Урок позакласного читання. М. Гоголь «Ніч перед Різдвом»

Мета: ознайомити учнів із біографією М. Гоголя й повістю «Ніч перед Різдвом»; повідомити про історію створення повісті, учити характеризувати героїв, порівнювати твори «Ніч перед Різдвом» і «Різдвяну пісню в прозі»; розвивати уважність, уміння логічно мислити; виховувати любов до звичаїв та свят українського народу.

Обладнання: портрет М. Гоголя; тексти «Вечорів на хуторі поблизу Диканьки»; ілюстрації до повісті «Ніч перед Різдвом».

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

— Різдво — свято миру, душевного спокою, відпочинку. Це одне з найсвітліших християнських свят, яке всім християнським світом відзначається з особливим благоговінням. Не випадково поети, письменники, художники звертаються знову до теми

Різдва. Не залишився байдужим і видатний російський письменник, що народився на Україні, М. Гоголь. Одна з повістей, що входять до збірки «Вечори на хуторі поблизу Диканьки», так і називається: «Ніч перед Різдвом».

ІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Повідомлення учня-«літературознавця» про життя і творчість М. Гоголя

2. Слово вчителя про збірку «Вечори на хуторі поблизу Диканьки»

— У вересні 1831 р. вийшла друком перша, а в березні 1832 р. — друга частина «Вечорів», що відразу поставили Гоголя поруч із першокласними російськими письменниками.

О. С. Пушкін дав захоплений і разом з тим проникливий відгук про «Вечори», у якому відзначив їх оригінальний гумор, поетичність, демократизм: «Зараз прочитав «Вечори на хуторі біля Диканьки». Вони здивували мене. Ось справжня веселість, щира, невимушена, без манірності, без манірності. А місцями яка поезія! Яка чутливість!» До збірки увійшли 2 передмови й 8 повістей («Сорочинський ярмарок», «Вечір напередодні Івана Купала», «Майська ніч, або Утоплена», «Пропала грамота», «Ніч перед Різдвом», «Страшна помста», «Іван Федорович Шпонька і його тітонька»,«Зачароване місце»)

3. Читання передмови до І частини збірки (вибірково)

– Хто видавець повістей? (Пасічник Рудий Панько)

– Хто є автором історій, на думку пасічника? (Деякі історії розповів дяк Хома

Григорович, деякі — сам Рудий Панько)

– Навіщо пасічник розповідає в передмові, як проїхати на хутір поблизу Диканьки? (Гоголь хоче створити відчуття реального існування хутора й пасічника.)

4. Словникова робота

Оповідач — той, від чийого імені ведеться розповідь у літературному творі.

5. Короткий переказ змісту повісті

6. Виявлення читацьких вражень учнів

– Ваші враження від прочитаного.

– Які епізоди сподобалися найбільше?

– Хто з героїв викликав вашу симпатію?

7. Характеристика героїв повісті

– Зі списку слів виберіть ті, які відповідають образу Вакули та чорта, Оксаний Солохи.

Сміливість, хитрість, розум, підступність, боягузтво, богобоязливих, слабкість, вірність, скромність, мстивість.

Висновки: Вакула й чорт виявляють абсолютно протилежні риси характеру.

Оксана й Солоха теж не дуже схожі між собою, хоча обидві мають успіх у протилежної статі й обидві легковажні.

8. Робота з текстом

Фантастика і реальність у повісті

1) Зачитайте епізоди, у яких описуються фантастичні події (чорт краде місяць;

чорт і відьма літають у небі; вареники летять до рота Пацюка; Вакула дістався до Петербурга верхи на чорті).

2) Назвіть фантастичних і реальних героїв повісті.

Висновки. Поряд із реальними героями в повісті присутні й фантастичні. Деякі герої, наприклад, Пацюк, виглядають, як звичайні люди, але здатні здійснювати фантастичні дії. Двоїсту природу має і Солоха, здатна перевтілюватися у відьму. Обряди українського народу в повісті

1) Зачитайте рядки, у яких описуються обряди українського народу, пов’язанізі святкуванням Різдва.

2) Які з описаних Гоголем звичаїв збереглися до наших днів? Чи знаєте ви колядки? Прочитайте українські та російські колядки, відомі вам.

Висновки. Гоголь з любов’ю описує обряди українського народу (побут і звичаї), використовує безліч українських слів, не перекладаючи їх російською мовою, щоб донести до читача всю красу, атмосферу свята на рідній письменникові Україні.

ІІІ. Узагальнення та систематизація вивченого

Рефлексія

– Порівняйте повісті М. Гоголя та Ч. Діккенса, вкажіть спільне.

Особливості «різдвяної» повісті:

1) дія відбувається напередодні Різдва;

2) Різдвяна ніч дарує диво — перетворює героїв (Скрудж перетворюється надоброчесну людину; Оксана закохується у Вакулу; Чуб «прозріває» стосовно Солохи);

3) щасливий фінал;

4) фантастичні герої та події.

IV. Підбиття підсумків уроку

Слово вчителя

— З дитинства ми очікуємо дива в морозну зимову ніч Різдва. І воно приходить — принаймні, у чудових книгах Ч. Діккенса та М. Гоголя.

V. Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи № 3.



Залишити коментар


4 − три =