Мета: продовжити роботу над фразеологізмами міфологічного походження; ознайомити зфактами життя давньогрецького поета Гомера; з’ясувати, у чому полягає гомерівське питання; вчити працювати з опорними конспектами; розвивати увагу, уміння слухати, конспектувати; виховувати прагнення наслідувати зразки патріотизму, справедливості, мужності.
Обладнання: портрет Гомера, опорні конспекти № 2, № 3, зразки давньогрецького мистецтва. Греки творили своїх богів зі свого власного генія і своєї власної краси.
І. Бродський
ХІД УРОКУ
I. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання.
1. Опитування
-Що таке міф?
-Дайте визначення міфології.
-Чим було міфологічне світосприйняття у житті народів?
2. Зачитати 10 фразеологізмів міфологічного походження
1) Авгієві стайні — бруд; велике безладдя, занедбані справи.
2) Ахіллесова п’ята — слабке, вразливе місце в людини.
3) Ахіллесів щит — неперевершений мистецький твір.
4) Нитка Аріадни — спосіб, що допомагає розв’язати якесь важке питання, вийти зі скрутного становища.
5) Посіяти зуби дракона — породити ворожнечу, виплекати безліч страховищ.
6) Олімпійський спокій — незворушність, велична поведінка.
7) Танталові муки — страждання, яких зазнає людина через усвідомлення близькості бажаної мети та неможливості її досягти.
8) Бочка Данаїд — марна, нескінченна праця.
9) Скринька Пандори — осередок лиха, підступний дарунок.
10) Осідлати Пегаса — стати поетом.
II. Вивчення нового матеріалу
1. Слово вчителя
Особливості ідеалу людини, створеного давніми греками — Щоб краще зрозуміти давньогрецьку літературу, пояснити виникнення світових шедеврів у цій країні, потрібно дізнатися про особливості менталітету давніх греків, або еллінів.
Важко назвати в історії інший народ, який за такий короткий період часу дав би світові стільки чудових зразків досконалої краси і був настільки захоплений ідеями доблесті і свободи, як давні греки.
Життя Давньої Греції не було легким. Але греки були одним із найжиттєрадісніших та найжиттєлюбніших народів. Це був народ-трудівник, народ-борець, що приніс людству ідеї патріотизму і явив свту взірці громадянської доблесті. Це був народ-мудрець, який замислювався над будовою Всесвіту, розмірковував про те, що таке матерія і дух, простір і час, що таке добро і зло.
Давньогрецьке мистецтво виховувало у вільних громадянах героїв, воно було силою, що об’єднувала і зближувала людей. Греки вважали, що демократія може існувати лише тоді, коли громадяни матимуть такі найважливіші якості: справедливість, помірність, мужність та мудрість. Позбавлена цих рис, людина не може бути корисною державі. Честолюбство, лицемірство та лінькуватість вважалися пороками та головними ворогами демократії.
Достоїнством людини була любов до праці. Досить пригадати, що навіть боги у греків зайняті кожен своєю справою, вони повинні були трудитися. «Добре жити,— говорили елліни,— означає жити суспільним життям». Інтереси полісу були для громадянина важливіші за його власні інтереси. «Впевнені в тому, що щастя — в свободі, а свобода — у мужності сміливо дивитися в обличчя небезпеці»,— говорив Перікл, нагадуючи грекам, що вільна людина — це і громадянин, і солдат. Зрозуміло, що такі міркування були зумовлені необхідністю захищати поліс — свою батьківщину.
Ідеалом греків було гармонійне поєднання духовної і тілесної краси. Тому багато античних скульптур зображують людей і богів оголеними.Вміння володіти своїм тілом і духом було тим, що робило людину подібною до богів, бо й самі грецькі боги, непосидючі, діяльні, були схожі на греків.
2. Робота з ілюстративним матеріалом
— Розгляньте зображення статуй дискобола та Аполлона Бельведерського. Порівняйте їх.
(Відповіді учнів.)
