….