Мета: навчити бачити проблему твору, розмірковувати над нею, висловлювати своє судження; вдосконалювати навички текстологічного аналізу твору; виховувати культуру зв’язного мовлення, культуру відповіді: логічність, послідовність, доказовість, вміння обстоювати власну думку.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація пізнавальної діяльності учнів
Учитель. Читаючи оповідання «Останній дюйм», ми розмірковуємо над дуже серйозною проблемою – взаємини між батьками та дітьми.
Чи тільки над подіями твору Дж. Олдріджа ми розмірковуємо?
Навіщо ми торкаємося цієї проблеми? Що ви хотіли б почути сьогодні на уроці?
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок. Перевірка домашнього завдання.
До якого ж засобу звертаються дорослі, коли хочуть зрозуміти своїх дітей?
Що про це говориться у творі?.. Чи згодні ви з тим, що варто звертатися до цього засобу?
ІІІ. Формування нових знань, умінь та навичок
1. Бесіда з учнями
Скільки в оповіданні описів польоту? (Два: туди й назад)
Який опис детальнішій, яскравіший? Чому саме?
Як орієнтується хлопець у польоті?
Що допомагає й водночас заважає йому? (Вітер)
Що свідчить про те, що хлопчик насправді боїться, що це для нього дуже суворе випробування? («Деві вирішив, що вже ніколи більше не зможе плакати. У нього на все життя висохли сльози»)
Яку хвилину Бен назвав вирішальною?
2. Переказ епізоду «Посадка літака»
Яку фразу у першому і останньому описі польоту повторює автор? («Шість дюймів»)
Що таке дюйм?
Прочитайте останні рядки абзацу, де описано посадку. («Він раптом зрозумів, що виживе,- він дуже боявся померти і зовсім не хотів здаватися»)
Як ви гадаєте, чому автор не закінчив своє оповідання цими словами?
Яку роль відіграє остання частина твору?
У чому полягає перемога героїв?
Чого навчила й яку допомогу надала їм екстремальна ситуація?
Як ви вважаєте, чи зміняться їхні взаємини? Наведіть докази (останній абзац).
Прокоментуйте назву оповідання.
Чи тільки у прямому розумінні вжито словосполучення «останній дюйм»?
IV. Розвиток мовлення
Робота над усним твором-мініатюрою «Подальше життя батька й сина» (спільне складання вчителем та учнями плану й сюжетної лінії твору-мініатюри).
V. Підбиття підсумків уроку з використанням прийому «Вільний мікрофон»
Чи саме на таке закінчення твору сподівався?
Чого я навчився, прочитавши книгу?
Чи треба було включати цей твір до шкільної програми для семикласників, чи краще було б зачекати, поки вони подорослішають?
VI. Домашнє завдання
Прочитати або переказати батькам оповідання «Останній дюйм» або новелу «Вождь червоношкірих» і записати їхні думки щодо творів.