Мета: поглибити знання про творчість провансальських трубадурів; ознайомити із поезією Бертрана де Борна, продовживши роботу над виразним читанням поетичного твору; вдосконалювати навички аналізу художнього тексту; розвивати пізнавальну активність учнів; виховувати прагнення висловлювати власну думку.
Обладнання: тексти поезії Бертрана де Борна, кросворд.
ХІД УРОКУ
I. Актуалізація опорних знань
Розгадування кросворда
1. Пісня політичної або суспільної тематики, що містить виступи поета супроти його ворогів. (Сирвента)
2. Середньовічні поети у Німеччині. (Мінезингери)
3. Середньовічні поети у північній Франції. (Трувери)
4. Література, що значною мірою вплинула на творчість провансальських трубадурів. (Арабська)
5. Ліричний жанр середньовічної поезії трубадурів з вишуканою й складною побудовою строфи, що оспівував лицарське кохання. (Канцона)
6. Один із найвідоміших поетів-трубадурів. (Рюдель)
7. Ліричний жанр, що зображує зустріч рицаря з пастушкою та їх суперечку. (Пасторела)
II. Мотивація навчальної діяльності
— Великий поет, що жив на межі Середньовіччя та Відродження, Данте Аліґ’єрі, у своїй «Божественній комедії» описав Пекло, Чистилище та Рай. Серед багатьох грішників у Пеклі приймав муки… хто б ви думали?
Поет-трубадур, Бертран де Борн. За що ж, на думку Данте, поет і рицар повинен був опинитися у Пеклі? Спробуємо з’ясувати це сьогодні на уроці.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Виступ учня із повідомленням про життя Бертрана де Борна
Бертран де Борн (1140–1215 рр.) — сеньйор, що уславився своїми сирвентами. Провідний мотив пісень поета — любов до війни, до якої він постійно закликає королів та баронів. Війни, в рицарському розумінні, і є істинною «любов’ю» Бертрана. Але якщо війна є неминучою, то вона повинна бути «чесною грою», і тоді справжній чоловік знаходить справжню радість у битві. Поезії Бертрана де Борна написані з гумором та іронією.
2. Читання сирвенти Бертрана де Борна
СИРВЕНТА
Люблю травневий світлий час
І ніжні квіти весняні,
Люблю, коли чарують нас
Пташині радісні пісні,
І тішусь я красою
Рясних наметів і шатрів,
Розкиданих серед лугів,
Де гасла ждуть до бою
Ряди уславлених полків,
І вершників, і скакунів.
Люблю я бачить, як погнав
Юрбу озброєний загін,
Як мчать отари серед трав,
А військо лине навздогін.
І видно над рікою,
Як замок між гірських горбів
Обложений з усіх боків
І темною габою
Шеренги мерехтять бійців,
Що виглядають між ровів.
До серця рицар той мені,
Що, першим кинувшись у бій,
Летить безстрашно на коні,
Запалює загін весь свій
Відвагою п’янкою.
Ось бій шалений закипів,
І мчить боєць серед полів,
Рискує головою,—
Складу тому свій кращий спів,
Хто йде вперед на ворогів!
Тріщать шоломи і щити
Від палиць і мечів дзвінких.
Рідіють воїнів ряди,
Не стримать коней бойових
Уздечкою тугою.
Хто честь свою не поганьбив,
Той сповнений під час боїв
Турботою одною —
Щоб якнайбільш стинать голів.
Хоробрих надихає гнів!
Це дороге життя мені,
І не люблю я пить і спать.
Люблю гук сурем на війні
І ржання коней пізнавать
З атакою новою;
Мене сп’яняє блиск мечів,
Як вороги із-за скарбів
Воюють між собою,
Приємно бачить між мерців
Шмати подертих прапорів.
Барони! Жить війною
Нам краще, ніж на схилі днів
Закладом селищ і ланів.
Мій Папіоль, з тобою
Я передам без зайвих слів,
Щоб Так-і-ні у бій нас вів.
(Переклад М. Терещенка)
– Що любить ліричний герой цієї поезії? Знайдіть цитати. (Люблю…тішусь… до серця… мене сп’яняє… приємно бачить… Ліричний герой —воїн, і понад усе він любить воювати.)
– Чому початок вірша (люблю травневий світлий час…) та його продовження дивують читача? (Початок вірша є характерним для любовних поезій, а не для войовничої сирвенти. Використання подібного заспіву свідчить про те, що для Бертрана битва — те саме, що для інших — кохання.)
– В яких рядках висловлюється ідея поезії? («Барони! Жить війною Нам краще, ніж на схилі днів Закладом селищ і ланів».)
– Доведіть, що прочитаний вірш — сирвента.
IV. Підсумки уроку
– Як ви гадаєте, за які гріхи Бертран де Борн «потрапив» до Пекла у творі Данте? (Бертран де Борн відзначався войовничим характером, закликав феодалів до битв та міжусобиць. За легендою, він відіграв вирішальну роль у політичних подіях свого часу і був причетним до кривавої міжусобиці, що тривала у французьких володіннях англійської королівської сім’ї Плантагенетів.)
– Складіть ґроно на тему «Поезія трубадурів».
Наприклад
V. Домашнє завдання
Порівняйте різні переклади сирвенти Б. де Борна.
Індивідуальне завдання. Підготувати виконання «Гімну студентів» (можна 1 куплет).