Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст твору; розвивати навички роботи з текстом, його коментування, виокремлення головного та деталей, формувати вміння аргументувати свої твердження; виховувати позитивне ставлення до загальнолюдських моральних цінностей.
Оснащення: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
III. Оголошення теми й мети уроку
IV. Актуалізація опорних знань
Бесіда
♦ Схарактеризуйте Бальзака як письменника й людину.
♦ З’ясуйте структуру твору життя Бальзака — «Людської комедії».
♦ Розкажіть про зв’язки Бальзака з Україною.
V. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу
1. Слово вчителя
Повість «Гобсек» є складовою частиною «Людської комедії».Незважаючи на її невеликий обсяг, Бальзак надавав творові великого значення, про що свідчить хоча б непритаманна письменникові ретельність (надруковано три варіанти) у шліфуванні первинного тексту.
Повість «Гобсек» складається з трьох історій. Передусім, це історія оповідача, адвоката Дервіля, який допоміг віконтесі де Гранльє повернути свої статки, відібрані під час революції, і хоче прислужитися ще раз, посприявши Каміллі в її намірі вийти заміж за молодого графа де Ресто. Друга — і центральна — історія про старого лихваря Гобсека, з яким доля пов’язала Дервіля. Нарешті, це трагічна історія родини де Ресто. Графиня, віддавши всі гроші коханцеві Максиму де Траю, чинить злочин, щоб забезпечити своїх
молодших дітей, яким старий граф де Ресто не був батьком.
В образі головного героя Бальзак поєднав риси реалізму (детально описавши механізм позичання грошей, кількість відсотків) і романтизму (самотність і загадковість багатія — достеменно невідомо, хто він, звідки приїхав, де нажив свій величезний капітал; цей персонаж по-романтичному контрастний — «скнара і філософ, створіння нице і створіння шляхетне»).
2. Міні-диспут
♦ Чи згодні ви з тим, що за гроші можна купити совість?
♦ Наскільки наш час, наша мораль відрізняються від бальзаків-
ських?
3. Проблемні питання
У ч и т е л ь. Прокоментуйте наведені далі твердження Гобсека і зробіть висновки.
• «Щоб здійснити свої примхи, ми потребуємо часу, засобів і зусиль. Так от, у золоті все це є у зародку, і воно все дає у житті».
• «…Переконання і мораль — пусті слова. Непохитне тільки одне-єдине почуття, яким наділила нас природа: «інстинкт самозбереження», або «особистий інтерес»». З усіх земних благ є тільки одне, досить надійне, щоб людина прагнула його. Це…золото. У золоті втілено всі людські сили».
• «Нещастя навчить його [графа де Ресто] знати ціну грошам і людям, чоловікам і жінкам. Нехай поплаває по паризькому морю. А коли стане вправним лоцманом, ми дамо йому кора-бель».
• «Краще самому утискувати, ніж дозволяти, щоб тебе утискували інші».
Очікувані відповіді
• Гобсек — суперечлива людина.
• Гобсек — аморальна людина, одержима ідеєю влади над людьми.
• Гобсек має великий життєвий досвід, знає психологію людей, інколи чинить чесно та розумно.
VI. Закріплення набутих знань, умінь та навичок
Колективна робота
У ч и т е л ь. Поєднайте героїв з їх портретами.
VII. Домашнє завдання
Підготуватися до аналізування образу Гобсека.
VIIІ. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
• Для мене було новим…
• Я здивований (-на), що…
• Мені запам’яталося…