Овідій «Метаморфози» («Потоп», «Філемон та Бавкіда»)

Мета: проаналізувати прочитані уривки з поеми Овідія; простежити в них мотив перетворення, провести літературні паралелі; розвивати уміння учнів висловлювати свою думку; виховувати прагнення до самовираження, високі моральні якості.

Обладнання: тексти уривків поеми Овідія.

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань

Перетворення у міфах

Хто на кого перетворився?

Дафна → … (на лаврове дерево)

Самозакоханий юнак → … (на нарцис)

Зевс → … (на золотий дощ, бика)

Арахна → … (на павука)

Іо → … (на телицю)

Молоко Гери → … (на Молочний Шлях)

Краплі молока Гери → … (на білі лілеї)

Астрея → … (на сузір’я Діви)

II. Узагальнення й систематизація вивченого

1. Уривок «Потоп» (І, в. 253–312)

– Чому розпочався потоп? (Зевс хотів покарати людей.)

– Хто бере участь у покаранні людей? (Зевс, Нот — південний вітер, Іріда, Посейдон) Зачитайте, що робив кожен із них.

-Що вас найбільше вразило в картині потопу? Перекажіть цей епізод.

– Художники подають на розгляд ілюстрації до уривка.

– Порівняйте міфологічне уявлення про потоп давніх греків та біблійний переказ про Всесвітній потоп.

Метаморфози Біблія
Карає Зевс

має помічників

знищує усіх людей

знищує тварин

Карає Бог

обирає праведника — Ноя

залишає тварин

2. Уривок «Філемон і Бавкіда»

– Хто завітали у гості до Філемона та Бавкіди? (Юпітер та Меркурій)

– Чому інші селяни не впустили Юпітера та Меркурія? (Селяни не були гостинними.)

– Зачитайте епізод, коли Філемон та Бавкіда піклуються про гостей. (Від слів «Тут Філемон їх запрошує поруч сідать на ослоні» до слів «Поки не вдавсь до гостей та й під ноги до них не забився»)

– Про які риси характеру старого подружжя свідчить цей вчинок? (Гостинність, працьовитість, щедрість, повага до людей, здатність до самопожертви)

– Як боги довели свою вдячність стареньким? (Пожаліли їх і залишили їм життя, на відміну від інших селян.)

– Яке бажання висловили Філемон і Бавкіда? («Хочемо бути жерцями і храму святого глядіти; Та як у згоді дійшли до кінця свого віку земного, Дайте і вмерти одразу обом, щоб мені не прийшлося Бачить дружини в огні, та і їй щоб мене не ховати».)

– Яке перетворення відбулося з подружжям? (Вони перетворилися назелені дерева, які не розлучилися навіть після смерті.)

– Яку ідею хоче донести до читача Овідія? («Люди, шануйте богів, то й вам тоді шана довіки»)

– Кого сьогодні називають Філемоном і Бавкідою? (Нерозлучне подружжя, що провело усе життя в мирі та злагоді.)

III. Висновки

1) Що поєднує уривки «Потоп» та «Філемон і Бавкіда»? (Боги карають грішних людей та жаліють тих, хто їх шанує.)

2) Які перетворення вам знайомі за поемою Овдія? (Перетворення людей та всього на землі «Чотири покоління людей»; світу землі — на світ води — «Потоп»; праведного-подружжя — на прекрасні дерева — «Філемон і Бавкіда».)

3) Складіть сенкан на тему «Метаморфози»

Наприклад:

Метаморфози.

Несподівані, дивні.

Карають, рятують, допомагають.

Пояснюють походження світу.

Нове життя.

4) Підсумок уроку

Запишіть на лінії часу імена давньоримських поетів.

IV. Домашнє завдання

Підготуватися до тематичної атестації № 3, написати відгук за поемою Овідія «Метаморфози».

– Мета відгуку — передати свої враження від прочитаного, наголосити на впливі твору на почуття (які переживання, емоції викликав) та на інтелект (сприяв яким роздумам, над чим змусив замислитися).

– Не замінюйте відгук переказом прочитаної книги. Головне — це те, що ви відкрили та над чим ви розмірковували під час читання книги або одразу після нього.

– Пояснюйте свої почуття та ставлення до героїв, аргументуйте загальне враження від твору.



Залишити коментар


шість − = 3