Мета: переказати зміст прочитаних розділів у вигляді розповіді про подвиги Дон Кіхота; продовжити читання роману; зробити попередні висновки про основні риси характеру Дон Кіхота; розвивати навички вдумливого читання; виховувати толерантність.
Обладнання: тексти роману, гравюри-ілюстрації Г. Доре до роману «Дон Кіхот».
Между доспехами и успехами
Дон Кихот выбирает доспехи.
Ф. Крівін
ХІД УРОКУ
I. Актуалізація опорних знань
1. «Що означають ці слова?»
Поясніть, що означали у житті Сервантеса або його героя Дон Кіхота ці слова.
Ідальго → … (соціальний статус автора і героя);
Аквавіва → … (кардинал, в якого служив Сервантес);
Родріго → … (рідний брат письменника, з яким він потрапив у полон);
в’язниця → … (місце, де була розпочата робота над романом «Дон Кіхот»);
Біблія → … (єдина книга, що поступається «Дон Кіхоту» за кількістю мов, якими була перекладена);
дві → … (частини має роман Сервантеса);
шістсот шістдесят → … (персонажів у романі);
Росінант → … (ім’я, яке дав Дон Кіхот своєму коню);
Дульсінея → … (так називає свою «обраницю» головний герой);
Кіхано → … (справжнє ім’я Дон Кіхота).
2. Розповідь про подвиги Дон Кіхота
Виразне читання вірша С. Маршака
ДОН КІХОТ
Пора в постель, но спать нам неохота.
Как хорошо читать по вечерам!
Мы в первый раз открыли Дон Кихота,
Блуждаем по долинам и горам.
Нас ветер обдает испанской пылью,
Мы слышим, как со скрипом в вышине
Ворочаются мельничные крылья
Над рыцарем, сидящим на коне.
Что будет дальше, знаем по картине:
Крылом дырявым мельница махнет,
И будет сбит в неравном поединке
В неё копье вонзивший Дон Кихот.
Но вот опять он скачет по дороге…
Кого он встретит, с кем затеет бой?
Последний рыцарь, тощий, длинноногий,
В наш первый путь ведет нас за собой.
И с этого торжественного мига
Навек мы покидаем отчий дом.
Ведут беседу двое: я и книга.
И целый мир неведомый кругом.
– Про який подвиг героя йдеться у вірші? (Бій із вітряками)
– Розкажіть про вчинки Дон Кіхота, які він вважав подвигами. Чи є вони такими насправді? Аргументуйте свою думку.
II розділ
Дон Кіхот виїжджає у путь, але нічого незвичайного з ним не трапляється. Лише надвечір він потрапляє до корчми, де його поява викликає здивування і сміх.
Дон Кіхот живе у своєму, вигаданому світі. Доведіть це, заповнивши таблицю.
Реальний світ | Уявний світ Дон Кіхота |
Корчма
гулящі молодчики свинопас корчмар тріска черствий хліб |
Замок
пишні дами карлик управитель замку форель пшенична булка |
III розділ
Прагнучи висвятитися на рицаря, Дон Кіхот усю ніч стереже свої риштунки на жолобі біля колодязя. Спроби погоничів напоїти своїх мулів були сприйняти ним як образа, і почалася бійка. Корчмар, аби запобігти новим жертвам, висвячує героя на рицаря.
— У чому пародійність цього висвячення? (Корчмар читав не молитву, а щось бурмотів за видатковою книгою, відпустив «рицареві» потиличника, допомагали йому молодчики. Взагалі ніхто з учасників «церемонії» достеменно не знав, як вона повинна відбу-
ватися.)
IV розділ
Дон Кіхот заступається за пастуха Андреса, якого тяжко карає його господар. Андрес страшенно вдячний Дон Кіхотові, але як тільки той залишає господаря і пастуха, все знову стає так, як і було. Довірливий рицар вважав, що чесного слова господаря буде досить. Проте він помилявся.
V розділ
Потрапивши додому, Дон Кіхот розповідає про боротьбу з десятьма велетнями. Насправді ж рицар, зустрівши торговців, почав вимагати від них засвідчення, що найпрекраснішою жінкою на землі є Дульсінея Тобоська. Закінчилося все побиттям Дон Кіхота, який так і не зрозумів недоречності своїх вимог.
II. Вивчення нового матеріалу
Читання VI розділу
Проблемне запитання
– Чому герої роману — священик та цирульник — спалюють книжки Дон Кіхота? Чи не варварство це? (Спалювати книжки — неприпустимо, але герої роману пояснюють собі, що роблять це заради Дон Кіхота, який зовсім з’їхав із глузду. Герої уважно передивляються всі книжки і залишають ті, які справді мають художню цінність.)
Читання VII розділу.
– Що вплинуло на рішення Санчо Панси супроводжувати Дон Кіхота? (Бажання стати губернатором острова.)
– Що незвичайного було у цьому зброєносцеві? (Він подорожував верхи на віслюку.)
Читання VIII розділу.
– Чому Дон Кіхот вирішив битися з вітряками? (Вважав їх за велетнів.)
– Що радить йому Санчо Панса? (Радить отямитися і не плутати вітряки з велетнями.)
III. Підсумки уроку
– Які риси виявляє Дон Кіхот під час своїх подорожей? (Сміливість, справедливість, необережність, відірваність від реального життя...)
– Поясніть думку Ф. Крівіна щодо головного героя роману Сервантеса (за мініатюрою «Доспехи Дон Кихота»). «Между доспехами и успехами Дон Кихот выбирает доспехи.
Другие выбирают успехи, потому что мода на доспехи давно прошла. Мода на доспехи обычно либо прошла, либо ещё не пришла. А на успехи — всегда сохраняется».
(Дон Кіхот обирає обладунки, а не успіхи через те, що для нього головне — дія, а не результат. Мода на обладунки не зберігається, тому що бути діяльним та боротися за справедливість важко та небезпечно. Набагато легше прагнути лише успіхів.)
IV. Домашнє завдання
Прочитати XI, XII, XIII, XIX, XXII розділи I частини роману «Дон Кіхот».