Мета: розвивати усне та писемне зв’язне мовлення, творчі здібності учнів; повторити вивчений матеріал; учити писати твори-листи до літературних героїв або письменників.
Обладнання: аркуші із завданнями для проведення «Каруселі».
Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення.
Кожна епоха породжує свого героя.
Корейське прислів’я
Людина є таїна. Її треба розгадати,
і якщо будеш її розгадувати все життя,
не кажи, що згаяв час; я займаюся цією
таїною, бо ж хочу бути людиною.
Ф. Достоєвський
Хід уроку
І. Узагальнення та систематизація знань
1. «Карусель». Робота в 5 групах
Запитання для «Каруселі»
1) Чи може для вас особисто внутрішній світ Байрона правити за ідеал (зразок) інтенсивності і насиченості духовного життя? Що ви приймаєте в його внутрішньому світі, що вам здається надмірним? Чому?
2) Охарактеризуйте ліричного героя Байрона на прикладі одного з віршів. У чому виявляється свобода ліричного самовираження поета?
3) Якого нового значення надає Байрон у вірші «Прометей» слову «титан»? Які риси характеру героя поет оспівує? У чому Прометей Байрона споріднений із самим Байроном?
4) Як настрій «світової скорботи» в поезії Байрона відповідав історичній реальності початку ХІХ ст.?
5) Якими джерелами користувались Байрон і Гюго під час написання творів про гетьмана Мазепу? Чому їх зацікавила постать українського гетьмана? Чим, крім назви, схожі їхні поеми і чим вони відрізняються?
Примітка. Беручи до уваги складність запитань, час для роботи над кожним запитанням збільшується.
2. Лист до літературного героя або автора (робота в парах)
II. Мотивація навчальної діяльності
У ч и т е л ь. «Кожна епоха породжує свого героя». Так стверджує корейське прислів’я. А Ф. Достоєвський сказав: «Людина є таїна. Її треба розгадати, і якщо будеш її розгадувати все життя, не кажи, що згаяв час; я займаюся цією таїною, бо ж хочу бути людиною». Таїна людського життя є дійсно незбагненною. Напевно, її намагатимуться розгадати ще не одне століття. На попередніх уроках ми знайомились із поглядами Байрона на людину та її призначення. Ф. Достоєвський про нього сказав: «Байронізм хоч і був короткочасним, але великим, святим і необхідним явищем у житті європейського людства, та мало й не всього людства. Байронізм з’явився у хвилину жахливої нудьги людей, розчарування, майже відчаю… Старі кумири лежали розбиті. У цю хвилину й явився великий та могутній геній, пристрасний поет. У його звуках лунала тодішня нудьга людства…»
ІІІ. Рефлексія
Підбиття підсумків. «Мікрофон»
IV. Домашнє завдання
Підготувати повідомлення про життя та творчість Адама Міцкевича; для учня-«історика» — підготувати повідомлення про ситуацію в Європі, насамперед у Польщі, першої половини ХІХ ст.