Мета: охарактеризувати Геркулеса, перевірити знання тексту розділів з домашнього завдання; встановлювати між літературні зв’язки; виховувати прагнення наслідувати фізично й морально досконалих героїв.
Обладнання: фотографії братів Кличків, В. Вірастюка, зображення Іллі Муромця, Давида (бібл.), Геракла, Добрині Микитовича.
Тип уроку: узагальнення знань.
Богатырская наша сила,
Сила воли и сила духа.
З пісні
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
— Погляньте на фото й малюнки на дошці. Що ви знаєте про цих людей? Що об’єднує їх усіх?
Давид — біблійний герой, який переміг велетня Голіафа.
Геракл — міфічний герой, який здійснив 12 подвигів.
Добриня Микитович та Ілля Муромець — російські богатирі, герої билин.
Брати Клички — чемпіони світу з боксу.
Василь Вірастюк — найсильніша людина у світі, переможець «Богатирських ігор».
— Усіх цих людей об’єднує те, що вони фізично сильні, витривалі та вирізняються високою моральністю. Їх можна назвати одним словом — богатирі. А кого з героїв романа Ж. Верна можна поставити в цей ряд? Правильно, Геркулеса. Навіть його ім’я підказує нам це. Спробуємо довести слушність цієї думки.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Складання характеристики Геркулеса
1) Бесіда
– Ім’я героя вже промовляє само за себе — Геркулес. Як ви вважаєте, чому хлопця називали саме так? (Він був дуже сильним фізично.)
– Скільки років Геркулесові? (25–30 років)
– Яке походження героя? (За походженням він негр, разом з батьками жив у Сполучених Штатах Америки, народився не рабом, як багато інших негрів, а вільною людиною.)
– Де працював Геркулес? (На плантації у Південній Австралії, тепер повертався додому.)
2) Презентація учнями-«художниками» портрета Геркулеса
3) Продовження бесіди
– Опишіть зовнішність героя, викорситавши цитати з роману. «Коли гігант Геркулес починав тягнути яку-небудь снасть, інші матроси могли стояти склавши руки. Ця могутня людина, ростом у 6 футів з лишком, могла замінити собою лебідку». «— Ви, мабуть, силань, Геркулесе,— сказав містер Гарріс.— На африканських невільничих ринках за вас заплатили б чимало.
— Не більше, ніж я вартий,— сміючись, відповів Геркулес.— І покупцям довелося б довгенько побігати, щоб спіймати мене».
– Назвіть вчинки героя (див. схему на наступній сторінці).
– Про які риси характеру свідчать вчинки Геркулеса?
– Відданість;
– доброта;
– чуйність;
– сміливість;
– прагнення допомогти;
– скромність.
– Як ставляться до Геркулеса інші герої? (Ним захоплюються всі, навіть Негоро й Гарріс повинні визнати його велику фізичну силу й пов’язані з цим неабиякі можливості. Друзі ж цінують доброту і чуйність Геркулеса, прагнення завжди прийти на допомогу.)
– Висловіть своє ставлення до героя. (Хлопцям, мабуть, хотілося б бути схожими на цього богатиря, а дівчата захоплені сильним і благородним велетнем, поряд з яким почуваєшся спокійно й захищено.)
4) Усна характеристика учнями образу Геркулеса
2. Літературні паралелі
«Відгадай героя за цитатою»
1) «У будинку всі спали, спав і малий хлопчик, коли раптом почув якесь дивне сичання. Прокинувся хлопчик і побачив просто над собою зміїні пащі й червоні бридкі очиці. Миттю схопив він їх за шию і став душити». (Геракл)
2) «Коли я пас вівці брата свого, то траплялося мені боротися з левом, який викрадав вівцю з отари. Я брав його за гриву і вбивав. Так само я умертвив і ведмедя, який напав на овець. Бог, який урятував мене від лева й ведмедя, врятує мене і від Голіафа». (Давид) 3) «Хоч як борсався немейський лев, та зрештою герой його переміг, а тоді завдав собі на плечі велетенську тушу і попрямував у Мікени, до царського палацу». (Геракл)
4) Как отроду он был пяти годов,
Стал ходить по улочке,
Стал с ребятами боротися.
Как не стало ему да поединщика
Среди малых-то ребят — двадцати годов.
(Добриня Микитович)
ІІІ. Підбиття підсумків уроку
Слово вчителя
— Образ Геркулеса приваблює поєднанням великої фізичної сили й доброти, благородства, скромності. Такий герой нагадує нам ізраїльського Давида, російських богатирів, давньогрецького Геракла, наших сучасників-українців — братів Кличків та В. Вірастюка.
Образ силаня, захисника завжди був улюбленим у різних народів за будьяких часів.
IV. Домашнє завдання
Дочитати роман, перечитати розділи 1, 7–10, частину 2, скласти пам’ятку «Як стати богатирем?» (Займатися спортом, не мати шкідливих звичок, захищати слабких, дівчат, бути добрими й чуйними, не використовувати силу на шкоду іншим.)