Мета: допомогти учням розкрити жіночі образи роману, з’ясувати їх роль у романі; розвивати навички аналізування персонажів епічного твору, висловлювання своїх оцінних суджень; уміння зіставляти явища літератури та життя; виховувати високі моральні якості, естетичні смаки.
Оснащення: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
У ч и т е л ь. Кохання — одна з «вічних» тем у літературі. Колізії роману Стендаля «Червоне і чорне» також багато в чому засновані на цій темі. Сьогодні наша розмова — про прекрасну стать, про тих, кого кохав головний герой твору і хто кохав його.
III. Оголошення теми й мети уроку
IV. Формування вмінь та навичок
1. Виконання завдань пошуково-дослідницького характеру
У ч и т е л ь. Схарактеризуйте перебіг почуттів Жульєна до пані Реналь та Матильди де Ла-Моль.
Очікувані відповіді
• Жульєн → вдячність → закоханість → страх → ненависть → кохання ← пані де Реналь.
• Жульєн → цікавість → самовдоволення → симпатія → азарт →гордість → егоїстична пиха ← Матильда де Ла-Моль.
Примітка. Можливі й інші визначення.
2. Заповнення «анкети» стендалівських героїнь
3. Робота в групах
1) Складання усного твору «Проблема вибору пані де Реналь у романі Стендаля «Червоне і чорне»»
Орієнтовний зразок
Для пані де Реналь найважчою проблемою є вибір між пристрастю, з одного боку, та її обов’язком дружини, матері, християнки, з іншого. Тобто між «природною людиною», як і в Сореля, та «цивілізацією». Закохавшись у Жульєна, вона почувається злочинницею, яка порушує загальноприйняті норми моралі, тому стримує почуття; свою пристрасть визначає як «жахливе наслання». Її душа прагне щастя.
Жінка часто впадає в крайнощі. Коли захворів її син, вона сприймає це як Боже покарання за подружню зраду.
Щойно дитина одужала, пані де Реналь підробляє анонімні листи, щоб захистити своє із Жульєном кохання. Мабуть, у таку хвилину каяття вона з намови духовника й відсилає маркізові де Ла-Моль відгук про поведінку Сореля, що відіграє в його долі фатальну роль.
Як і Жульєн Сорель, пані де Реналь знаходить рівновагу лише тоді, коли починає жити відповідно до своїх почуттів і прагнення щастя. Для неї вже не існують обов’язок перед чоловіком і моральний осуд. Вочевидь, така щира поведінка, «природне життя» є для автора ідеалом.
2) Складання усного твору «Справжнє кохання героя і симпатія автора — провінційна пані чи паризька красуня?»
Орієнтовний зразок
У Матильди де Ла-Моль, дочки маркіза, є багато спільного з Жульєном. Вона, як і Сорель, скептично ставиться до сучасності, вважаючи, що все найкраще в історії вже сталося. Панна де Ла-Моль інстинктивно шукає навколо себе таких сильних людей, як її родич Боніфас де Ла-Моль епохи Маргарити Наваррської, і не знаходить їх. І вона віддає серце синові теслі, який вирізняється з її оточення розумом, енергією та походженням із низького стану, з якого він піднявся завдяки якостям свого характеру та здібностям. Свідчен-
ням її сили й сміливості є те, що вона першою зізнається юнакові в коханні. Цим вона кидає виклик ще й своєму суспільному станові.
Незважаючи на духовну близькість Матильди і Жульєна (та й самого автора!), жіночим ідеалом у романі є не вона, а пані де Реналь. Матильда не поводитиметься просто як жінка, вона завжди залишатиметься дочкою маркіза зі звичками нещирості, гри, позування. Мабуть, у цьому полягає її трагедія, вона не здатна поступатися власною гордістю. Пані де Реналь не така вишукана, розумна, дотепна, як суперниця, але має перевагу над нею, значно важливішу,— уміє самовіддано кохати.
4. Аналітичне коментування
У ч и т е л ь. Прокоментуйте висловлювання Стендаля про кохання, знайдіть перегук цих думок із романом «Червоне і чорне»:
• «Любов! У яких тільки божевіллях не змушуєш ти нас відчувати радість»;
• «Кохання схоже на лихоманку, воно народжується і згасає без найменшої участі волі»;
• «…У коханні ми насолоджуємося лише ілюзією, породженою нами самими…».
Доведіть або спростуйте думку літературознавця про жіночі характери у Стендаля: «Характерними рисами жіночих образів є потяг до героїчного, самовідданість у коханні, здатність жити пристрастями, обстоювати свої почуття та йти проти умовностей середовища».
V. Домашнє завдання
Схарактеризувати жіночі образи роману, визначити їх роль у долі Жульєна та втіленні авторського задуму.
VI. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
• Жіночі образи Луїзи де Реналь та Матильди де Ла-Моль мають у романі особливе навантаження. Не випадково вони подаються у протиставленні. Героїні немовби уособлюють боротьбу двох сил у душі Жульєна. З цією думкою я…