Мета: показати гуманістичне спрямування твору та його втілення в образах героїв; дати визначення новели як літературного жанру; розвивати зв’язне мовлення учнів (малювання словом); робота над текстологічним аналізом твору; виховання культури відповіді: логічність, послідовність, доказовість, емоційність, особисте ставлення до героїв і подій.
Обладнання: портрет письменника.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання: конкурс на кращий опис героїв
(Можна і треба оцінювати участь учнів в обговоренні робіт товаришів.)
2. Обговорення пропонованих робіт
На особі якого персонажа в оповіданні зроблено більший акцент? Чому?
Що є головною думкою твору?
ІІ. Формування нових знань, умінь та навичок
1. Робота над схемою
Учитель. Будь-який епічний твір (тобто розповідь про події) характеризується певною будовою. Він має такі складові (звернення до схеми):
2. Робота учнів над будовою твору «Останній листок» О. Генрі із з’ясуванням поняття «новела»
Розподілити учнів на групи:
І група визначає зав’язку, ІІ – кульмінацію, ІІІ – розв’язку, IV - пролог (дуже маленький) та епілог (у цьому творі його нема).
Умовно намалювати схему тексту в масштабі (на сторінку
Чим відрізняється така побудова від попередньої схеми?
Чого досягає автор, зміщуючи кульмінацію твору і не включаючи
в оповідання епілогу? (Напруженість сюжету, постійна увага читача)
Це ознаки літературного жанру – новели.
3. Запис у зошити
Новела – малий за обсягом епічний твір (як оповідання) з напруженим драматичним сюжетом і несподіваним кінцем.
ІІІ. Підбиття підсумків уроку
(із застосуванням прийому «Вільний мікрофон»)
Яке відкриття ви зробили, читаючи твір О. Генрі?
(Відкриття нового літературного жанру, а головне – нового гуманістичного твору про справжню дружбу і допомогу, про красу людських взаємин.)
ІV. Домашнє завдання
Прочитати новели (див. домашнє завдання до уроку № 49), підготуватися до переказу; спробувати побудувати схему однієї з них.