В. Вітмен — американський поет-новатор. Життєвий і творчий шлях письменника

Мета: допомогти учням з’ясувати тенденції розвитку світової літератури в ІІ половині ХІХ століття; ознайомити з особистістю й новаторськими шуканнями Волта Вітмена; розвивати навички самостійної роботи з додатковою літературою, сприйняття інформації на слух, виокремлення головного, коментування художніх творів новаторської форми; виховувати естетичні почуття, прагнення до пізнання, розширення свого кругозору.

Оснащення: мапа Америки, краєвиди США II половини ХІХ століття, портрет поета, ілюстрації до біографії; збірка творів.

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

III. Оголошення теми й мети уроку

IV. Актуалізація опорних знань

Повідомлення учня про США II половини XIX століття

V. Сприйняття та засвоєння нового

навчального матеріалу

1. Слово вчителя

п’ятому класі ми ознайомилися із творчістю найвідомішого прозаїка США II половини XIX століття Марка Твена та його повістю «Пригоди Тома Сойєра». Сьогодні відбудеться наше знайомство із найвідомішим, найоригінальнішим американським поетом, який надихав кілька поколінь шукачів нових шляхів у поезії — Волтом Вітменом. Із поетом, який (за власним зізнанням) «свідомо прагнув висловити опосередковано чи прямо кипіння, стрімке зростання, напруженість буття Сполучених Штатів,— провідні тенденції й події XIX століття, у цілому дух мінливого світу… часу, бо до цього духу… був причетний, ці події викликали…найжвавіший інтерес: вони завершували велику епоху… розчищаючи шлях новій, ще величнішій». Тому є природним, що весь позитивний дух, пафос молодої американської нації, яка будувала власну демократичну вільну державу, образно втілився на сторінках єдиної книги поета — «Листя трави», над якою він працював усе життя, яку перевидавав 9 разів, щоразу переробляючи та доповнюючи.

Народився Волт Вітмен у 1819 році неподалік Брукліна у родині міського ремісника — його батько був теслею. Хлопця виховували не лише батьки, але й вулиці великого торговельного та промислового Брукліна, куди сім’я невдовзі переїхала (невдовзі Бруклін

став районом велетенського Нью-Йорка).

Як і в Марка Твена, шкільне навчання у Волта було недовгим. Дванадцятирічним він уже працював у друкарні. Тоді ж почав писати вірші. А в 17 років він уже був редактором власної газети! Заразом і її кореспондентом, друкарем та розповсюджувачем. Підробляв і сільським учителем, і співробітником редакцій, об’їздивши майже всю Америку. Багато читав, спостерігав. Захоплювався ідеями свободи й демократії, з надією дивився на Сполучені Штати як на землю, де може народитися нова, вільна людина.

Раптом сталося диво: звичайний 30-річний газетяр опублікував вірші, яких ще не знала не лише американська, але й світова поезія. Збірка «Листя трави» порушила всі звичні правила форми й змісту поезії, проголосила поетичну революцію: замість традиційних розмірів, рим — вільний вірш, верлібр, близький до звичайного мовлення, але багатий на порівняння, повтори, асоціаціїта образи. Перше видання викликало ворожу реакцію критиків,але збірку все ж помітили та оцінили.

У 1861 році у США вибухнула Громадянська війна, упродовж якої поет працював у військовій скарбниці, допомагав доглядати поранених у шпиталі. Свої почуття і враження Вітмен висловив у збірці «Бий, барабане!» Тяжким ударом для нього стало вбивство президента Лінкольна. Його пам’яті поет присвятив кілька віршів, серед яких найвідоміший для американських школярів — «О капітане мій, капітане!»

2. Повідомлення учнів про президента США А. Лінкольна

3. Виразне читання вірша В. Вітмена «О капітане мій, капітане!»

4. Пояснення малозрозумілих слів за питаннями учнів

5. Обмін враженнями від прочитаного

6. Слово вчителя

Після війни Вітмен працював в урядових закладах, поки тяжко не захворів на параліч. Мешкав у будинку брата у Нью-Джерсі, інколи влаштовував читання та лекції, зустрічі з шанувальниками, навіть здійснив подорож на Захід. У 1892 році поета не стало, проте

зростає його слава як поета, з’являються послідовники.

Шукаючи «ключ» до таємниці людського буття, поет-початківець Вітмен знайшов його в поетичному узагальненні світового прогресу, під яким розумів поступове просування людини з царства Рабства до царства Свободи. Волт Вітмен захоплювався ідеями

письменників-романтиків і філософів-трансценденталістів, зокрема Ральфа Волдо Емерсона.

7. Повідомлення учня про Емерсона й американських

трансценденталістів

VI. Закріплення набутих знань, умінь та навичок

1. Проблемне питання

♦ Чому ми говоримо про існування окремої американської літератури, адже письменники США писали й пишуть англійською мовою, що не набагато відрізняється від англійської у Великобританії? (Різні країни, різний менталітет)

2. Евристична бесіда

♦ Пригадайте українських і російських письменників, які писали верлібром. (М. Семенко, І. Калинець, І. Малкович, В. Підпалий, В. Голобородько; В. Маяковський, В. Хлєбников та ін.).

♦ Висловіть свої враження від віршів, написаних верлібром.

VІI. Домашнє завдання

Індивідуальне: вивчити напам’ять уривки зі збірки В. Вітмена «Листя трави» (за бажанням).

Для всіх: докладно ознайомитися із біографією Волта Вітмена, характеризувати його погляди, творчість; підготуватися до літературного диктанту.

VIIІ. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

• Мені здалося дивом…

• Я вважаю, що Волт Вітмен…

• Поезія в новій формі для мене…



Залишити коментар


вісім × = 8