Мета: перевірити знання учнями тексту роману; виробляти вміння характеризувати героїв твору; розвивати логічне мислення; виховувати повагу до науки й техніки, прагнення до навчання.
Обладнання: схема, картки з криптограмою, головоломкою, зображення тварин і рослин (африканських).
Тип уроку: формування й удосконалення навичок та вмінь; комбінований.
Єдине благо — ЯНЗНАН ,
Єдине зло — СТВОНЕЛАВІГ .
Діоген
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання
2. Повідомлення учнів-«біологів» про тварин, рослини й птахів
3. Бесіда
– Як героям стали у пригоді знання з біології та географії? (Завдяки їм герої зрозуміли, що вони знаходяться не в Америці, як переконував їх Гарріс, а в Африці.)
4. Головоломка
– Разом із равликом пригадайте, які рослини рос-туть в Африці. (Папороть, папірус, манго, пальма, орхідея, ліана, бамбук, рис, кукурудза, гранат, лимон, кунжут, перець)
5. Криптограма
– Відгадайте назви «рятівників».
IІ. Мотивація навчальної діяльності
— На дошці записаний вислів знаменитого філософа Діогена, та замість деяких слів ми бачимо лише набір літер (знання, невігластво). Відгадайте слова, переставивши літери, й прочитайте крилату фразу Діогена. Поясніть його думку.
IІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Слово вчителя
— Відомо, що Ж. Верн був не лише письменником, але й дослідником. Він із захопленням вивчав різні науки, про що свідчать залишені ним 20 тис. зошитів з виписками з наукової літератури. У творах Ж. Верна пригоди поєднуються з наукою, тому їх називають науковими романами.
2. Складання схеми «Наука і техніка у романі Ж. Верна “П’ятнадцятирічний капітан”».
Коментар учнів
3. Бесіда
Ж. Верн створив цікаві й пізнавальні наукові романи. У його творах з’явився новий образ науковця, який дещо відрізняється від попередніх.
– Як звуть героя-науковця в романі «П’ятнадцятирічний капітан»? (Бенедикт, кузен місіс Уелдон)
– Яку науку він обожнює? (Ентомологію, науку про комах)
– Про що мріє Бенедикт? (Знайти невідому комаху — зробити відкриття)
– Як можна охарактеризувати цю людину? (Бенедикт — дивак, людина «не від світу сього». Найбільша цінність для нього — це комахи, навіть якщо це огидний тарган або небезпечна муха цеце. Бенедикт — освічена у своїй галузі людина, але безпорадна у звичайному житті, немов дитина, що потребує постійної опіки. Ж. Верн зображує свого героя комічним: він так і не зміг знайти невідому комаху, а «шестиніг Бенедикта» виявився звичайнісіньким павуком, якого Геркулес випадково позбавив двох лапок. Можливо, науковець занадто багато думав про славу?)
4. «Чи готовий ти стати капітаном?» (в групах)
– Дослідіть назви оснастки корабля та зробіть відповідні написи на зображенні вітрильника (на картках).
Змагання: хто швидше з двох учасників знайде вказану вчителем деталь на зображенні корабля на дошці.
ІІІ. Підбиття підсумків уроку
1. «Продовжте речення»
– Наука потрібна людині для того, щоб… .
– Наукові винаходи можуть приносити не тільки… .
– Ж. Верн вірив у силу науки і… .
2. Слово вчителя
— Ж. Верн вірив у силу науки і технічного прогресу й сподівався, що вони допоможуть людям жити цікаво, комфортно й щасливо. Іменем великого мандрівника і «винахідника» названо чимало сучасних туристичних агентств світу. А ще на честь Ж. Верна було названо один з кратерів на Місяці. Кратер Ж. Верна межує з Морем Мрії…
IV. Домашнє завдання
Підготуватися до написання твору «Велич науки і знань» за романом Ж. В ерна «П’ятнадцятирічний капітан».