Мета: проаналізувати прочитані уривки з поеми Овідія; простежити в них мотив перетворення, провести літературні паралелі; розвивати уміння учнів висловлювати свою думку; виховувати прагнення до самовираження, високі моральні якості.
Обладнання: тексти уривків поеми Овідія.
ХІД УРОКУ
I. Актуалізація опорних знань
Перетворення у міфах
Хто на кого перетворився?
Дафна → … (на лаврове дерево)
Самозакоханий юнак → … (на нарцис)
Зевс → … (на золотий дощ, бика)
Арахна → … (на павука)
Іо → … (на телицю)
Молоко Гери → … (на Молочний Шлях)
Краплі молока Гери → … (на білі лілеї)
Астрея → … (на сузір’я Діви)
II. Узагальнення й систематизація вивченого
1. Уривок «Потоп» (І, в. 253–312)
– Чому розпочався потоп? (Зевс хотів покарати людей.)
– Хто бере участь у покаранні людей? (Зевс, Нот — південний вітер, Іріда, Посейдон) Зачитайте, що робив кожен із них.
-Що вас найбільше вразило в картині потопу? Перекажіть цей епізод.
– Художники подають на розгляд ілюстрації до уривка.
– Порівняйте міфологічне уявлення про потоп давніх греків та біблійний переказ про Всесвітній потоп.
Метаморфози | Біблія |
Карає Зевс
має помічників знищує усіх людей знищує тварин |
Карає Бог
обирає праведника — Ноя залишає тварин |
2. Уривок «Філемон і Бавкіда»
– Хто завітали у гості до Філемона та Бавкіди? (Юпітер та Меркурій)
– Чому інші селяни не впустили Юпітера та Меркурія? (Селяни не були гостинними.)
– Зачитайте епізод, коли Філемон та Бавкіда піклуються про гостей. (Від слів «Тут Філемон їх запрошує поруч сідать на ослоні» до слів «Поки не вдавсь до гостей та й під ноги до них не забився»)
– Про які риси характеру старого подружжя свідчить цей вчинок? (Гостинність, працьовитість, щедрість, повага до людей, здатність до самопожертви)
– Як боги довели свою вдячність стареньким? (Пожаліли їх і залишили їм життя, на відміну від інших селян.)
– Яке бажання висловили Філемон і Бавкіда? («Хочемо бути жерцями і храму святого глядіти; Та як у згоді дійшли до кінця свого віку земного, Дайте і вмерти одразу обом, щоб мені не прийшлося Бачить дружини в огні, та і їй щоб мене не ховати».)
– Яке перетворення відбулося з подружжям? (Вони перетворилися назелені дерева, які не розлучилися навіть після смерті.)
– Яку ідею хоче донести до читача Овідія? («Люди, шануйте богів, то й вам тоді шана довіки»)
– Кого сьогодні називають Філемоном і Бавкідою? (Нерозлучне подружжя, що провело усе життя в мирі та злагоді.)
III. Висновки
1) Що поєднує уривки «Потоп» та «Філемон і Бавкіда»? (Боги карають грішних людей та жаліють тих, хто їх шанує.)
2) Які перетворення вам знайомі за поемою Овдія? (Перетворення людей та всього на землі «Чотири покоління людей»; світу землі — на світ води — «Потоп»; праведного-подружжя — на прекрасні дерева — «Філемон і Бавкіда».)
3) Складіть сенкан на тему «Метаморфози»
Наприклад:
Метаморфози.
Несподівані, дивні.
Карають, рятують, допомагають.
Пояснюють походження світу.
Нове життя.
4) Підсумок уроку
Запишіть на лінії часу імена давньоримських поетів.
IV. Домашнє завдання
Підготуватися до тематичної атестації № 3, написати відгук за поемою Овідія «Метаморфози».
– Мета відгуку — передати свої враження від прочитаного, наголосити на впливі твору на почуття (які переживання, емоції викликав) та на інтелект (сприяв яким роздумам, над чим змусив замислитися).
– Не замінюйте відгук переказом прочитаної книги. Головне — це те, що ви відкрили та над чим ви розмірковували під час читання книги або одразу після нього.
– Пояснюйте свої почуття та ставлення до героїв, аргументуйте загальне враження від твору.