Мета: ознайомити з біографічними відомостями про Анакреонта, вчити визначати особливості лірики поета; розвивати асоціативне мислення; виховувати оптимістичний, життєствердний погляд на світ.
Обладнання: тексти поезій Анакреонта.
Анакреонт — класичний поет давнини,
який оспівував кохання.
Ф. Енгельс
Анакреонт сладкоречив,
Сапфо сладкоречива.
Невідомий античний автор
ХІД УРОКУ
I. Актуалізація опорних знань
1. Створення асоціативного ґрона на тему «Сапфо»
Які асоціації виникають у вас, коли ви згадуєте ім’я Сапфо?
2. Перевірка домашнього завдання
Твір-мініатюра «Лист до Сапфо».
II. Мотивація навчальної діяльності
— Один з героїв відомого роману Л. Толстого «Анна Кареніна», Степан Аркадійович Облонський, зустрівши свого приятеля Олексія Вронського та помітивши особливий блиск в його очах після зустрічі з Анною, намагається пригадати рядки з відомої поезії:
Узнают коней ретивых по каким-то их таврам,
Я любовников счастливых узнаю по их глазам.
Який же вірш намагався пригадати Облонський?
Це переклад О. С. Пушкіна поезії невідомого автора, що писав у стилі Анакреонта. Такі наслідування були чисельними і здобули назву анакреонтики. А ось текст поезії, яку так напружено прагнув пригадати герой роману Толстого:
Узнают коней ретивых
По их выжженным таврам.
Узнаю парфян кичливых
По высоким клобукам1.
Я любовников счастливых
Узнаю по их глазам:
В них сияет пламень томный —
Наслаждений знак нескромный.
III. Вивчення нового матеріалу
1. «Знайомі незнайомці»
— Що ви знаєте про Анакреонта, які асоціації з ним пов’язуються?
(Дуже популярний співець кохання, мав наслідувачів, писав високохудожні твори — «Анакреонт сладкоречив» тощо.)
2. Слово вчителя
— Творчість Анакреонта належить до VI ст. до н. е. Народився поет на острові Теос у Малій Азії, жив при дворах правителів на острові Самос, в Афінах, Фесалії. Майже всі поезії Анакреонта життєрадісні, веселі. Головні теми віршів — кохання і вино, але вони викладаються не серйозно, як, наприклад, у Сапфо, а у вигляді дотепної, легкої гри. У своїх поезіях Анакреонт любить зображувати себе сивим, але життєрадісним старцем, великим шанувальником вина та любовних пригод.
Поезії Анакреонта невеликі за розміром, легкі та витончені. Від пізньої античності залишився збірник наслідувань Анакреонта, так звані «анакреонтичні поезії», які протягом тривалого часу вважалися справжніми творами давньогрецького поета і спричинили появу цілого напряму в європейській поезії — анакреонтики.
3. Читання та аналіз поезій Анакреонта
1) «Принеси води, юначе…»
Виразне читання поезії підготовленим учнем
* * *
Принеси води, юначе, і вина подай швиденько,
І вінки духмяні з квітів, щоб з Еротом поборотись.
Ну же, пиймо не як скіфи, що без пісні сидять тихо.
Не люблю я нудьгувати: на бенкеті з вином разом
Давай пісню, серцю милу.
Про Ерота, що пов’язки із пахучих носить квітів,
Пісню буду я співати: він, володар над богами,
Й людей також підкоряє.
(Переклад В. Маслюка)
Бесіда
– Що необхідно ліричному героєві для щастя? (Бенкет, вино, духмяні квіти, пісні, кохання)
– Якого бога вважає ліричний герой найголовнішим і чому? (Ерота — сина Афродіти, бога кохання, бо почуття любові, що підкоряє і людей, і богів, для нього — найважливіше в житті.)
– Порівняйте прочитаний вірш та поезію Анакреонта «Что же сухо в чаше дно?»
Что же сухо в чаше дно?
Наливай мне, мальчик резвый,
Только пьяное вино
Раствори водою трезвой.
Мы не скифы, не люблю,
Други, пьянствовать бесчинно:
Нет, за чашей я пою
Иль беседую невинно.
(Переклад О. С. Пушкіна)
(Греки розбавляли вино водою, тому ніколи не були п’яними, вони взагалі не шанували пияцтво.)
