Мета: допомогти учням усвідомити значення й художні особливості образу Гобсека; розвивати навички аналізування художніх образів, уміння зіставляти літературу й життя, висловлювати та обґрунтовувати свої думки; сприяти формуванню справжніх цінностей, філософського ставлення до життєвих проблем.
Оснащення: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього; картки із завданнями (для 5-ти груп).
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
У ч и т е л ь. Образ скнари — це мандрівний образ у світовій літературі: Шейлок у Шекспіра, скнара у Мольєра, скупий лицар у Пушкіна та ін. Образ скупердяя переходить від епохи до епохи, з однієї країни до іншої, маючи певні спільні «родові» риси. А який же лихвар у Бальзака? Про це йтиметься сьогодні на уроці.
III. Оголошення теми й мети уроку
IV. Актуалізація опорних знань
Літературний диктант (кожна правильна відповідь — 1 бал)
1. Чому Дервіль став близьким другом віконтеси де Гранльє? (Допоміг їй повернути маєтки.)
2. Завдяки чому Дервіль потоваришував із Гобсеком? (Сусідству й розсудливій поведінці)
3. До кого Гобсек вирішив з’явитися «як месник, як докори сумління»? (До графині)
4. Яку суму податків сплачує мільйонер Гобсек і пишається цим? (Сім франків)
5. Чому Гобсек любив бруднити килими в багатих будинках? (Щоб дати відчути пазурі Неминучості)
6. Що Дервіль позичав у Гобсека і для чого? (Гроші на купівлю адвокатської контори)
7. Хто є дружиною Дервіля? (Фанні Мальво)
8. Яку справу доручив граф де Ресто Гобсекові та Дервілю? (Передати його майно синові)
9. Що вразило Дервіля в помешканні Гобсека? (Багатство, що гнило.)
10. Кому заповів своє багатство Гобсек? (Дочці своєї небоги)
11. Про що думав в останні години Гобсек, що радив Дервілеві? (Як і де вигідніше продати товари, що були в його домі.)
12. Чому віконтеса де Гранльє віддавала перевагу під час обрання нареченого для Камілли? (Честі та родовитості)
V. Формування вмінь та навичок
1. Слово вчителя
Ім’я головного героя повісті Бальзака — Гобсек — не є випадковим. Воно означає те, що є сутністю героя — «живоглот», «глитай», «сухоглот», і розуміти це можна так: Гобсек поглинав, збирав золото, а золото поглинало його.
2. Пошуково-дослідницька робота в групах.
Спостереження над текстом та образом героя
(завдання на картках для груп у класі)
I група. Знаходить у тексті портрет Гобсека і відповідає на запитання:
♦ Яким постає перед читачем цей герой?
♦ Які кольори та відтінки використовує автор у змалюванні зо-
внішності героя? Чому?
♦ З чим порівнюється зовнішність Гобсека? Чому?
♦ Які деталі портрета героя є визначальними?
♦ Як такий опис характеризує героя, показує ставлення до нього
автора?
II група. Знаходить опис помешкання Гобсека, відповідає на запитання:
♦ На яких деталях помешкання зосереджується увага читача?
Чому?
♦ Чи можна за описом житла визначити рівень статків героя, його характер, ставлення до нього автора?
♦ Про що свідчить опис квартири Гобсека після того, як його не стало?
III група. Знаходить згадки у тексті про родинні взаємини і відповідає на запитання:
♦ Що ми знаємо про родину Гобсека?
♦ Чи має він родичів? Як до них ставиться?
♦ Як це його характеризує?
♦ Чому Гобсек заповідав своє багатство далекій родичці?
IV група. Знаходить у тексті рядки, що висвітлюють характер Гобсека, і відповідає на запитання:
♦ Як лихвар ставився до своїх клієнтів?
♦ У чому Гобсек знаходив задоволення?
♦ Як Гобсек ставився до більшості аристократів? Чому?
♦ Чому Гобсек інакше поставився до Дервіля й Фанні Мальво? Про що це свідчить?
♦ З чого видно, що в головному герої «співіснують двоє людей: скнара і філософ, створіння нице і створіння шляхетне»?
V група. Досліджує життєву філософію Гобсека і коментує висловлювання:
• «Що таке життя? Машина, яку приводять у рух гроші»;
• «Влада і втіха — хіба не основи нашого нового суспільного ладу?»;
• «Я досить багатий, щоб купувати людську совість»;
• «У золоті зосереджені всі сили людства»;
• «Найтривкіше марнославство — це наше “я”»;
• «Щастя або в сильних емоціях, які підточують наше життя, або в розмірених заняттях»;
• «Краще самому утискувати, ніж дозволяти, щоб тебе утискували інші»;
• «Я володію світом… а світ не має наді мною ані найменшої влади»;
• «Я читаю в серцях, від мене ніщо не сховається».
3. Презентація пошуково-дослідницької роботи у групах
4. Інтерактивна вправа «Коло ідей»
(узагальнення образу Гобсека)
Очікувані відповіді
• Образ суперечливий.
• Переважають негативні риси, особливо наприкінці життя.
• Не обділений почуттям справедливості, негативно ставиться до марнотратства, вад аристократії.
• Смішний у своїй жадібності.
• Романтично-загадковий.
5. Міні-диспут «Багатство, золото в житті героїв Бальзака і в нашому житті»
В е д у ч и й д и с п у т у. У життя героїв повісті «Гобсек» золото, багатство відіграють велику роль. Без них не можуть прожити графи й графині з вищого світу, не може відкрити свою контору адвокат Дервіль і залагодити свої справи навіть Фанні Мальво.
♦ То що ж тоді означає золото? Невже Гобсек має рацію, коли надає йому такого значення?
1 – й о п о н е н т. Так, без золота, значних коштів важко досягти успіху в суспільстві як у часи Бальзака, так, мабуть, і тепер, у наш час.
2 – й о п о н е н т. Ідеться про те, яку роль відіграє золото в житті людини. Якщо воно є самоціллю, то має згубний вплив, приводить особистість до деградації, як це трапилося із Гобсеком. Якщо ж кошти є засобом для досягнення успіху в якійсь корисній справі (і для самої людини, і для суспільства), то вони сприяють розвиткові особистості.
3 – й о п о н е н т. Коли немає особистого щастя, друзів, взаємності в коханні, то мало допомагають навіть значні кошти. Недаремно кажуть, що «й багаті теж плачуть» та ін.
В е д у ч и й д и с п у т у (підсумовує). Мабуть, у нашій суперечці істина знаходиться десь посередині: кожна людина повинна бути забезпеченою на такому рівні, щоб мала змогу гармонійно розвиватися. Саме ж багатство заради багатства користі не приносить.
VI. Домашнє завдання
Для всіх: скласти усний (або письмовий) твір за темою диспуту «Багатство, золото в житті героїв Бальзака і в нашому житті».
Індивідуальне: підготувати повідомлення про життя та творчість Гі де Мопассана.
VII. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
• Найбільше мені сподобалося (запам’яталося)…
• Я хотів (-ла) би з’ясувати…
• Гобсек — це…