Мета: вдосконалювати вміння працювати над текстологічним аналізом твору, зіставляти вчинки героїв, висловлювати особисте ставлення до проблем, що порушуються у творі, аргументуючи власну точку зору цитатами; виховувати культуру зв’язного мовлення, культуру відповіді: логічність, послідовність, доказовість, емоційність.
Обладнання:портрет Дж. Свіфта, ілюстрації до твору Віктора та Валерія Шатунових.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання, виконаного першою групою
Знайти в тексті порівняння фізичних розмірів та пов’язаних з ними можливостей Гуллівера та ліліпутів.
(Прізвисько «Куїноус Флестрин» – Людина-Гора.
Кількість їжі для Гуллівера.
Перевезення Гуллівера засобами ліліпутів, що тривало 2 дні, хоча цю відстань він би міг пройти швидше.
Найбільший у країні будинок, куди Гуллівер міг увійти тільки присівши навколішки.
Крихітні чоловічки стояли на грудях у велетня.
Шпага імператора, що нагадала Гулліверу голку для штопання.
Обшук і враження, яке справили на ліліпутів речі Гуллівера.
П’ять коней, що привезли капелюха.)
2. Перевірка завдання, виконаного другою групою
Довести, що ставлення Гуллівера до мешканців Ліліпутії позитивне.
Перечитати епізод про те, як ліліпути образили Гуллівера під час прогулянки, кидаючи в нього землею, і як їх віддали йому для розправи.
Які слова і вирази вживає автор, характеризуючи поведінку Гуллівера? («Вирішив налякати», «зробив вигляд», «просто гра для потіхи і науки для інших», «Людина-Гора посміхається, й обличчя в неї добре».)
Як зреагував ліліпут, коли Гуллівер розв’язав його і поставив на землю? («З полегшенням зітхнув, низько йому вклонився і зник у натовпі»; «багато хто почав плескати в долоні»)
Яке враження справила поведінка Гуллівера на простих людей країни? Чому? (У цієї великої за розміром людини велике серце і добра душа.)
3. Фронтальна бесіда
Що ще демонструє добре ставлення Гуллівера до ліліпутів? (Намагався нікому не зашкодити, навіть не зім’яти трави та квітів.)
Що може свідчити про величезну зацікавленість Гуллівера життям ліліпутів? (Вивчення їхньої мови)
Згадайте, будь ласка, прислів’я, які пояснювали б мотив такого ставлення до мови ліліпутів. (Скільки мов ти знаєш, стільки разів ти людина.)
Як ви вважаєте, чи насправді Гуллівер такий, чи перед нами взірець людини доби Просвітництва?
4. Розвиток зв’язного мовлення (з використанням ілюстративного матеріалу)
Доведіть, будь ласка, що авторам ілюстрацій вдалося показати добре ставлення Гуллівера до маленьких чоловічків.
А чи є на ілюстраціях вказівка на те, що ставлення державних управлінців Ліліпутії до Гуллівера не дуже добре й щире? (Ланцюги на ногах)
ІІ. Формування нових знань, вмінь та навичок
1. Створення учнями разом з учителем на дошці схеми «Державний устрій Ліліпутії»
Мета: з’ясувати що ж являла собою країна, до якої потрапив наш герой.
Запитання, що можуть допомогти:
1) Хто править країною?
2) Які в Ліліпутії існують почесні титули та звання?
3) Чи населення країни однорідне за політичними поглядами?
4) Які відносини у Лілліпутії з сусідами?
5) У чому сусіди мають велику перевагу?
Зразок схеми:
2. Використання прийому «Вільний мікрофон»
Як ви вважаєте, чому Гуллівер відразу не помітив, що ліліпути не мирний народ і що вони воюють?
3. Розвиток мовлення. Рольова гра
1) Від імені імператора запропонуйте Гулліверові:
а) забрати флот Блефуску;
б) допомогти захопити і підкорити острів.
2) Від імені Гуллівера дайте відповідь імператору й опишіть детально свої дії щодо флоту Блефуску.
ІІІ. Підбиття підсумків уроку
Висока (велика) людина може набувати величності у своїх вчинках, у доброму, щирому ставленні до інших. «Золоте правило моралі» проявляється у будь-яких випадках за будь-яких часів: стався до інших так, як ти хочеш, щоб вони ставилися до тебе.
IV. Домашнє завдання
Згадайте причину сварок у державі між придворними і причину вій-ни з Блефуску і проілюструйте її підібраними крилатими висловами.
Намалюйте або опишіть один з провідних моментів перебування Гуллівера у ліліпутів.