2) «Злотоволосий Ерот…»
Виразне читання поезії підготовленим учнем
* * *
Злотоволосий Ерот мене
Знову поцілив пурпурним м’ячем —
Дівчину в барвних сандалях тепер
Каже мені забавляти.
Лиш залишилося кляте дівча,—
З Лесбосу славного родом воно,—
Та й, осміявши мою сивину,
Іншому звабно моргає.
(Переклад А. Содомори)
Бесіда
– Яку картину ви уявляли під час читання поезії?
– Які образи використані у вірші? (Злотоволосий Ерот, пурпурний м’яч, дівчина в барвних сандалях)
– Які кольори переважають у вірші? (Золотий, пурпурний, різнобарвний — епітети.)
– Поясніть зміст поезії. (Ерот вкотре розпорядився долею героя: тепер він закохався в дівча родом із Лесбосу. Але дівчина через немолодий вік героя обрала іншого.)
– Сформулюйте ідею поезії. (Ерот вирішує долі богів та людей: він змушує їх закохуватись і нерідко безнадійно, приносить страждання навіть таким легковажним чоловікам, як сивий старий герой цієї поезії.)
4. Знайомство з анакреонтичною поезією
1) «Сумно жити не кохавши»
Виразне читання поезії учителем
* * *
Сумно жити не кохавши,
Сумно жити й покохавши,
Найсумніше ж від усього
Ошукатися в коханні.
Все Ерот під ноги топче —
Людську мудрість і звичаї,
Тільки срібло всі шанують.
Хай тому добра не буде,
Хто найперший прагнув срібла!
Через те братів не стало,
Через те й рідня не рідна,
Через те убивства, війни,
Та найбільше нас, коханців,
Через те усюди гине.
(Переклад Г. Кочура)
«Вільне письмо»
Бесіда
– Через що сумує ліричний герой? (Пусте людське життя без кохання, але зрада коханої людини ще гірша. Прагнення збагачення змушує людей зраджувати тих, кого вони люблять.)
– Визначте ідею поезії.
(Тільки срібло всі шанують.
Хай тому добра не буде,
Хто найперший прагнув срібла!)
2) «Дай мені Гомера ліру…»
Виразне читання поезії учнем
* * *
Дай мені Гомера ліру
Без струни, що зве до бою,
Принеси глибокий келих
І ті приписи, що кажуть,
Як з вином змішати воду.
Вип’ю трохи — й затанцюю,
І, забувши про повагу,
Струн торкнуся, заспіваю
Голосну застольну пісню.
Дай мені Гомера ліру
Без струни, що зве до бою.
(Переклад А. Содомори)
Бесіда
-Який головний образ поезії? (Ліра Гомера, в якій немає струни, що зведо бою.)
– Як ви розумієте це уточнення автора? (Ліричний герой хоче бути співцем, який є не гіршим від Гомера, але, на відміну від нього, головними темами творчості вважає кохання, веселощі, розваги. Автор не надає першочергового значення патріотичним, громадянським закликам, він не соромиться цього і відверто говорить про це у вірші.)
-Який художній засіб покладений в основу головного образу поезії? (Метафора)
– Порівняйте переклади А. Содомори та М. Ломоносова.
Мне петь было б о Трое,
О Кадме мне бы петь,
Да гусли мне в покое
Любовь велят звенеть.
А гусли со струнами
Вчера переменил
И славными делами
Алкида возносил;
Да гусли поневоле
Любовь мне петь велят,
О вас, герои, боле,
Прощайте, не хотят.
(Переклад М. В. Ломоносова)
IV. Узагальнення й систематизація вивченого
– Які основні теми і мотиви творчості Анакреонта?
– Що таке анакреонтика?
– Чи актуальні вірші Анакреонта в наш час?
– Прокоментуйте епіграф до уроку.
– Що поєднує Анакреонта і Сапфо, окрім майстерного використання художнього слова?
V. Домашнє завдання
Вивчити визначення анакреонтики, обрати будь-якій вірш античного автора для вивчення напам’ять, скласти партитуру цього вірша для виразного читання.
Джерела:
1.Хорошилова А. В., Усі уроки зарубіжної літератури. 8 клас -.:Вид. Група “Основа”, 2008. – 368 с.: іл.-”12-річна школа”
2. Періодичні видання ВГ “Основа” “Зарубіжна література в школі”