Мета: ознайомити учнів із біографією М. Гоголя й повістю «Ніч перед Різдвом»; повідомити про історію створення повісті, учити характеризувати героїв, порівнювати твори «Ніч перед Різдвом» і «Різдвяну пісню в прозі»; розвивати уважність, уміння логічно мислити; виховувати любов до звичаїв та свят українського народу.
Обладнання: портрет М. Гоголя; тексти «Вечорів на хуторі поблизу Диканьки»; ілюстрації до повісті «Ніч перед Різдвом».
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
— Різдво — свято миру, душевного спокою, відпочинку. Це одне з найсвітліших християнських свят, яке всім християнським світом відзначається з особливим благоговінням. Не випадково поети, письменники, художники звертаються знову до теми
Різдва. Не залишився байдужим і видатний російський письменник, що народився на Україні, М. Гоголь. Одна з повістей, що входять до збірки «Вечори на хуторі поблизу Диканьки», так і називається: «Ніч перед Різдвом».
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Повідомлення учня-«літературознавця» про життя і творчість М. Гоголя
2. Слово вчителя про збірку «Вечори на хуторі поблизу Диканьки»
— У вересні 1831 р. вийшла друком перша, а в березні 1832 р. — друга частина «Вечорів», що відразу поставили Гоголя поруч із першокласними російськими письменниками.
О. С. Пушкін дав захоплений і разом з тим проникливий відгук про «Вечори», у якому відзначив їх оригінальний гумор, поетичність, демократизм: «Зараз прочитав «Вечори на хуторі біля Диканьки». Вони здивували мене. Ось справжня веселість, щира, невимушена, без манірності, без манірності. А місцями яка поезія! Яка чутливість!» До збірки увійшли 2 передмови й 8 повістей («Сорочинський ярмарок», «Вечір напередодні Івана Купала», «Майська ніч, або Утоплена», «Пропала грамота», «Ніч перед Різдвом», «Страшна помста», «Іван Федорович Шпонька і його тітонька»,«Зачароване місце»)
3. Читання передмови до І частини збірки (вибірково)
– Хто видавець повістей? (Пасічник Рудий Панько)
– Хто є автором історій, на думку пасічника? (Деякі історії розповів дяк Хома
Григорович, деякі — сам Рудий Панько)
– Навіщо пасічник розповідає в передмові, як проїхати на хутір поблизу Диканьки? (Гоголь хоче створити відчуття реального існування хутора й пасічника.)
4. Словникова робота
Оповідач — той, від чийого імені ведеться розповідь у літературному творі.
5. Короткий переказ змісту повісті
6. Виявлення читацьких вражень учнів
– Ваші враження від прочитаного.
– Які епізоди сподобалися найбільше?
– Хто з героїв викликав вашу симпатію?
7. Характеристика героїв повісті
– Зі списку слів виберіть ті, які відповідають образу Вакули та чорта, Оксаний Солохи.
Сміливість, хитрість, розум, підступність, боягузтво, богобоязливих, слабкість, вірність, скромність, мстивість.
Висновки: Вакула й чорт виявляють абсолютно протилежні риси характеру.
Оксана й Солоха теж не дуже схожі між собою, хоча обидві мають успіх у протилежної статі й обидві легковажні.
8. Робота з текстом
Фантастика і реальність у повісті
1) Зачитайте епізоди, у яких описуються фантастичні події (чорт краде місяць;
чорт і відьма літають у небі; вареники летять до рота Пацюка; Вакула дістався до Петербурга верхи на чорті).
2) Назвіть фантастичних і реальних героїв повісті.
Висновки. Поряд із реальними героями в повісті присутні й фантастичні. Деякі герої, наприклад, Пацюк, виглядають, як звичайні люди, але здатні здійснювати фантастичні дії. Двоїсту природу має і Солоха, здатна перевтілюватися у відьму. Обряди українського народу в повісті
1) Зачитайте рядки, у яких описуються обряди українського народу, пов’язанізі святкуванням Різдва.
2) Які з описаних Гоголем звичаїв збереглися до наших днів? Чи знаєте ви колядки? Прочитайте українські та російські колядки, відомі вам.
Висновки. Гоголь з любов’ю описує обряди українського народу (побут і звичаї), використовує безліч українських слів, не перекладаючи їх російською мовою, щоб донести до читача всю красу, атмосферу свята на рідній письменникові Україні.
ІІІ. Узагальнення та систематизація вивченого
Рефлексія
– Порівняйте повісті М. Гоголя та Ч. Діккенса, вкажіть спільне.
Особливості «різдвяної» повісті:
1) дія відбувається напередодні Різдва;
2) Різдвяна ніч дарує диво — перетворює героїв (Скрудж перетворюється надоброчесну людину; Оксана закохується у Вакулу; Чуб «прозріває» стосовно Солохи);
3) щасливий фінал;
4) фантастичні герої та події.
IV. Підбиття підсумків уроку
Слово вчителя
— З дитинства ми очікуємо дива в морозну зимову ніч Різдва. І воно приходить — принаймні, у чудових книгах Ч. Діккенса та М. Гоголя.
V. Домашнє завдання
Підготуватися до контрольної роботи № 3.