Мета: познайомити учнів з життям та творчістю Рудакі, на практиці перевірити знання, здобуті самостійно; розвивати навички самостійної роботи з поетичним текстом; виховувати любов до поезії.
Обладнання: роздруковані тексти, ілюстрації, літературознавчі довідники.
Зміст уроку
І. Актуалізація опорних знань.
ІІ. Вступне слово вчителя про місце східної літератури у розвитку світового мистецтваСередньовіччя. Інформація-довідка:
Бейт (араб.) — дворядкова строфа, яка містить закінчену думку.
Газель (від араб, газаль — ліричний вірш). Складається з кількох дворядкових строф-бейтів. Зміст Г., як правило, — оспівування коханої жінки, спогад про молодість.
Рубаї — одна з найбільш складних жанрових форм персько-таджицької поезії. Обсяг їх — 44 рядки, в яких три римуються: 1-й, 2-й, 4-й. Іноді можуть мати риму й усі чотири. Співаються один за одним, розмежовуються паузами (як куплети).
IIІ. Вивчення нового матеріалу
- Розповідь вчителя «Життя та творчість Рудакі.»
Ми познайомились з визначеннями жанрів персько-таджицької поезії такими як рубаї, газелі, касиди, маснаві, бейти.
Започаткувались вони у IX ст., а блискучого розвитку набули в творчості Абу Абдалла Джафара сина Мухамма-да — так значився в одному з стародавніх джерел Рудакі (бл. 860—641 р).
Народився поет у невеличкому гірському селищі поблизу Самарканда. Ставши поетом, він обирає собі за псевдонім не гучне ім’я покровителя-царя, а назву маленького селища Рудак, що нагадувало йому про батьківщину.
За легендою, хлопчик народився сліпим, але дуже талановитим. Він мав здібності до музики (абсолютний слух) і поезії, чудову пам’ять. У 8 років знав напам’ять майжевесь Коран, чим викликав захоплення односельців. Розповідають, що один із мандрівних музикантів Бахтіяр, милуючись дзвінким голосом хлопчика,, навчив його грати на цанзі (лютні), але відомих пісень було мало, потрібно було писати вірші, виконувати їх у супроводі музичного інструменту.
Слава про юного співця досягла й Бухари. Його запрошують «на знайомство», і він залишається придворним поетом | радником.
Життя Рудакі змінюється. До нього тягнеться молодь, бо, по-перше, це освічена й добра людина, по-друге, він дійсно Поет. Рудакі чудово володіє арабською мовою, але пропагує рідну мову — фарсі.
Та пошана й багатство не принесли йому спокою душі. Через деякий час він потрапляє в немилість. Є версія, що поет не народився сліпим, а був осліплений, можливо, сином Насира II за те, що перейшов на сторону учасників бухарського заколоту проти тирани. Його вигнали з палацу.
Таке траплялось не з одним іранським поетом. Колись ця трагедія торкнулася й іншого поета — Фірдоусі, який у сатиричному посланні підняв тему конфлікту між митцем і владарем. Ця тема стала провідною в класичній поезії. Помер Рудакі на батьківщині, в рідному краї.
Із 300 000 (за іншими версіями — 1 300 000) двовіршів, що йому приписують, до нас дійшли лише окремі вірші та фрагменти, котрі можна згрупувати за такими основними темами: філософська, пейзажна, інтимна лірика. (Учитель читає декілька зразків поезії Рудакі, коментує їх), Зараз ви ближче познайомитесь з творчістю Рудакі, побудете сам-на-сам з його віршами. Уважно перечитайте зміст карток і виконайте завдання.
- Завдання до самостійного читання (у кожного учня є текстова роздруківка або можна використати матеріал підручника).
Вказати № картки, звідки наведено приклад:
а) бейт;
6) газель;
в) навести приклади філософської, інтимної чи пейзажної лірики.
г) назвати вірш, у якому звучить протест проти соціальної несправедливості.
ґ) в якому вірші звучить гімн молодості, вічній красі?
- Перевірка самостійної роботи.
- Виразне читання поезій.
- «Вільне письмо»
Чим мене вразила поезія Рудакі?
ІV.Узагальнення знань
– Назвіть факти біографії Рудакі, які найбільше запам’ятались.
– Що таке бейти, рубаї, газелі?
– Чи можна вважати актуальними теми, які підіймає поет в своїх творах?
- Коло думок
– Що б ви сказали Рудакі, коли б зустрілись з ним?
V. Підсумок уроку
Ви познайомились з творами Рудакі в перекладах В. Мисика (укр.) та С. Ліпкіна (рос.),Ці вірші були написані народною мовою, таким чином Рудакі пропагував і поширював її, і тому саме він – є родоначальником персько-таджицької літератури.
До нас дійшли уривки семи дидактичних (повчальних) поем-маснаві, відомі назви двох із них «Сонцеворот» — поетичний варіант «Сіндбад-наме», твору про жіночу хитрість, та «Каміла і Дімна» — поетичний переклад однойменного пехлевійського твору, що зберігся арабською мовою. Ця поема налічувала 12 000 бейтів. Довгі роки з неї відомий був лише один:
Того, хто все життя прожив, а тями не набрався, Ніякий вчитель не навчить, хоч як би не старався.
Сучасні дослідники знаходять нові перлини в творчій спадщині Рудакі (вже близько 120 бейтів, тобто одна сота частина поеми). Але й за цими уривками можна впізнати поета.
На практиці ви познайомились з темами його творчості, проблемами, які хвилювали автора.
Рудакі не був філософом, що пояснював світобудову, він був поетом, що відчував світ і мріяв про його вдосконалення.
Під впливом його поезії творила плеяда митців, що жили в двох тогочасних літературних осередках — середньоазіатському (Бухара і Самарканд) і хорасанському (Балх і Мерв).
Рудакі та його послідовники майже не звертались до релігійних мотивів, до містичних образів. У їхній поезії втілена народна мудрість, відчувається живе сприйняття природи, радість буття. Вона насичена свіжими образами, простими за формою, дотепними і глибоко змістовними.
V. Домашнє завдання
Прочитати статтю підручника. Написати твір-мініатюру за однією з бейт.