Мета: продовжити вивчення роману «Герой нашого часу»; охарактеризувати образ Максима Максимовича, пояснити доцільність його введення у твір; учити учнів вирізняти в художньому творі епізоди, важливі для характеристики героїв, учити робити узагальнення; розвивати критичне мислення, гуманізм і толерантне ставлення до оточуючих.
Обладнання: гроно на тему «Максим Максимович», сенкани.
Тип уроку: урок-дослідження.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання
Перевіряється і тлумачиться заповнена вдома таблиця Елвермана «Чи здатний Печорін на велике кохання?»
2. Бесіда
· Яку роль відіграє в житті Печоріна Максим Максимович?
· Як автор ставиться до Максима Максимовича?
· Як Максим Максимович пояснює небажання Печоріна залишитись (повість «Максим Максимович»)?
· Чи хотів Печорін образити Максима Максимовича? Чи байдуже він ставиться до штабс-капітана?
ІІ. Робота над темою уроку
1. Виступи учнів з характеристикою образу Максима Максимовича — за випереджувальним домашнім завданням, з використанням цитат
Максим Максимович — цільна та безпосередня натура, не «печорінського» типу. У нього «чудесна душа, золоте серце». Белу він любив як рідну дочку, по-родинному ставився до Печоріна. «Розумовий кругозір Максима Максимовича дуже обмежений, але причина цієї обмеженості не в його натурі, а в його розвитку»,— говорить Бєлінський.
Спільна з Печоріним служба у фортеці — виняткова подія в житті Максима Максимовича. Усе життя він служить далеко від культурних центрів, це «старе немовля, добре, миле, людяне, недосвідчене у всьому, що виходило за тісний кругозір його поняття та досвіду». Максим Максимович, який на дійсній службі не знає нудьги, багато особливостей Печоріна називає«дивними» і готовий пояснити його душевну невдоволеність «модою». Сам Максим Максимович відрізняється від Печоріна добротою і терпимістю до людей. Цю рису Лермонтов уважав визначальною і властивою російському характеру: «Мене мимоволі вразила здатність росіянина пристосовуватись до звичаїв тих народів, серед яких йому трапляється жити; не знаю, варта осуду чи похвали ця властивість розуму, але вона доводить неймовірну його гнучкість і наявність того ясного здорового глузду, що прощає зло скрізь, де бачить його необхідність чи неможливість його знищення».
Максим Максимович не втручається в почуття Печоріна, проте готовий по-лицарськи захищати високі моральні принципи. До Печоріна він прикипів усією душею. Цей образ не менш типовий, ніж Онєгін, Ленський та інші. Критик Бєлінський звертається до читачів: «Чи не правда, ви так звиклись з ним, так полюбили його, що ніколи вже не забудете його, а якщо зустрінете під грубою зовнішністю, під корою згрубілості від важкого та бідного життя — гаряче серце, під простою, міщанською мовою — теплоту душі, то напевно скажете: «Це Максим Максимович». І дай вам бог побільше зустріти на шляху вашого життя Максимів Максимовичів!».
2. Слово вчителя
Значення образу Максима Максимовича у творі
— У романі постійно лунає голос автора, який оцінює вчинки, думки та почуття свого героя. Він настроює читача на активне ставлення до Печоріна; читач повинен скласти власну думку про героя. Роль автора — допомогти йому в цьому. Для цього Лермонтов користується різними прийомами непрямої характеристики. У повісті «Бела» ми бачимо Печоріна очима Максима Максимовича; у повісті «Максим Максимович» про нього розповідає автор. Досить вагомим є також прийом зіставлення різних характерів та поглядів на людину і світ. На відміну від Печоріна, Максим Максимович задоволений тим, що має, дивиться на світ з точки зору прагматика та реаліста.
ІІІ. Рефлексія
1. Гронування та тему «Максим Максимович» (див. додаток)
2. Написання сенканів на теми «Доброта», «Сподівання», «Природність»
1) Доброта,
Безмежна, щира,
Зцілює, зігріває, підтримує,
Прояв душі, здатний відродити,
Ілюзія.
2) Сподівання,
Обнадієні, марні,
Народжуються, ведуть, тануть,
Поки сподіваєшся, продовжуєш жити,
Тепло.
3) Природність,
Справжня, земна,
Зачаровує, обеззброює, вабить,
Людина є часткою природи,
Надійність.
V. Домашнє завдання
Випереджувальне завдання: підготувати повідомлення про особливості художнього часу, образу автора та картини природи в романі М. Лермонтова «Герой нашого часу»; повторити відомості про романтизм і реалізм; повторити вивчене за темою «Життя та творчість М. Лермонтова».