Мета: ознайомитися зі змістом твору; вдосконалити навички роботи над текстологічним аналізом твору, показати роль деталі, роль внутрішнього монологу у розкритті теми твору – засудження жахів війни; виховувати культуру відповіді: логічність, послідовність, доказовість; виховувати вміння бачити асоціативні зв’язки між різними видами мистецтва.
Обладнання: портрет Г. Белля; репродукція з картини П. Пікассо «Герніка».
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель. Подивіться уважно на цю репродукцію (демонстрація «Герніки» П. Пікассо).
Який настрій вона у вас викликає? Якщо б, не називаючи попередньо автора і картину, вам запропонували дати їй власну назву, як би ви її назвали?..
Автор цієї картини Пабло Пікассо так намалював війну, жах, який вона принесла людству.
Читаючи книги про Велику Вітчизняну війну, ми звикли, говорити про подвиги захисників Вітчизни, засуджувати війну, що несла загибель людям, руйнувала міста й села. Звичайно ж, одночасно з ідеєю війни ми засуджували загарбницьку армію, не вдаючись до подробиць, з кого вона складалася і хто в неї потрапив.
Давайте спробуємо подивитися на Другу світову війну з іншого боку – очима німецького солдата, героя оповідання Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Прослуховування самостійно підготовленого учнями повідомлення про Г. Белля
(Звернути увагу на події в його житті, пов’язані з Другою світовою війною.)
2. Бесіда за повідомленням
Як ви вважаєте, якими були його погляди на війну?
З чим була перш за все пов’язана ця війна для рядових німців? (Політика Гітлера)
Зверніть увагу на висловлювання Г. Белля:
«Солдатам – а я був солдатом – слід нарікати не на тих, проти кого їх посилали воювати, а тільки на тих, хто посилав їх на війну»
«Чи були героями всі ті, хто волав, молився й проклинав в окопах, госпіталях, на сходах і в підвалах, на вантажних машинах, на возах, у залізничних вагонах?.. Геройська смерть, яку їм так щедро приписують,- не більше ніж розмінна монета політики, а отже, фальшиві гроші».
Коли, боронячись від навали персів, 300 хоробрих спартанців на чолі з царем Леонідом полягли під Фермопілами, було складено епітафію, яка починалася словами: «Подорожній, коли ти прийдеш у Спарту…»
Як ви вважаєте, чому давня епітафія, присвячена героїчним спартанцям, так починалася?
ІІІ. Формування нових знань, умінь та навичок
1. Робота над читанням тексту
Завдання по групах (звіт після прочитання):
1) Під час читання тексту відмітити все, що стосується пейзажу.
Як пейзаж характеризує війну?
2) Відмітити все, що стосується інтер’єру.
Яке основне завдання інтер’єру в цьому оповіданні? (Моя чи чужа гімназія?)
Чому юнак не впізнає рідну гімназію?
3) Відмітити все, що стосується портрета героя, його фізичного стану.
4) Відмітити ті деталі, що свідчать про психологічний стан героя.
2. Звіт по групах
3. Розвиток мови
Продовжте речення:
1) Не було затемнення, бо… (все місто охопила пожежа)
2) Коли мерців залишили внизу, інших понесли до зали малювання. Цих інших назвали… (рештою).
Чому саме таке слово використано у творі?
3) Юнак не міг підвестися на ліктях та опертися на праву ногу і вважав, що… (їх міцно примотали до тулуба)
4) Героєві здавалося, що він не в гімназії, що перетворилася на шпиталь, а його принесли до… (музею мертвих).
5) У комірчині шкільного сторожа, де герой учнем пив молоко і палив цигарки, зараз були… (мерці).
6) Колишній сторож гімназії Біргелер під час війни став… (пожежником).
7) Пожежник несподівано відняв казанка від губ героя, хоч той ще не напився досхочу, бо… (води всім не вистачало).
4. Бесіда з учнями
Що ми можемо сказати про вік героя? Наведіть рядки з твору.
Які два питання турбують героя, коли він чекає своєї черги в операційну? Чому вони пов’язані між собою?
IV. Підбиття підсумків уроку
(з використанням прийому «Вільний мікрофон»)
Який настрій викликає це оповідання?
Чи можемо ми назвати цього солдата ворогом, загарбником? Яке слово найкраще характеризує до його? (Жертва)
Чому автор обирає героєм саме юнака, який тільки-но вийшов зі шкільної лави?
V. Домашнє завдання
Переказати епізод «Зустріч з рідною гімназією» близько до тексту (можна від першої і від третьої особи).