Творче наслідування Вергілієм поем Гомера «Іліада» та «Одіссея»

Мета: продовжити роботу над виразним читанням уривків із поеми «Енеїда»; знаходити приклади спільних елементів у поемах Вергілія та Гомера, вчити переказувати уривки з художнього твору; розвивати уміння вдумливо, уважно читати; виховувати повагу до доблесті, патріотичного служіння державі.

Обладнання: учнівські ілюстрації до поеми «Енеїда»; тексти уривків поем Вергілія та Гомера.

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

1. Стислий переказ уривка з «Енеїди»: «Пророцтво Анхіза в Аїді про майбутню славу Риму»

2. Знаходження ключових фраз в уривку «Пророцтво Анхіза», що стосуються:

– мети розповіді героя: «Хочу уже давно тобі показати наочно Рід твій майбутній і славних нащадків твоїх полічити…» «Все я тобі покажу, й прочитаєш ти власную долю…»

– способу життя римлян: «Ти ж пам’ятай, громадянине римський, як правити світом.

Будуть мистецтва твої: у мирі тримати народи, Милувать щирих підданців і вкрай довойовувать гордих».

3. Коментар учителя

— За одним із переказів, нащадком Енея була Рея Сільвія, або Ілія. Вона народила Ромула і Рема, але переслідувалася дядьком Амулієм, який прагнув убити і матір, і дітей. Марс урятував їх. Ромул та Рем були вигодувані посланою Марсом вовчицею, а виховав їх місцевий пастух. Згодом вони повернули владу своєму дідові Нумітору, а самі вирішили

заснувати нове місце. У цей час поміж ними виникла суперечка, і Ромул убив Рема. Ромул став першим царем у новозбудованому місті — Римі.

 

 II. Вивчення нового матеріалу

1. Слово вчителя

— Поема Вергілія «Енеїда» була задумана як римська «Іліада» та «Одіссея». Взірцем для автора були поеми Гомера, з яким поет нібито змагався. Перші 6 пісень «Енеїди» наслідують «Одіссею» Гомера. Вергілій розповідає в них про подорож і пригоди Енея дорогою до Італії. Друга частина поеми нагадує «Іліаду» Гомера: мова йде про битви,

у яких беруть участь герої.

2. Порівняння заспівів поем Гомера та Вергілія

Висновок. Заспіви в усіх трьох поемах виконують одну й ту саму функцію: повідомляють читачеві, про що піде мова у творі. Усі заспівипочинаються зі звернення до Музи, що повинна надихнути на оспівування подій, яким буде присвячена поема:

«Іліада»: «Гнів оспівай, о богине, Ахілла, сина Пелея».

«Одіссея»: «Музо, повідай мені про бувало мужа…»

«Енеїда»: «Музо, повідай мені, чим саме прогнівана тяжко…»

Далі йде стислий переказ подій поеми. Цікаво, як закінчуються заспіви:

«Іліада»: «Пошесть лиху він на військо наслав».

«Одіссея»: «Одіссей богорівний Гнаний весь час був, аж поки рідного краю дістався».

«Енеїда»: «Стільки страждання лягло на підвалини Римського роду!»

Останні слова, вочевидь, повинні були, за задумом авторів, підкреслити силу страждань та мук героїв, непересічність цих особистостей, що дозволила здолати усі перепони на їхньому шляху.

3. Робота над уривком «Щит Енея» (книга 8, вірші 626–731)

Літературні паралелі

– Назва уривка є досить красномовною. Яку літературну параллель можна провести? (Щит Ахілла, описаний в «Іліаді»)

– Пригадайте, що було зображено на щиті Ахілла? (Сцени мирного та воєнного життя)

Виразне читання уривку

Бесіда

– Хто викував щита Енеєві? (Вулкан — Гефест)

– Що зображено на щиті? («Там-бо, на тому щиті, прозираючи роки майбутні, Вирізьбив владар огню італійців майбутні пригоди, Римського роду тріумфи, Асканіїв рід знаменитий

І незліченні усі, послідовно проваджені війни».)

– Які з сюжетів, що зображені на щиті, вам відомі? (Ромул і Рем, вигодувані вовчицею;

гуси, що врятували Рим; Актійська битва; Антоній і Клеопатра та ін.)

– Як ви гадаєте, що відчував Еней, отримавши такого щита? (Радість, гордість за своїх нащадків; знання майбутнього надавало йому сили й наснаги.)

III. Узагальнення та систематизація вивченого

«Кола Вена»

 

Визначте, що об’єднує ці твори (на основі вивченого матеріалу).

1) Жанр: епічні поеми;

2) герой: один головний, здійснює подвиги заради Батьківщини;

5) функція заспіву;

3) сцени військових битв;

4) опис щита героїв;

6) сцени пригод і поневірянь героїв;

7) герої: циклоп Поліфем, Сцилла і Харібда.

Підсумки

«Енеїда» Вергілія, написана під враженням поем Гомера, значно вплинула на римську та європейську поезії, ставши для них у свою чергувзірцем для наслідування. Творчістю Вергілія захоплювався Данте й використав «Енеїду» у своїй «Божественній комедії». Поему Вергілія переробляли і пародіювали в різних європейських літературах, в тому числі і в українській: широко відома «Енеїда» І. П. Котляревського.

IV. Домашнє завдання

Порівняти «Енеїду» Вергілія та Котляревського.

Заключне слово вчителя.

ВЕРГІЛІЙ

Мужик із Мантуї, повільний і смаглявий,

З дитинства ніжного колисаний селом,

Звеличив кий і плуг, і мідний шолом,

І знісся до вершин нечуваної слави.

Бо крізь огонь і дим усобиці іржавий

Побачив кращий вік і проспівав псалом,

Як спочиває світ під цезарським орлом

У лагіднім ярмі безсмертної держави.

Той час минув — і Рим, і цезарів діла

Рука історії до трун поволокла,

Де сплять усіх часів ілюзії й корони.

Та він живе, і дзвін гучних його поем

Донині сниться нам риданнями Дідони,

Бряжчанням панцирів і сплесками трирем.

(М. Зеров)

Джерела:
1.Хорошилова А. В., Усі уроки зарубіжної літератури. 8 клас -.:Вид. Група “Основа”, 2008. – 368 с.: іл.-”12-річна школа”
2. Періодичні видання ВГ “Основа” “Зарубіжна література в школі”



Залишити коментар


× чотири = 12