Мета: вчити писати твір-роздум, складати план до твору; розвивати зв’язне мовлення; виховувати повагу до справжніх життєвих цінностей.
Обладнання: тексти повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі».
Тип уроку: комбінований, урок розвитку мовлення.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
Учні відповідають на запитання: «Які уроки я виніс із повісті Ч. Діккенса “Різдвяна пісня у прозі”?» (вибірково).
ІІ. Підготовка до написання твору
1. Бесіда
– Які цінності у житті ви вважаєте головними? (Любов, дружба, сім’я, здоров’я…)
– Чи знаєте ви, які життєві цінності називають фальшивими, сурогатними?
(Багатство, слава, якщо прагнення до них перетворюється на єдину метужиття.)
2. Складання плану
І. В ступ.
Головні життєві цінності містера Скруджа.
ІІ. Основна частина.
Що в житті людини найцінніше:
1) уміння робити добро;
2) сім’я;
3) дружба і любов;
4) здоров’я;
5) улюблена справа;
6) уміння радіти життю.
ІІІ. Висновок.
Справжні цінності життя.
3. Коментар учителя
— У вступній частині потрібно коротко викласти, що саме було важливим у житті для Скруджа (його справи і гроші) і висловити своє ставлення до такої життєвої позиції (згоден або не згоден з героєм). В основній частині слід розвинути свою думку і навести докази того, що саме вона є правильною. Наприклад, якщо зазначається, що цінністю для людини
є дружна сім’я, то можна аргументувати це постійною підтримкою, на яку може розраховувати така людина у якійсь складній ситуації. У висновку потрібно ще раз підсумувати, що в житті людини ви вважаєте найціннішим, і наголосити на небезпечності для людини фальшивих життєвих цінностей.
III. Написання твору на чернетках
IV. Редагування написаного
V. Переписування творів до зошитів
VI. Домашнє завдання
Прочитати повість М. Гоголя «Ніч перед Різдвом», намалювати ілюстрації.
Індивідуальне завдання: учневі-«літературознавцю» підготувати повідомлення
про життя та творчість М. Гоголя.