Мета: познайомити зі змістом твору і дати відчути його гуманістичне спрямування, теплоту взаєморозуміння героїв; вдосконалювати навички роботи з текстологічним аналізом твору (роль деталі); вдосконалювати навички виразного читання учнів; виховувати культуру зв’язного мовлення, культуру відповіді: логічність, послідовність, доказовість, емоційність, уміння обстоювати власну точку зору.
Обладнання: портрет О. Генрі.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація пізнавальної діяльності учнів
Слово вчителя
– Ми з вами прочитали та обговорили вже багато літературних творів. Кожен з вас має певний життєвий досвід. Ви, мабуть, не раз замислювалися над питанням: що в людському житті найголовніше? Без чого людина не може бути людиною, незалежно від того, якою б сильною, сміливою, розумною вона не була? Згадаймо вже знайомих нам Робінзона і Маленького принца..
Це, так би мовити, найбільша розкіш на землі – розкіш людського спілкування.
Говорячи про спілкування, дайте відповідь на запитання: якими повинні бути людські взаємини?
Яке слово вам перш за все спадає на думку, коли ми говоримо про людські взаємини? (Прийом «Вільний мікрофон») (Вірність, міцність, постійність, надійність…)
– Це все правильно й цікаво, й дуже потрібно і в житті літературних героїв, і в нашому реальному житті, але сьогодні тема нашої розмови – «Краса чистих людських взаємин».
І веде нас до цієї розмови дослідження творів письменника О. Генрі.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Повідомлення про письменника
Учитель. Як ви вважаєте, із зображуванням чого ми можемо зустрітися у творах О. Генрі? (Описом реального життя найнижчих верств населення.)
ІІІ. Формування нових знань, умінь та навичок учнів
Читання тексту в класі й обговорення прочитаного з одночасною роботою над виразним читанням.
Учитель. Я задавала вам читати цей твір, і сьогодні ми звернемось до його змісту, щоб разом відчути радість відкриття. Почнемо…
1) Від початку оповідання до фрази «так і виникла спільна студія»
Що ми можемо сказати про фінансовий стан наших героїнь? Доведіть свою думку.
Які настрій та вдача героїнь, на перший погляд?
2) Від: «Це було в травні» до «вона матиме один шанс із п’яти замість одного з десяти»
Як зображує письменник лихо, що навалилося на дівчат? Як зветься цей художній засіб? Чому автор використав такий прийом?
Яким був стан Джонсі, за словами лікаря?
Чому він так розмовляв зі Сью?
3) Від «Після того як лікар пішов» до «Не ворушись, поки я не прийду»
Доведіть, що Сью виконає настанови лікаря за будь-яких умов.
Що надає їй сили триматися самій та підбадьорювати подругу?
4) Від «Старий Берман був художник» до «Ми всі поїдемо звідсіля. Так, так!»
Яке перше враження склалося у вас про художника? Що ми можемо сказати про його талант, майстерність? (Полотно для шедевра – і реклама)
Назвіть, будь ласка, ключові слова, які характеризують Бермана. («Невдаха», «пив», «злющий стариган», «знущався над всілякою сентиментальністю», «дивився на себе, як на пса-охоронця, що спеціально захищає двох молодих художниць») Це про художника чи про звичайну людину?
Чому Сью розповіла йому про Джонсі все: і про її хворобу, і про її думки-фантазії? (Більше нікому було розказати, довіряла)
Які слова свідчать про справжнє ставлення цього похмурого старого п’янички до дівчат? («Коли-небудь я напишу шедевр, і ми всі поїдемо звідсіля»)
5) Від «Джонсі думала» до «з низької голландської покрівлі»
Який проміжок часу описано у цьому уривку? (1,5 доби: вечір – ніч – день – вечір – ніч) Чому час сприймається ніби спресований?
Що в центрі уваги цього уривку? (Листок: три рази згадується про нього у тексті розміром у півсторінки плюс детальний опис листка). Який ще опис подій присутній у цьому уривку?
Як почуває себе Джонсі? Чому можна, на вашу думку, допомогти хворій?
6) Від «Тільки-но розвиднілося…» до «…ви переможете»
(Читати, поділяючи на абзаци)
Чому про Джонсі сказано «нещадна»? До кого це вона немилосердна?
Чому речення «Листок плюща все ще залишався на місці» утворює цілий абзац?
Які деталі свідчать, що Джонсі починає одужувати? (Люстерко і бажання написати фарбами неаполітанську затоку)
Як звучить прогноз лікаря цього разу?
7) Від «А тепер мені треба навістити…» до «форма хвороби дуже важка» (не забігати наперед!)
Як ви вважаєте, чому захворів старий Берман?
8) Від «Наступного дня лікар сказав Сью» до «І більше нічого не треба»
Здавалося б, історія молодої художниці скінчилася. Про що, по-вашому, йтиметься в останньому абзаці оповідання?
9) Від «Того ж дня ввечері…» до «Разом із подружкою».
Подивіться: у цьому уривку є два дуже важливих слова. Одне підкреслює повне одужання ще слабкої Джонсі («із задоволенням»), друге ніби готує нас до трагедії («зовсім не потрібний»).
А чому яскраво-синій шарф «зовсім не потрібний»?
Що трапилося зі старим Берманом?
10) Від «Мені треба тобі щось сказати» до «Ніхто не міг зрозуміти, куди він виходив у цю останню ніч».
А ви зрозуміли?
11) Від «Потім знайшли ліхтар» до кінця.
Яке враження справив на вас цей твір?
Як сказано про останній вчинок Бермана? («Це й є шедевр»)
Чому старий художник вчинив саме так? (Не сперечався із хворою, не намагався її запевнити у чомусь, не покладався на лікаря)
Чи можна сказати, що це імпульсивний вчинок, несподіванка? (Турбота про дівчат, шарф, який плете Джонсі)
IV. Підбиття підсумків уроку
Учитель. Чи можна зробити висновок, прочитавши оповідання О. Генрі, що справжня доброта і допомога непоказні, вони не кричать про себе, знаходячи засоби захистити дорогих людей, навіть жертвуючи собою? Обґрунтуйте свій висновок.
V. Домашнє завдання
У портретах, що належать класицизму (продемонструвати портрет Ломоносова, портрет Пушкіна пензля О. Кіпренського), крім особи, зображували якісь атрибути, пов’язані з нею, що розкривають сутність цієї людини.
Скористайтеся цим принципом і створіть портрети Джонсі, Сью, Бермана (письмове завдання).
Нагадати про підготовку до уроку позакласного читання.