Аполлон, бог-покровитель мистецтв, та простий дискобол, учасник Олімпійських ігор, дуже схожі між собою. Як і більшість античних скульптур, вони майже не мають одягу, демонструючи в такий спосіб міцну статуру свого тіла. Правильні риси обличчя, курчаве волосся — і жодного сумніву у досконалості власної краси. І що цікаво: бог і людина надзвичайно схожі між собою! Це ще один доказ на користь думки, що давні греки створювали своїх богів «за образом і власною подобою», тому, мабуть, і не відчували страху перед ними.
«Греки творили богів із свого власного генія і своєї власної краси»,— вважав І. Бродський.
3. Слово вчителя
— Гомер — знаменитий поет, батько грецької поезії. Жив він приблизно у VIII ст. до н. е. Ім’я його означає «сліпий», тож Гомера уявляли мандрівним сліпим співцем, аедом, що грав на кіфарі (музичному інструменті, подібному до ліри) і першим став складати замість коротких пісень героїчні поеми-епопеї — великі за обсягом епічні твори про героїчні
подвиги та пригоди.
Слава його була настільки великою, що сім грецьких міст (Смірна, Родос, Колофон, Саламін, Хіос, Аргос, Афіни) сперечалися за право називатися батьківщиною Гомера.
У грецьких школах поеми Гомера «Іліада» та «Одіссея» були предметом постійного вивчення. Герої поеми Гомера перетворились на взірці неперевершеної доблесті, а їхніми подвигами кожний грек пишався більше, ніж своїми власними.
Гомерівський епос — це взірець художньої творчості, зразок для наслідування.
Висновок. Кожний народ має свої пісні та легенди, з яких виростає національна література. Гомер своєю творчістю закінчує вікові традиції народних співців і відкриває перший етап грецької літератури.
Гомерівське питання
Сучасні вчені іноді піддають сумніву існування Гомера як автора«Іліади» та «Одіссеї» у зв’язку з тим, що залишилося занадто мало відомостей про його життя. Достеменно не відомо, коли він жив і де, яким було його походження. Але давні греки ніколи не сумнівалися в тому, чи існував насправді Гомер, дуже шанували його і називали просто — Поет.
4. Робота з опорними конспектами
Можлива відповідь за опорним конспектом № 2
До VIII ст. до н. е. існував лише грецький фольклор. Аеди — народні співці — краще від усіх знали міфи, передавали їх із покоління в покоління, додавали щось своє. Починаючи пісню, аед ударяв по струнах кіфари, і під музику розповідав один з епізодів міфу.
З ім’ям Гомера пов’язаний початок давньогрецької літератури. Він замість коротких міфів став виконувати поеми-епопеї — великі за обсягом твори про героїчні подвиги та пригоди. Гомер завжди вважатиметься давньогрецьким поетом № 1. Його справу продовжили Гесіод, Анакреонт, Есхіл, Софокл, Еврипід та інші поети та драматурги. Поеми «Іліада» та «Одіссея» Сюжети обох поем походять із циклу героїчних переказів про Троянську війну (XII–XIII ст. до н. е.).
Троянська війна — наступ греків на місто Трою (Іліон). Вона тривала 10 років.
Можлива відповідь за опорним конспектом № 3
Поеми «Іліада» та «Одіссея» можна вважати енциклопедією життя давніх греків. З них можна дізнатися про звичаї, обряди, одяг, зброю, моральні закони, притаманні цьому народу.
Троянська війна, про яку йдеться в поемі «Іліада», тривала 10 років. Греки узяли в облогу місто Трою, яке ще називалося Іліоном; звідси й назва поеми. У поемі Гомера розповідається лише про останній, десятий рік війни. У поемі «Одіссея» йдеться про повернення царя Iтаки Одіссея з Троянської війни додому. Цей шлях, сповнений пригод і втрат, тривав 10 років.
III. Підсумки уроку
«Продовжте речення»
Сьогодні на уроці ми…:
– продовжили роботу над фразеологізмами міфологічного походження;
– дізналися про особливості менталітету давніх греків;
-ознайомилися з відомостями про життя Гомера;
-чилися працювати з опорними конспектами.
IV. Домашнє завдання
Підготувати розповіді за опорними конспектами № 2, 3.
Індивідуальне завдання. Підготувати повідомлення про місто Трою